افزایش بی‌منطق قیمت فلز سرخ

0

روز گذشته در حالی قیمت پایه مس در بورس کالای ایران با افزایش بیش از ۳۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد که علاوه بر پایین بودن سهم تقاضا کارشناسان تصور می‌کردند به دلیل ریزش قیمت این فلز سرخ روز جمعه گذشته در بورس لندن و رسیدن آن به زیر ۷ هزار دلار، معاملات هفته جاری مس در بورس کالا هم با افت قیمت مواجه شود.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، این روند صعودی به دلیل نوسان‌های مثبت نرخ ارز و رشد میانگین هفتگی قیمت این محصول در بورس جهانی لندن بوده، اما این در حالی است که این فلز سرخ طی هفته گذشته در بازارهای جهانی نوسان‌های رو به پایین زیادی را تجربه کرده است. از طرفی در بازارهای داخلی نیز همچنان رکود در معاملات ادامه دارد، به‌طوری که روز گذشته در مبادلات بورس کالا تقاضا همچنان کمتر از میزان عرضه بود.
فعالان بازار معتقدند اگر معامله‌گران به دنبال جبران زیان‌های مالی خود هستند بهتر است دست روی دست نگذارند و با افزایش تقاضا، به بازار این محصولات رونق بخشند و نگذارند در این میان واسطه‌گرها تعیین‌کننده قیمت‌ها باشند. همان طور که از میزان عرضه‌های مس در بورس کالا مشخص است با کمبود این فلز در بازار داخلی مواجه نیستیم، بر این اساس نباید گذاشت که دلالان از این موقعیت سوءاستفاده کنند، چرا که آنها هر زمان که رکود در بازار داخلی طولانی می‌شود فرصت را غنیمت شمرده و معاملات را به سود خود تغییر می‌دهند. از طرفی به عقیده کارشناسان آنچه از روند بازارهای جهانی پیداست افت و خیز قیمت مس تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
به این ترتیب روز گذشته ۹ شهریورماه، بیش از ۸ هزار تن انواع محصولات مسی در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد که در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران چهار هزار تن مس کاتد را راهی تالار معاملات کرد. این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار به فروش رسید. همچنین در گروه آلومینیوم نیز، ۲۹۳۰ تن انواع شمش آلیاژی شرکت آلومینیوم ایران راهی تالار محصولات صنعتی و معدنی شد.
بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۳۴۶ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۰۹ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه این محصول چهار هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۹۰۰ تن بوده است.
همچنین مفتول مس این شرکت نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۱۲ تومان معامله شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد ۳۱۲ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بود، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۶۶۰ تن از این محصول بودند.
مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۶۰۶ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۳۱۲ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.
از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو معامله شد که نسبت به روز شنبه رشد ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ