قیمت خودرو تیبا در ترکمنستان و اوکراین چقدر است ؟

0

نرخ پراید های صادراتی بیش از ۷ هزار دلار است و این خودروها فاقد abs هستند و هزینه های شماره گذاری، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه را ندارند. البته بخشی از قیمت خودرومربوط به خرید پلاک در عراق است ولی قیمت فروش سایپا به عراق ۵۵۰۰ دلار است.

به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا با تصمیمی زیر بنایی وضعیت صنعت خودرو بهبود پیدا کند، اینکه طی ماههای اخیر نرخ خودرو ابتدا افزایشی و سپس ۳ درصد آن هم با خواست مجلس و چراغ سبز وزیر صنعت کاهش پیدا کرد و اینک مجلس صحبت از ایجاد هیاتی مرکزی در مجلس شورای اسلامی برای نرخ گذاری خودرو و خروج آن از دست شورای رقابت می کند باعث بلاتکلیفی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو شده است.

به عقیده بیشتر کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو نیازمند رقابتی شدن بازار، خروج از انحصار و بازنگری در تعرفه واردات است و وضعیت این صنعت با تصمیمات مقطعی حل نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، در همین زمینه به سراغ مجتبی نظری، مدیر ارتباطات گروه سایپا رفتیم تا به کمک او از زاویه ای تازه به بررسی این صنعت در گروه صنعتی سایپا بپردازیم.

توافق گروه صنعتی سایپا با گروه کیا به کجا رسید؟

توافقات اولیه ای برای توسعه همکاری ها با شرکت کیا صورت گرفته است و از ابتدای سال ۹۳ تا اواسط مرداد ماه خط تولید این خودرو آماده شد و هم اکنون آماده تولید هستیم و به زودی تولید انبوه سراتو در سایپا آغاز خواهد شد.

چرا بین قیمت پراید در داخل کشور و پراید های صادراتی تفاوت قیمت وجود دارد و چرا خودروهای صادراتی با قیمت  پایین تری صادر می شوند؟

بنده با این موضوع موافق نیستم زیرا نرخ پراید در داخل کشور به مراتب پایین تر از خودروهای صادراتی است نرخ پراید های صادراتی بیش از ۷ هزار دلار است و این خودروها فاقد abs هستند و هزینه های شماره گذاری، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه را ندارند. البته بخشی از قیمت خودرومربوط به خرید پلاک در عراق است ولی قیمت فروش سایپا به عراق ۵۵۰۰ دلار است.

با وجود جنگ در عراق و سوریه میزان تولید و صادرات محصولات سایپا به این دو کشور کاهش یافته است؟

خوشبختانه کارخانه ما در شهر حمص آسیبی ندیده  و روال صادرات پراید به کشور عراق هم عادی است.

رقیب پراید در عراق چه خودرویی است؟

رقیب اصلی ما لیفان است و آن هم به دلیل این است که این خودرو از چین به عراق با کشتی به صورت رایگان حمل می شود.

وضعیت تولید خودرو در چین و ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

تعرفه واردات خودرو در چین همراه با مالیات ۳۷ درصد است و برای واردات خودرو تنها یک بندر وجود دارد و باید شش ماه در نوبت باشی در صورتی که چین بزرگترین وارد ککنده قطعات خودرو است و به هر تولید کننده و سرمایه گذار خودرو در چین علاوه بر تضمین سرمایه امکانات ویژه دولتی داده میشود.

در چین ۱۵۰ شرکت خودروساز وجود دارد که هر کدام از آنها دراستان خود دارای مزایایی هستند و در صورتی که قادر به فروش در محدوده خود باشند تا ۶۰ درصد انرژی آنها در تولید منطقه ای رایگان خواهد بود و اگر از استان خود خارج شوند این درصد افزایش خواهد یافت و در صورتی که بتوانند صادرات داشته باشند درصد رایگان آنها بازهم افزایش خواهد یافت اما در کشور ما  وضعیت تولید کننده این گونه نیست.

چین بنا دارد با استفاده از سرمایه گزاری خارجی و تکنولوژی وارداتی برترین خودروساز شود و همه ارکان آن کشور در حمایت این سیاست قدم بر میدارند ولی در ایران توقع از صنعت خودروسازی بالاست، همه از آن کمک میخواهند ولی حاضر نیستند آنرا یاری کنند و وزیری هم که آن را میشناسد و از آن حمایت میکند را تهدید به استیضاح میکنند.

صادرات محصولات سایپا بیشتر به چه کشورهایی است؟

آذربایجان، روسیه، عراق، اکراین، ونزوئلا و چند کشور آفریقایی از جمله مصر کشورهایی هستند که محصولات سایپا را استفاده می کنند.

ایا برنامه ای برای ورود به بازارهای جدید منطقه ای در دست دارید؟

بله در بازار ترکمنستان ورود کردیم و بازار تاجیکستان هم در دست بررسی است و به تازگی تیبا  را با نرخ ۹۳۵۰ دلار به آذربایجان ارسال کردیم و محموله جدید تیبا ۲ (تیبا هاچ بک) نیز به این کشور صادر شده است.

نرخ تیبا در ترکمنستان و اوکراین چقدر است؟

تیبا در ترکمنستان ۸۲۰۰  دلار و در اوکراین ۷۸۰۰ دلار است.

وضعیت خودروهای وارداتی را چطور ارزیابی می کنید؟

در بررسی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران رتبه های خودروهای وارداتی از خودروهای داخلی پایین تر است، چرا خودرویی که سطح کیفیت پایین دارد وارد کشور شده و با قیمت بالاتر فروخته شده است، آیا درست است که بازار خود را به راحتی در اختیار اجناس بی کیفیت قرار دهیم آنهم در مقابل کالای داخلی با کیفیت تر، فکر میکنید در کشورهای دیگر هم همینطور است.

چطور کشوری که در تحریم است به راحتی خودرو کامل یا CBU میتواند وارد کند ولی قطعات خودرو به صورت ckd و یا قطعات مورد نیاز تولید داخل را نمیتوان وارد کرد.

آیا در سایپا در این مدت تعدیل نیرو داشته اید؟

تعداد کارکنان سایپا حدود ۴۸۰۰۰ نفر است اما در این مدت(تحریم ها) تنها به یک سوم این تعداد نیاز داشتیم و با فروش ملک و غیره سعی در نگه داشتن نیروهای خود کرده ایم و حتی یک نفر هم تعدیل نشد و با حمایت مدیرعامل گروه جناب آقای مهندس مدنی یک نیرو هم به دلیل کمبود تولید کاهش نیافته است.

سال گذشته چه میزان متضرر شدید؟

گروه سایپا سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان زیان داد و با قیمت های کنونی نیز در حاشیه زیان هستیم.

ارزیابی شما از نرخ گذاری های اخیر خودرو چیست؟

قیمت ها تا زمانی که در حاشیه بازار نباشد تولید کننده و مصرف کننده متضرر می شود پرایدی که درب کارخانه بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان به فروش می رسید در بازار ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان به فروش می رفت و یک فاصله ۴ تا ۵ میلیون تومانی وجود داشت که دلالان از آن سود می بردند.

تصمیم گیریهای متفاوت باعث سردرگمی مردم و تولیدکنندگان می شود و این موضوع اصلا به نفع اقتصاد نیست به نظر بنده در نرخ گذاری خودرو منطق رسانه ای وجود دارد نه منطق اقتصادی چرا هیچ یک از خبرنگاران از نمایندگان مجلس در مورد نرخ گذاری شیر سوال نمی پرسند و تنها در مورد خودرو می پرسند؟! و یا چرا هیچ رسانه ای به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نمیپردازد؟

در صورتی که نرخ خودرو در حاشیه بازار تعیین شود عطش بازار گرفته می شود و تمامی منابع به صنعت بازمی گردد و دیگر به دست دلالان نمی افتد.

میزان تولیدات شما در روز چقدر است؟

هم اکنون سایپا روزانه بیش از ۲ هزار خودرو تولید می کند.

وضعیت ثبت نام ها در سایت چطور است؟

اخیراً ثبت نامها با ارائه شماره ملی انجام میشود و هر فرد تنها میتواند یک بار ثبت نام کند، سعی میکنیم خودرو به دست مشتری نهایی برسد ولی به دلیل تفاوت قیمت کارخانه و بازار دلالان از هر راهی برای سودجویی استفاده میکنند و علت آن هم عدم اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار و دخالت در قیمت گذاری است.

واما سخن آخر؟

روزگاری صنعت نساجی در این کشور اشتغال و تولید فراوانی داشت ولی با سیاستهای غلط امروز همه شرکتها ورشکسته و محلشان یا هایپر استار شده است یا مجتمع مسکونی! به نظرم هم اکنون هم صنعت خودرو مورد هجوم طرفداران واردات قرار گرفته و صنعتی که دشمنان دربین صنایع برای تحریم انتخاب میکنند متاسفانه مورد تحریم داخلی نیز قرار میگیرد و کسی نیست تحلیل کند چرا در تحریم ارسال خودرو کامل به کشور تحریم نیست ولی ارسال قطعه CKD مورد تحریم قرار میگیرد و چرا صنعت خودرو تحریم شد.

شاید در داخل غافل باشیم که صنعت خودرو چه ارزش افزوده ای برای اقتصاد کشور دارد ولی دشمنان ما به خوبی میدانند که اگر این صنعت را زمین گیر کنند قطعاً بیش از یک میلیون نفر بیکار ایجاد خواهد شد و دیگر صنایع وابسته نیز متزلزل خواهند شد، آنها اعتقاد دارند که خودروسازی مادر صنایع است ولی ما اعتقاد نداریم.

کسانی هستند که صنعت خودرو داخلی را مزاحم خود میدانند و من به این افراد توصیه میکنم که به این صنعت استراتژیک نگاه ملی داشته باشند نه نگاه منفعت طلبانه و جذابیت رسانه ای!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ