برآورد هزینه سنگین طرح وام ۸۰ میلیونی ، خانه اولی‌ها

0

عضو کمیسیون عمران مجلس ،گفت: در راستای طرح وزیر راه و شهرسازی که قرار است طی پنج سال ۱.۵ میلیون فقره تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن به خانه اولی ها پرداخت شود در مجموع مابه‌التفاوت یارانه سود پرداختی توسط دولت ۱۳۲ هزار میلیارد تومان خرج روی دست دولت می‌گذارد.

علیرضا خسروی در گفت وگو با خانه ملت با یاداوری ارائه ۵ طرح از سوی دولت به منظور ساماندهی بخش مسکن در قالب طرح جامع، گفت: بعد از ارائه و بررسی این طرح ها که به حوزه مسکن و بازارهای تجاری ومالی مربوط بود و انتقاداتی که وارد شد، این طرح ها کنار گذاشته و کل برنامه پیشنهادی دولت در راه اندازی صندوق پس انداز مسکن خلاصه شد.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این رابطه سه سناریو تعریف کردند یک تحریم ها لغو شود، دو تحریم ها ادامه داشته باشد و تغییر و تحولاتی در اقتصاد کلان ایجاد شود و سوم اینکه تحریم ها رفع و همزمان تغییر و تحولاتی در اقتصاد ایجاد شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بر اساس سناریوهای مطرح شده نقد و اشکالی که به دولتمردان به خصوص مسئولان حوزه زمین و مسکن وارد است.
غفلت طراحان از نگاه به اقتصاد مقاومتی
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد برنامه های طرح جامع مسکن پیشنهادی دولت کپی برداری از برنامه های عمرانی قبل از انقلاب است، ادامه داد: در این طرح هیچگونه نگاهی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و به همین علت این طرح به سرانجام نمی رسد.
خسروی با یادآوری اینکه در طرح مسکن مهر ۴۰ هزار میلیارد تومان پول صرف ساخت مسکن برای اقشار نیازمند شد، تصریح کرد: اجرای این طرح با انتقادات زیادی همراه بود و ریشه همه مشکلات بوجود آمده مثل تورم و رکود طرح مسکن مهر عنوان شد.
وی گفت: در حال حاضر بسته جامع مسکن پیشنهادی دولت با آخرین تغییرات به گونه ای است که می خواهند به افراد متقاضی ۸۰ میلیون تومان وام بدهند و در ازای این ۸۰ میلیون خود متقاضی باید ۲۰ میلیون تومان داشته باشد تا سپرده گذاری کند و از سوی دیگر باید ۵۰ میلیون هم از فامیل و دوستان و اقوام بگیرد تا در مجموع با ۱۵۰ میلیون بتواند خانه بخرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بر اساس این طرح قرار است به یک و نیم میلیون نفر ، یعنی ۳۰۰ هزار نفر در طی ۵ سال وام پرداخت کنند و نکته ظریف اینجاست که در حال حاضر بانک ها سپرده گذاریها را بر اساس سود حداقل سود ۲۵ درصد انجام می دهند در حالی که دولت می خواهد این تسهیلات را با سود ۱۴ درصد به مردم پرداخت و مابه التفاوت آن را خودش پرداخت کند و در طرح ارائه شده هیچ فکری برای این مطلب نشده و منابعی هم برای پرداخت این سود یارانه پیش بینی نشده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: به ازای یک و نیم میلیون وام ۸۰ میلیونی ، حدود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان دولت باید مابه التفاوت یارانه سود به بانک ها بپردازد و هیچ منبعی برای این مقوله درنظر گرفته نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در طرح مسکن مهر که فقط ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد، ۴۳ درصد تورم بوجود آمده در آن زمان را ناشی از طرح مسکن مهر عنوان کردند بنابراین معلوم نیست حالا با این ۱۳۲ هزار میلیارد تومان چه پیش آید.
وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که در طرح مسکن مهر پولهای هزینه شده به خزانه دولت برگشت اما در طرح جامع مسکن پیشنهادی دولت این ۱۳۲ هزار میلیارد تومان برگشت ندارد و به جیب بانک ها می رود.
خسروی افزود: این طرح مسکن نیز همانند طرح های قبلی ارائه شده که نقد شد و نهایتا خود طراحان آن را پس گرفتند باید تعیین تکلیف شود و نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور هم در این رابطه گفته این طرح با توجه به نگاهی که با فرض تحریم ها دارد ، یک طرح مطالعاتی است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به گفته آخوندی وزیر راه و شهرسازی این طرح نقشه راه نیل به اهداف بخش مسکن بوده و اصل مطلب پرداخت یک و نیم میلیون وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن است اما سوالی که وجود دارد این است که در شرایط فعلی کدامیک از مردم جامعه قادر به پرداخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار قسط سالیانه این وام هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ