نیاز شدید بورس به بازارگردانان حرفه‌ای

0

یک فعال بازار سرمایه به لزوم بازارگردان‌های حرفه‌ای در بازار تاکید کرد و گفت: تا زمانی‌که بازارگردان در بازار وجود نداشته باشد، بازار به عمق لازم نمی‌رسد.

شهرام شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با ایسنا به لزوم وجود بازارگردان‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نمی‌توان به بازار سرمایه عمق داد مگر اینکه بازارگردان‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه حضور داشته باشند، بنابراین تا زمانی‌که بازارگردان در بازار وجود نداشته باشد، بازار به عمق لازم نمی‌رسد.
وی با طرح این سوال که چرا شرکت‌هایی که سهامدار عمده دارند نباید بازارگردان داشته باشند؟ افزود: با راه‌اندازی بازار برتر، دامنه نوسان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد اما افزایش دامنه نوسان در بازاری که عمق ندارد، باعث رفتار هیجانی سهامداران می‌شود.
وی تاکید کرد: بازارگردانی، یک فعالیت حرفه‌ای بوده و باید تیم متخصصی در این زمینه وجود داشته باشد تا به ارزندگی شرکت آگاه بوده و رفتار هیجانی را از بازار دور کند. در این صورت دیگر سهامدار نگران از دست دادن سرمایه خود به صورت عمده نبوده و اعتبار سهم افزایش می‌یابد.
این فعال بازار سرمایه به لزوم افزایش جذابیت بورس برای ورود شرکت‌های جدید تاکید کرد و افزود: برای ورود شرکت‌های جدید به بازارسرمایه باید جذابیت بیشتری ایجاد کرد به‌طوری که شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند از معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار باشند.
شهمیری اضافه کرد: همچنین شرکت‌های بورسی باید از لحاظ دریافت اعتبارات و تامین سرمایه در گردش، شرایط سهل‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته باشند این در حالی است که شرایط تشویقی بورس برای حضور شرکت‌های جدید کم است.
وی با طرح این سوال که تاکنون چند شرکت وارد فرابورس شده و چند شرکت از بورس اخراج شده است؟ گفت: در حال حاضر مکانیزم فرابورس برای ورود شرکت‌ها سهل‌تر است در حالی که باید مکانیزم بورس طوری طراحی شود که ابتدا شرکت‌ها وارد فرابورس شده و بعد از تلاش کردن برای بهبود فعالیت، وارد بورس شوند.
به گفته این فعال بازار سرمایه، باید قوانین در این خصوص اصلاح شده و مشوق‌های بیشتری برای ورود شرکت‌ها به بورس در نظر گرفته شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ