دستور ۵۴ میلیارد تومانی دولت برای خرید یک هواپیمای ویژه + سند

0

۱۲ اسفندماه سال گذشته بود که یک فروند هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی کشوری در حال تست سامانه هاب ناوربری فرودگاه کیش، در حوالی این جزیره سقوط کرد و ۴ نفر از کارشناسان مجرب صنعت هواپیمایی کشور جان خود را از دست دادند.

 

قیمت هواپیماهای مسافربری قیمت هواپیماهای شخصی قیمت هواپیما فالکن

نوع هواپیما و ماموریت های خاص آن که با نام دم قرمزی در بین اهالی صنعت هوانوردی شناخته می شد، باعث شد تا بسیاری از مردم و اهالی رسانه با این نوع هواپیمای خاص بیشتر آشنا شوند.
هواپیمای فالکون ۲۰ مذکور، مجهز به سامانه FIS بود. این سامانه‌ تمام دستورالعمل مربوط به خروج هواپیما، تقرب هواپیما در مسیر قرار گرفتن هواپیما مورد بازرسی قرار می‌ دهد و دقت آن‌ ها را بررسی می ‌کند. این سامانه همچنین تجهیزات بررسی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاهی را چک می کند.
این هواپیمای فالکن با کمک تجهیزاتی که روی آن نصب شده بود می توانست با قرار گرفتن در شرایط و موقعیت های مختلف، پرواز در ارتفاع کم، پرواز با شیب تند و شرایط خاص تجهیزات زمینی فرودگاههای کشور را نوبتی و طبق یک جدول زمانبندی چک کند.
اهمیت این سیستم آنجا مشخص می شود که بدانیم، اغلب پروازهای بین ‌المللی و روتین داخلی با دید کور FIR هستند که خلبان با استفاده از تجهیزات دقیق مستقر در فرودگاه، هواپیمای خود را از فرودگاهی خارج و به آن فرودگاه نزدیک می‌ کند.
با توجه به اینکه این هواپیما تنها هواپیمای مجهز به سامانه چک فرودگاه در ایران بود، سازمان هواپیمایی مجبور شد تا با اجاره یک هواپیما از کشور پاکستان، این چک های مهم را ادامه دهد که قطعا اجاره یک هواپیما نمی توانست پاسخگوی نیازهای کشورمان باشد و در عین حال، برای اعتبار صنعت هوایی کشورمان نیز اجاره این هواپیما مناسب جلوه نمی کرد.
بر این اساس، طی روزهای اخیر هیئت دولت مصوبه ای را تصویب و ابلاغ کرده است که بر اساس آن، قرار است مدل جدیدی از این هواپیما در اختیار کشورمان قرار بگیرد. طبق این مصوبه که توسط معاون اول رییس جمهور به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، کشور و راه و نیز معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ابلاغ شده و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، مقرر شده مبلغ ۵۴۱ میلیارد ریال برای خرید هواپیمای مجهز به FIS و یک دستگاه پنل FIS در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار بگیرد.
قیمت هواپیماهای مسافربری قیمت هواپیماهای شخصی قیمت هواپیما فالکن
البته باید دید در شرایطی که کشورمان برای خرید هواپیمای مسافربری با مشکلات فراوانی روبروست، آیا خرید این هواپیمای خاص برای ایران در کوتاه مدت، شدنی خواهد بود یا خیر. از سوی دیگر با توجه به تصریح این مصوبه دولت مبنی بر تخصیص اعتبار از محل منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، موضوع بند (ش) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و تاکید بر خرید این هواپیما با توصیف “به منظور پیشگیری از وقوع بحران” باید دید آیا این مصوبه مورد ایراد نهادهای قانونی و نظارتی قرار می گیرد یا خیر.
صبحانه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ