مصاحبه با گوینده صدای معروف “مشترک مورد نظر در دسترس نیست” + عکس

0

یکبار که منزل دایی ام رفته بودم و یکی از دوستانش هم آنجا آمده بود، بعد از اینکه دایی ام برایش توضیح داد فردی که آنونس موبایل را صداگذاری کرده من هستم، آن خانم خندید و فورا از من حلالیت طلبید و گفت مرا ببخش چون من هر وقت صدای شما را شنیده ام خیلی نفرینت کرده ام همکارم خانم گوهری تلفن را روی آیفون می گذارد و وقتی من می گویم در دسترس نیست، مدام می گوید: ای از دست این خانم عشایری

عکس های جالب و زیبا بیوگرافی بیتا عشاری اخبار جالب

صدایش آشنا بود. قبلا صدای او را خیلی شنیده بودیم. این قبلا، حتی با یک دقیقه قبل از دیدنش هم مربوط می شد. شما هم او را شنیده اید. بیتا عشایری را می گوییم. نه، او گوینده قصه های کودکان در رادیو نیست، صدای بیتا عشایری را هیچ کس دوست ندارد. این صدا همان است که همیشه شما را دچار یأس می کند: «مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد.»
۴ سال است که صدای او را در تلفن های همراه می شنویم و خیلی وقت ها از پیغام هایش ناراحت شده ایم اما در کار ما گاهی سوژه های منفی جذابتر از مسایل مثبت زندگی هستند. صدای بیتا عشایری هم یکی از همین موارد است؛ خیلی ها دوست دارند بدانند این صدا متعلق به کیست.
بیتا عشایری یکی ازدو انتخاب شده از میان خانم های بی شماری بود که برای رفتن صدایشان روی تلفن های همراه تست می دادند. او حالا نمی داند که این انتخاب را موفقیتی بزرگ بداند یا…

بگذریم، شاید هم ایراد از جای دیگری باشد. مثلا صاحب تلفن همراه که خودش را در نقطه ای کور گم کرده و واقعا در دسترس نیست. به هر حال واکنش های ما در قبال این صدا و این پیام های یأس آور باعث شده تا مسوولان مخابرات مساله را از دیدگاه روانی بررسی کنند. این احتمال وجود دارد که صدای بیتا عشایری از روی تلفن های همراه برداشته شود. البته از آنجایی که بار روانی پیام های تلفن همراه سنگین است، شما هرگز صدای خشک یک آقا را در گوشی تلفن همراه نمی شنوید اما شاید صدای بیتا عشایری را هم دیگر نشنوید. پس این گفت وگو را پیش از پریدن صدا از گوشی تلفن همراه بخوانید.

خانم عشایری چطور شد که صدای شما انتخاب شد؟
تعداد زیادی از همکاران تست دادند و از بین این تعداد من انتخاب شدم.
فکر می کنید علت اصلی این انتخاب چه بود؟
فکر می کنم به خاطر تلفظ کلمات بود، شاید چون زبان شناسی خوانده ام، روی تلفظ کلمات دقیق تر هستم.
ضبط صدا چقدر طول کشید؟
چون مجبور بودیم چند بار بدون ضبط تمرین کنیم حدود دو ساعت طول کشید.
در کدام مکان؟
در استودیوی روابط عمومی مخابرات ایران.
حدود چه سالی بود؟
سال ۷۹.
مورد خاصی در حین ضبط صدا برایتان پیش نیامد؟
نه، ولی روزهای اول فکر نمی کردم به این گستردگی و در سطح کل کشور باشد.
فکر می کنید چرا از دوبلورها یا گویندگان صدا و سیما برای صداگذاری استفاده نشده؟
دقیقا نمی دانم، شاید چون در مخابرات تمام کارها در همین روابط عمومی انجام می شود.
آیا تاکنون در تست های گویندگی صدا و سیما شرکت کرده اید؟
بله، ثبت نام هم کردم که به دلیل سفر به مکه نتوانستم در روز آزمون شرکت کنم.
آیا آن موقع پیش بینی می کردید این جمله هایی که ضبط می شود مساوی باشد با عصبانیت مردم از دست شما؟!
نه متاسفانه. البته الان طوری شده گاهی اوقات خودم هم عصبانی می شوم، وقتی کار مهمی دارم ومی گویم(!) مشترک مورد نظر در … .
اولین بار که صدایت را شنیدی چه احساسی داشتی؟
اوایل خیلی خوشحال بودم. ولی بعدها وقتی دیدم شنیدن صدای من در بیشتر مواقع باعث عصبانیت مردم می شود، زیاد برایم جالب نبود.
دوستان و اطرافیان چه نظری داشتند؟
آنها هم طبیعتا روزهای اول برایشان خیلی خوشایند بود و حتی گاهی اوقات بسته به شرایط برایشان تفریح هم بود و می گفتند باز هم خانم عشایری! ولی باید اعتراف کنم در شرایط ضروری شنیدن صدایم حتی برای خانواده ام قابل تحمل نبود!
و همکاران چه می گفتند؟
می گفتند باید به تو خیلی اضافه کاری بدهند چون تو ۲۴ ساعته پشت خط های موبایلی و حتی روز تعطیل هم نداری (!)
حتما مورد آزار و اذیت آنها هم قرار می گرفتی؟
نه به آن صورت ولی خب گاهی اوقات هم به نحوی از انحاء اذیت می کنند. مثلا همکارم خانم گوهری تلفن را روی آیفون می گذارد و وقتی من می گویم در دسترس نیست، مدام می گوید: ای از دست این خانم عشایری، یا بعضی دیگر به شوخی می گویند باید عکس شما را در روزنامه ها بزنند و زیر آن بنویسند .Wanted همکاران من اعتقاد دارند مردم به شدت از دست من عصبانی هستند.
فکر می کنید آیا استثنائا این جمله مشترک مورد نظر… می تواند جایی زیبا باشد؟
بله، البته کاملا شخصی. مثلا برای فرزند خردسالم، چون گاهی اوقات من در اداره هستم و سرم شلوغ است و نمی توانم با او صحبت کنم شنیدن صدای من برای او از موبایل احتمالا می تواند خوشایند باشد!
آیا قبلا در زمینه صداگذاری فعالیتی داشته اید؟
خیر، البته بعد از ضبط صدا داشته ام.
کدام مورد؟
وقتی ۰۹۱۱ها تغییر کرد و شد ۰۹۱۳، ۰۹۱۴ و … و چند مورد هم برای شهرستان ها بود که البته مقطعی بود و حتی خودم هم آنها را نشنیدم، شاید از بدشانسی من باشد که آنونس در دسترس نمی باشد ماندگار شود و بقیه مقطعی باشند.
خانم عشایری شغل اصلی شما چیست؟
کارمند واحد ارتباطات مردمی روابط عمومی مخابرات ایران.
به کارتان علاقه دارید؟
خیلی، چون ارتباط مستقیم با مردم دارم و می توانم کمکی به آنها کنم خیلی راضی هستم.
احتمالا تلاشتان این است از این نظرلااقل در دسترس باشید.
(باخنده) این را دیگر باید مسوولان نظر بدهند.
آیا خاطره ای خاصی در زمینه شغل اصلی تان دارید؟
بله، گاهی اوقات خانم ها تماس می گیرند و می گویند شوهر ما کجاست که می گویید دردسترس نیست، یا مثلا داره چیکار می کنه که می گویید برقراری ارتباط با مشترک موردنظر مقدور نمی باشد!
و آقایان در این زمینه چه می گویند؟
آنهاهم زیاد در این زمینه تماس می گیرند و می گویند ترا به خدا اگر می شود این آنونس ها را بردارید چون وقتی می رویم خانه باید مدام برای خانم هایمان توضیح دهیم چرا این پیغام را داده. بعضی دیگر از آقایان شاکی می شوند چرا اینقدر سیستم ها اشکال دارد و زمانی که ما موبایل را خاموش نکرده ایم اعلام می شود دستگاه خاموش است و این سبب اختلاف و درگیری می شود.
پس این پیغام ها همیشه ناخوشایند هستند؟
نمی شود گفت همیشه، به نظر من اگر از این مفاهیم مثبت استفاده کنند خیلی هم خوب است . یعنی مثلا وقتی پیغام داده می شود مشترک مورد نظر در دسترس نیست، شاید فرد مورد نظر در زیرزمین، مترو، یا پستی و بلندی یا در جایی پر ترافیک مثل بازار باشد چون در آنجا به دلیل اینکه هر فرد بازاری معمولا دو تاگوشی موبایل دارد سرویس دهی کمی مشکل می شود. البته خود مشترکان هم در ارسال این پیغام ها نقش دارند.
می شود یک مثال در این زمینه بزنید؟
فرض کنید پیغام داده می شود برقراری ارتباط با مشترک مورد نظر شما مقدور نمی باشد. امکان دارد شخص مقابل به مخابرات رفته و تقاضای محدودیت مکالمه کرده باشد. یعنی فقط شماره های مد نظرش را به مخابرات ارایه داده و غیراز آن شماره ها اگر گرفته شود پیغام فوق داده می شود یا مثلا گاهی اوقات دایورت های ناقص هم ممکن است این پیغام را به همراه داشته باشد.
حالا علت اینکه شما گاهی اوقات واقعیت را نمی گوید، چیست؟!
فکر می کنم این اکثرا به دلیل عدم هماهنگیCause value ها در مراکز MSC که توسط توسعه در حال پیگیری است.
و یک طرفه بودن صدا چه علتی دارد؟
بله، گاهی اوقات صدای یک مشترک به مشترک دیگر می رسد و بالعکس. یکی از عوامل این عمل و دلیل آن می تواند جابه جایی فرستنده و گیرنده در لینک های PCM باشد.
گاهی اوقات هم پیش می آید مشترک در حین صحبت مکالمه افراد دیگر را هم می شنود، علت این مساله چه می تواند باشد؟
بله، علتش به دلیل تداخل بین کانال های همجوار و یا فرکانس های یکسان است که با طراحی فرکانسی جدید این مشکل برطرف خواهد شد.
اگر مردم بخواهند از معانی و مفاهیمHand Setهای موبایل دقیقا اطلاع پیدا کنند باید چه کارکنند؟
با تماس با ۰۹۹۹۰ ریز توضیحات به آنها ارایه خواهد شد.
می شود بپرسم صدای ۰۹۹۹۰ مربوط به کدام یکی از همکاران شماست؟
صدای خانم ساکی است که از گویندگان قدیمی صدا و سیماست.
خانم عشایری در صحبت هایتان اشاره کردید که صدای مشترک مورد نظر … ماندگار شده، آیا مسوولان هیچگاه این صدا را تغییر نخواهند داد؟
چرا، اتفاقا آنها قصد دارند به دلیل مسایل روان شناسی این صدا را تغییر دهند حتی همکاران طرح هایی هم ارایه داده اند مثلا یکی از همکاران نظرش این بود، این مشترک مورد… آخرش به طنز ختم شود و بگوید در دسترس نیست و زیر درختی در جاده های شمال دارد استراحت می کند!
آیا خاطره ای در مورد عصبانیت مردم از صدایتان دارید؟
بله، مثلا یکبار که منزل دایی ام رفته بودم و یکی از دوستانش هم آنجا آمده بود، بعد از اینکه دایی ام برایش توضیح داد فردی که آنونس موبایل را صداگذاری کرده من هستم، آن خانم خندید و فورا از من حلالیت طلبید و گفت مرا ببخش چون من هر وقت صدای شما را شنیده ام خیلی نفرینت کرده ام. بعد هم گفت شما چقدر آیه یأس می خوانی و مردم را مایوس می کنی، خب یکبار بگو در دسترس هست.
البته من به مردم حق می دهم از دستم عصبانی شوند چون در ارتباط با صدای من به نوعی سرو کارشان فقط با کلمه نیست، است.
آیا به طور رسمی در این زمینه با رسانه ای مصاحبه ای داشته اید؟
بله، حدود یک سال پیش از طرف رادیو با من تماس گرفتند و من به میدان ارگ رفتم و در همین زمینه صحبت های شما، با من مصاحبه کردند، البته به اضافه یک مقدار از فواید موبایل و نقشی که در کاهش آلودگی هوا و کم کردن ترددهای بین شهری دارد یا نقشی که در صرفه جویی در وقت افراد دارد.
فرض کنید الان سال ۷۹ است، آیا دوباره حاضر می شوید صداگذاری کنید؟
خیر. واقعا هیچ وقت حاضر نبودم، چون یک وقت هایی خودم هم خیلی شاکی می شوم و از اینکه من مانعی هستم در برقراری ارتباط ها واقعا ناراحت هستم.
خانم عشایری کمی هم از خودتان بگویید؟
من متولد ۱۳۵۵ هستم و متاهل، دارای یک فرزند و تحصیلاتم هم لیسانس مترجمی زبان انگلیسی. اصالتا هم تهرانی هستم و در خیابان جمهوری زندگی می کنم.
نظر همسرتان راجع به این صداگذاری چیست؟
موافق! همسرم همیشه در همه کارهایم مشوق و همراه من بوده است.
تحصیلاتتان در کدام دانشگاه بوده؟
در دانشگاه همدان.
آیا شده از دوستان دوران دبیرستان کسی صدای شما را بشناسد و با شما تماس گرفته باشد؟
نه، ولی یک نفر اتفاقی زنگ زده بود به روابط عمومی و صدای مرا شناخته بود.
اگر صدای شما مثل مثلا مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد، یا برقراری یا… نبود فکر می کنید چه مشکلی پیش می آید؟
به نظر من این صداگذاری ها خیلی بهتر است از دو جهت؛ هم از صدای بوق اشغال بهتر است، چون اگر این صداها نبود باید صدای بوق اشغال می آمد و هم از نظر راهنمایی مشترکان خیلی خوب است.
اگر قرار باشد به طور تخیلی یک آنونس از صدای شما ضبط شود چه پیغامی را دوست دارید به گوش مشترکان برسانید؟
لطفا چند لحظه صبر کنید، مشترک مورد نظر در دسترس هستند.
چرا قبل یا پس از صدای شما برای رعایت مسایل روانشناسی موسیقی پخش نشده؟
این را دیگر باید از مسوولان مربوطه بپرسید.
مشترکان معمولا با دو مدل صدا مواجه هستند، صدای شما معمولا در کدام مواقع بیشتر شنیده می شود.
بستگی به منطقه دارد.
بزرگ ترین آرزوی تان چیست؟
بزرگترین آرزویم این است که مشترک مورد نظر همیشه در دسترس باشد.

عکس های جالب و زیبا بیوگرافی بیتا عشاری اخبار جالب

گاهی از صدای خودش بدش می آید. این گفت وگو را که بخوانید با مشخصات صاحب پیام های تلفن های همراه آشنا می شوید؛ مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد، این صدای بیتا عشایری است.
متولد سال ۱۳۵۵ در تهران، متاهل و ساکن خیابان جمهوری. او البته یک فرزند هم دارد که شاید تنها هوادار صدایش باشد.
شما اگر از معدود کسانی باشید که تلفن همراه ندارید، باز هم حتما صدای خانم عشایری را شنیده اید و حتما عصبی شده اید. به هر حال یا مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد یا دستگاه مشترک مورد نظر خاموش است یا شماره مورد نظر شما در شبکه موجود نمی باشد یا تمام مسیرها به سمت مشترک مورد نظر اشغال می باشد، به هر حال نتیجه چیزی جز عصبانیت نیست، اما قبل از این به این نکته هم فکر کنید که صاحب صدا هم بارها از شنیدن صدای خودش عصبانی شده!
خانم عشایری از سال ۱۳۷۹ کارمند واحد ارتباطات مردمی روابط عمومی مخابرات شده است. البته پیام های تلفن همراه با صدای دو نفر پخش می شود، اما هر چه صدا و سیما و مخابرات را جست وجو کردیم، صدای اصلی در دسترس نبود.
بگذریم و باز هم چند خط از دیگر صدای گوشی های تلفن همراه بنویسیم. ما البته یادمان رفت یک نکته را از خانم عشایری بپرسیم؛ اینکه آیا می داند پیغام« مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد»، اشتباه است؟! برای ما که منتظر شنیدن صدای کسی نیستیم، بیش از پیام های منفی، کلمه نمی باشد زجر آور است.
خب، یک چیز دیگر هم بگوییم و مقدمه را تمام کنیم؛ بزرگترین آرزوی خانم عشایری این است که مشترک مورد نظر همیشه در دسترس باشد. آرزوها اما دست نیافتنی هستند!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ