ابرمیلیاردرهایی که ثروت را به فوتبال پیوند زدند

0

وقتی نظری به فهرست میلیاردرهای فوتبال جهان بندازیم، نام هایی را می بینیم که شاید کمتر شنیده باشیم؛ اما سالانه سود هنگفتی نصیبشان می شود و آنها هستند که در گردش مالی این رشته ورزشی پر هوادار، تاثیرگذارند.

سود این اشخاص در سال به میلیاردها دلار می رسد، این اعداد نشان می دهد این میلیاردرها، سرمایه هنگفتی را وارد این عرصه کرده اند و بی تردید، چنین سود سرشاری نیز نصیب‌شان می‌ شود.

بر اساس گزارشی از روزنامه سان، شهید خان به عنوان آخرین خارجی در لیست مالکین میلیاردر لیگ برتر انگلستان جای گرفت. خان با پرداخت ۱۵۰ میلیون پوند به مالک پیشین باشگاه فولهام، محمد فائض، این باشگاه را در اختیار گرفت.

این سرمایه دار حوزه قطعات خودرو که اصالتی پاکستانی دارد و همچنین از سهامداران اصلی باشگاه هاکی جکسون‌ویل جگوار امریکا نیز می باشد به ۹ غیر بریتانیایی دیگر در لیگ برتر انگلیس پیوست.

*چلسی- رومان آبراموویچ(Roman Abramovich)، روسیه

زمانیکه این سرمایه دار یهودی روس ده سال پیش چلسی را از کن بیتز خرید، اصلی ترین سرمایه دار ولخرج لیگ بود. او توانست چلسی را به قهرمانی لیگ برتر هم برساند.

*هال سیتی- عاصم علام(Assem Allam)، مصر

علام از سال ۲۰۱۰ مالک این باشگاه شد، در حالی که باشگاه از لیگ برتر حذف شده بود و به شدت به پول نیاز داشت او با تزریق ۳۶ میلیون پوند این باشگاه را از انحلال نجات داد. سال گذشته با برگشت به لیگ برتر او دستمزد خود را گرفت.

*لیورپول- جان دبلیو هِنری(John W. Henry)، ایالات متحده امریکا

هِنری امریکایی نیز یکی دیگر از سرمایه دارانی است که مالک چند باشگاه است. او مالک باشگاه بیسبال بوستون رد ساکس است و در سال ۲۰۱۰ لیورپول را از دو چهره منفور در آنفیلد یعنی تام هیکز و جورج جیلت امریکایی خرید. البته پس از اینکه کنی داگلیش افسانه ای و محبوب را در سال ۲۰۱۲ از باشگاه بیرون کرد، نظر هواداران در مورد او اندکی تغییر کرد.

*منچستر سیتی- شیخ منصور(Mansour bin Zayed Al Nahyan)، ابوظبی

این شاهزاده عرب با خرید منچستر سیتی از نخست وزیر پیشین تایلند، تاکسین شیناواترا، چهره لیگ برتر انگلیس را برای همیشه تغییر داد. گفته می شود که خانواده منصور ۶۰ برابر ثروتمندتر از رومان آبراموویچ می باشند. او موفق شد تا در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار سیتی را به قهرمانی در لیگ برتر برساند و آن ها را به یک مدعی همیشگی برای کسب این جام تبدیل کرد.

*آرسنال- استن کرونکه(Stan Kroenke)، ایالات متحده امریکا

کرونکه ۶۷ درصد سهام باشگاه را در اختیار دارد ولی در یک جنگ چند ملیتی با میلیاردر ازبکی، عثمانف، که خواستار سهمی بیشتر در امور باشگاه است، گیر کرده، البته این امکان وجود دارد که هر دو آن ها از صحنه خارج شوند چرا که یک کنسرسیوم عربی با پیشنهادی ۱.۵ میلیارد پوندی در حال ورود به ماجراست.

او هم مثل شهیدخان، در ورزش ایالات متحده شناخته شده است، استان مالک باشگاه هاکی  saint louis rams است.

*آستون ویلا- رندی لرنر(Randy Lerner)، ایالات متحده امریکا

او اهل نیویورک است و پیشتر مالک باشگاه فوتبال (امریکایی) کلیولند براونز بوده و در مدت حضورش در این تیم نزدیک به ۳۰۰ میلیون پوند هزینه کرده است.

*کاردیف سیتی- وینسنت تان(Vincent Tan)، مالزی

وقتی که در سال ۲۰۱۲ او رنگ سنتی تیم را به خاطر باورهای خرافی مالزیایی از آبی تغییر داد با خشم هواداران روبرو شد. او همچنین اسم مستعار تیمش را از پرنده های آبی به اژدهاهای قرمز تغییر داد.

*منچستر یونایتد- مالکوم گلیزر، ایالات متحده امریکا

خرید همراه با بدهی فراوان گلیزر در سال ۲۰۰۵ او را به یکی از منفورترین چهره های تاریخ فوتبال جزیره تبدیل کرد. هر چند که پس از کسب بیستمین قهرمانی شیاطین سرخ در فصل گذشته، اعتراض هواداران رو به کاهش رفته است.

*ساندرلند- الیس شورت، ایالات متحده امریکا

این مالک مشهور امریکایی وقتی که ساندرلند از خطر سقوط فرار کرد به همراه هواداران جشن گرفت. او در حالیکه یک نوشته توهین آمیز خطاب به باشگاه نیوکاسل بر روی لباس خود داشت، به استقبال رئیس جمهور تانزانیا رفته بود!

****************************

 در ادامه چند تن از سرشناس ترین مالکان ثروتمند باشگاه های غیر انگلیسی را مرور می کنیم:

*میلان – سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا ، وی در حدود یک میلیارد یورو در باشگاه آث میلان سرمایه گذاری کرده است.

*پاری سن ژرمن- ناصر الخلائیفی اهل قطر که در حال حاضر مالکیت باشگاه پاریسن ژرمن را بر عهده دارد.

*هوفن هایم – دیتمار هوپ؛ توانست این تیم ناشناخته را به دسته برتر بوندس لیگا بیاورد.

* دیتریش ماتیشیتز که مالک تیم های لایپزیگ ، سالزبورگ ، نیویورک و ردبول است.

* دیمیتری ریبولولف که مالک باشگاه موناکو است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ