معروف ترین زن تحت تعقیب جهان + عکس و زندگینامه

0

طالبان خواهان معاوضه او با سرباز ارتش آمریکا بود. داعش پیشنهاد مبادله وی با خبرنگار آمریکایی را مطرح کرد. چرا گروه های تروریستی خواهان آزاد کردن عافیه صدیقی از دست ایالات متحده است؟

عکس های جالب و زیبا بیوگرافی عافیه صدیقی اخبار جالب aafia siddiqui

عافیه صدیقی (متولد ۲ مارس ۱۹۷۲) در پاکستان است که در کشور امریکا در رشته علوم اعصاب شناختی تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۹۰ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه براندیس دکترا کسب کرد. او با امجد محمد خان در سال ۱۹۹۵ ازدواج کرد که صاحب سه فرزند شد به نام‌های محمد احمد (تولد:۱۹۹۶) و مریم بنت مصطفی (تولد ۱۹۹۸) و سلیمان (تولد ۲۰۰۲) و در سال ۲۰۰۲ از همسرش طلاق گرفته شد. در فوریه ۲۰۰۳ با عمار البلوشی (علی عبدالعزیز علی) ازدواج کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۳، صدیقی به پاکستان بازگشت.

در ماه مارس سال ۲۰۰۳، او به عنوان یک پیک و مالی برای القاعده توسط شیخ محمد خالد گفته شد و در فهرست “خواست برای بازجویی” توسط اف‌بی‌آی قرار داده شد.

وکیل مدافع صدیقی گفت

سیا زمانی که صدیقی می‌خواست کراچی را به مقصد اسلام‌آباد ترک کند در سال ۲۰۰۳ دستگیر، و در طول بازداشت وی، یکی از پسران او کشته شد.

وکیل مدافع صدیقی در در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰، اسنادی که بازداشت شدن صدیقی را ثابت می‌کند به دادگاه عالی لاهور ارائه کرد.

بعد از آن سال او ناپدید شد تا وقتی که در غزنی افغانستان با یادداشت‌های برای ساخت بمب به همراه ظروفی از سیانور سدیم دستگیر شد. صدیقی در نیویورک در دادگاه منطقه‌ای فدرال در سپتامبر ۲۰۰۸ به اتهام اقدام به قتل و ضرب و جرح ناشی از یک حادثه در گفتگو با مقامات ایالات متحده در غزنی، اتهاماتی که صدیقی آن را تکذیب کرد تحت تعقیب بود. پس از ۱۸ ماه در بازداشت در اوایل سال ۲۰۱۰، او به ۸۶ سال زندان محکوم شد. او در طول بازداشت مورد آزار و شکنجه قرار گرفت.

دو سال پیش یک گروه ارشد از مقامات امنیت ملی آمریکا با پیشنهاد وسوسه انگیزی از سوی مقاماتی در پاکستان روبرو شدند. اگر آمریکا یک زن پاکستانی که به جرم قتل در زندان تگزاس به سر می برد را آزاد کند، اسلام آباد تمام تلاش خود برای آزاد کردن بوئی برگدال، سرباز ارتش آمریکا که از سال ۲۰۰۹ گم شده بود و تصور بر این بود که توسط نیروهای طالبان در پاکستان اسیر شده را به کار خواهد بست.

به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا که از این پیشنهاد آگاه بودند، مشاوران امنیت ملی باراک اوباما این پیشنهاد را نپذیرفتند. استدلال مقامات آمریکایی این بود که آزاد کردن یک زندانی، عافیه صدیقی که مزدور القاعده بوده و در سال ۲۰۱۰ به دلیل تلاش برای به قتل رساندن آمریکایی ها در افغانستان محکوم شد، سیاست دولت آمریکا مبنی بر اینکه به گروه های تروریستی امتیاز نمی دهد را نقض می کند.
ضمن اینکه یک جنگجوی خطرناک را به جامعه باز می گرداند. صدیقی ۴۲ ساله که در دایره مبارزه با تروریسم با عنوان «بانوی القاعده» شناخته شده، با سردسته حادثه ۱۱ سپتامبر، خالد شیخ محمد در ارتباط بوده و یکبار هم در لیست معروف ترین تروریست های تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار گرفت. وی که تحصیل کرده موسسه فناوری ماساچوست یا ام‌آی‌تی (برترین دانشگاه جهان) است در سال ۲۰۰۸ در حالی در افغانستان دستگیر شد که مواد شیمیایی از جمله سیانید سدیم، اسناد و اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت تسلیحات شیمیایی را با خود داشت.
با وجود آنکه مقامات آمریکایی هرگز مسئله معاوضه صدیقی را جدی نگرفتند، برگ برنده چندین ساله تروریست ها و شبه نظامیانی بوده که آزادی وی را شرط آزادی تعدادی از زندانیان آمریکایی و اروپایی طی سال های اخیر قرار داده اند. این شبه نظامیان بارها تهدید کرده بودند که اگر صدیقی آزاد نشود، برگدال را اعدام می کنند. و گروه تروریستی داعش که هفته گذشته جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی را به قتل رساند نیز خواستار آزادی صدیقی در قبال جان فولی شده بود.
عکس های جالب و زیبا بیوگرافی عافیه صدیقی اخبار جالب aafia siddiqui
روز سه شنبه داعش بار دیگر خواستار آزادی این زن در قبال آزادی زن آمریکایی ۲۶ ساله ای شد که سال گذشته در سوریه حین همکاری با گروه های کمک بشردوستانه ربوده شد. مقامات آمریکایی معتقدند که داعش دست کم چهار آمریکایی، از جمله استیون استلوف، خبرنگار این کشور را زندانی کرده است. این شبه نظامیان همچنین برای تحویل این زن جوان آمریکایی طلب ۶/۶ میلیون دلار پول را مطرح کرده اند.
به گفته یک قانون گذار آمریکایی با وجود آنکه کاخ سفید همچنان از مطرح کردن گزینه آزادی صدیقی در مذاکره برای زندانیان آمریکایی امتناع می کند، تیمی در وزارت دفاع پیشنهاد معامله وی با اسرای آمریکایی را مطرح می کند.
بحث اینکه آیا دولت آمریکا باید باج بدهد یا مبادله زندانی را برای آزاد کردن اسرای آمریکایی انجام دهد یا خیر، پس از قتل فولی تشدید شد. آمریکا برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی باج نمی دهد. برخی کارشناسان تروریسم می گویند به همین دلیل است که احتمال ربوده شدن آمریکایی ها کمتر است. اما برخی اسرای سابق و خانواده هایشان از دولت می خواهند که اگر چنین اقدامی باعث آزادی آمریکایی ها می شود، کاری کنند.
جو کاسپر، سخنگوی دانکن هانتر، یکی از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که از منتقدان عدم همکاری دولت اوباما برای آزادی زندانیان آمریکایی است، می گوید گزینه صدیقی در پرونده برگدال هرگز به دست چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا نرسید و مقامات ارشد دولت تاکید می کنند که از هرگونه پیشنهادی از سوی واحد پنتاگون برای ارائه پیشنهاد آزادی صدیقی در مذاکرات مربوط به گروگان گیری بی اطلاع بودند.
با این حال برگدال که مبادله وی با صدیقی مطرح شده بود، در نهایت در ماه می سال جاری میلادی با پنج زندانی برجسته طالبان که در گوانتانامو بودند، معاوضه شد. این تبادل مورد انتقاد قرار گرفت چراکه نوعی امتیازدهی به گروه های شبه نظامی و یک خطر بالقوه امنیتی محسوب می شد. آژانس های امنیتی آمریکا دو سال پیش نتیجه گرفته بودند که این زندانیان در نهایت اقدامات خصمانه ای علیه آمریکا صورت خواهند داد.
مقامات فعلی و سابق آمریکا می گویند معاوضه پنج عضو طالبان با برگدال در راستای معاوضه زندانیان در زمان جنگ و بخشی از تلاشی گسترده تر برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان و پایان دادن به جنگ در افغانستان بوده است.
کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اینباره به فارن پالسی گفت: «نمی خواهم وارد هیچیک از بحث داخلی در این مورد شوم. عافیه صدیقی به اتهام تلاش برای قتل و حمله به مقامات و کارکنان آمریکا در افغانستان محکوم به ۸۶ سال زندان است و دولت آمریکا در راستای سیاست همیشگی خود به گروگان گیران امتیاز نمی دهد. چنین اقدامی باعث می شود آمریکایی های بیشتری با خطر گروگان گیری روبرو شوند.»
صدیقی در پاکستان شهرت زیادی دارد و سرزنش وی در سال ۲۰۱۰ از سوی آمریکا اعتراضات بسیاری را موجب شد. بر اساس اطلاعات وزارت خارجه امریکا «واکنش به حکم صدیقی به اخبار صفحه نخست تمام روزنامه های مهم تبدیل شد و تعدادی از مقالات مطبوعاتی آمریکا را محکوم کرده و این مسئله را سرزنش کردند. ضمن اینکه برخی پاکستانی ها به دولت خودشان معترض بودند که نتوانسته صدیقی را بازگرداند و در مقابل حکم آمریکا سکوت کرده است.»
در پاکستان یک گروه از شبه نظامیان نیز که خود را تشکیلات عافیه صدیقی نام نهاده اند، برای انتقام گیری از دولت به تاسیسات دولتی حمله می کنند. گزارش ها حاکی از آن است که بمبگذاری در یک خودروی پلیس در پیشوار که منجر به کشته شدن دو مامور پلیس در سال ۲۰۱۲ شد و حمله ۲۰۱۳ به یک مجتمع قضایی که چهار کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت از سوی این گروه طرفدار صدیقی انجام شده بود.
آزادی صدیقی در چندین مذاکره سطح پائین در مورد زندانیان مطرح شده و این مسئله تنها محدود به شهروندان آمریکایی نبوده است. در سال ۲۰۱۰ طالبان خواستار آزادی وی در قبال آزادی لیندا نورگرو، یک امدادگر انگلیسی شدند. یک سال بعد یکی از مقامات ارشد طالبان پیشنهاد معاوضه وی با دو شهروند سوئیسی که در بلوچستان ربوده شده بودند را مطرح کرد. ایمن الظواهری، رهبر القاعده نیز خواستار آزادی صدیقی در مقابل آزادی وارن وینستین که در سال ۲۰۱۱ در پاکستان ربوده شد و حال در بازداشت القاعده است، شده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ