تحلیل بنیادی و زیر و بم وضعیت نماد “چکارن”

0

شنیده شده در ماه گذشته ماشین آلات و دستگاه جدید منگنه اتوماتیک مورد نیاز خود را تامین کرده که در کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری موثر است.

صنعت کارتن

کارتن، یکی از قدیمی ترین و متداولترین انواع بسته بندی می باشد. قدمت استفاده از کارتن در جهان به حدود ۲۵۰ سال و در ایران به ۵۰ سال می رسد. دلایل عمده استفاده از انواع کارتن برای بسته بندی کالا عبارتند از : محافظت مناسب از مظروف ، ارزان و در دسترس بودن ، چاپ پذیری، قابلیت استفاده از تبلیغات بسته بندی و قابلیت بازیافت آن می باشد. مقوای کنگره ای از مقاومترین انواع مقوا می باشد که از ترکیب حداقل سه لایه کاغذ ساخته می شود . ضخامت مقوای کنگره ای براساس نوع بسته بندی و مظروف داخل آن متغیر می باشد که این امر یکی از انواع طبقه بندی کارتن را بوجود می آورد . مقوای کنگره ای از کاغذهای لاینر ( لایه زیر و رو) ولایه فلوتینگ ( لایه میانی )ساخته می شود . کاغذهای لاینر و فلوتینگ هرکدام دارای کیفیت و ویژگیهای خاصی می باشند.درحال حاضر درصد مصرف مقوای سه لایه کنگره ای در جهان درحدود ۶۵% و مقوای پنچ لایه ۳۰ % و انواع دیگر شامل دو لایه وهفت لایه ۵% میباشد. درایران با توجه به کمبود منابع طبیعی و پایین بودن تکنولوژی ساخت کاغذ ، سالیانه حجم قابل توجهی از انواع کاغذهای مصرفی بسته بندی از کشورهای دیگر تامین می شود.

صنایع ورق و کارتن محصولات خود را نه صرفا جهت یک مشتری خاص بلکه به مجموعه ای از مشتریان می فروشند. مشتریان این صنعت عمدتا سایر شرکت های تولید کننده می باشند که فاکتورهای اصلی مورد نظرشان کیفیت محصول، قیمت و خدمات مناسب است. تعداد مشتریان، حجم خرید متفاوت ایشان، اهمیت کارتن به عنوان بسته بندی تکمیلی محصولات مشتریان و همچنین آشنایی نسبی مشتریان از نحوه تولید ، این عامل را به عنوان یکی از نیروهای اصلی رقابت مطرح می کند که تعیین کننده سودآوری بالقوه صنعت است. در این راستا جهت بررسی دقیق مشتریان ایجاد برنامه هایی همسو با راهبردهای اصلی شرکت نظیر بخش بندی و تحلیل مشتریان، قیمت گذاری و کانال های توزیع مناسب از پارامترهای بسیار مهم می باشند. در خصوص خطر ورود رقبای بالقوه به بازار نیز با توجه به بررسی محیط عمومی و صنعت، امکان سرمایه گذاری کلان با موانع نسبی روبروست و تداوم حضور را برای رقبا بجهت فضای شدید رقابتی حاکم، با پیچیدگی هایی مواجه نموده است بطوریکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری عمده ای در صنعت مشاهده نمیگردد ولی رشد قارچ گونه واحد های کوچک وزیر پله ای همچنان سهم گیری از واحد های بزرگ را امکان پذیر ساخته است. مطابق بررسی های انجام شده در خصوص تهدید کالای جانشین، محصولات صنعت با توجه به فاکتورهایی نظیر ارزان بودن، قابل بازیافت بودن، سبکی و استحکام حداقل تا دو دهه آتی نسبت به خطر کالاهای جایگزین در حاشیه امنیت می باشد. به عنوان مثال در آمریکای شمالی طی سال های اخیر استفاده از پاکت کاغذی به جای کیسه های پلاستیکی در حد گسترده ای توسعه یافته است ضمن اینکه امروزه سرانه مصرف کاغذ به دلیل بحث بازیافت و دوستدار محیط زیست بودن از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می گردد. با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد بهای تمام شده محصول این صنعت را ماده اولیه کاغذ تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از تامین کاغذ مصرفی با کیفیت از ناحیه واردات کاغذ می باشد، عامل تامین کنندگان به لحاظ امکان ایجاد تناسب قیمت و کیفیت در این صنعت بسیار حائز اهمیت می باشند. برخی از رقبا نیز استراتزی یکپارچگی رو به بالا و به عبارتی تملک یا تحت کنترل قرار دادن شرکت های بالادستی را به دلیل ایجاد مزیت های مناسب در دستور کار خود قرار داده و یا محقق نموده اند که همچنان از راهبردهای اثربخش در این کسب و کار بشمار می آید.

در مجموع همچنان مولفه های مشتریان و تامین کنندگان در این صنعت دارای قدرت چانه زنی بالا و مولفه رقبا نیز به عنوان تهدید در صنعت مطرح می باشد.

تاریخچه شرکت

شرکت کارتن ایران با بیش از نیم قرن تجربه ، اولین واحد تولید کننده انواع کارتن و ورق کنگره ای در کشور میباشد که در سال ۱۳۳۸ شمسی توسط بخش خصوصی تاسیس و در اواخر سال ۵۴ نوع شرکت به سهامی عام تغییر یافت . بدنبال توسعه ماشین آلات تولیدی کارخانه تا سال ۵۷ ، همواره ظرفیت تولید شرکت افزایش یافته تا اینکه به بزرگترین واحد از این دست در منطقه تبدیل گردیده است . پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با راه اندازی ماشین آلات جدید ، تجهیز شرکت به نرم افزار و سخت افزارهای مناسب انجام پذیرفته و با پاره ای اقدامات تکمیلی ، ظرفیت کارخانه به ۶۴۰۰۰ تن افزایش یافته است . در ارتباط با تجهیزات و امکانات تولیدی شرکت نیز در راستای افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی و به منظور ارتقاء تکنولوژی تولیدی محصولات در سال ۱۳۸۷ فاز اول برنامه توسعه شرکت کارتن ایران اجرا گـردید که از اقدامات مهم در این مرحله خرید ، نصب و راه اندازی ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا از جمله یک دستگاه ماشین مقواسازی و دو دستگاه ماشین چاپ پیشرفته بوده است که موجب گردیده شرکت کارتن ایران کماکان بزرگترین واحد تولید کننده ورق و کارتن کشور باقی بماند.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت تولید کارتن و ورقه کنگره ای فعالیت میکند. رشد فروش شرکت در صنعت مذکور در سال ۹۲ نسبت به سال قبل حدود ۴۸.۳ درصد می باشد که اهم دلائل آن عبارت است از بازنگری سیاست های فروش متناسب با شرایط بازار نظیر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر مشتریان سودآور و همچنین افزایش ۹۰ درصدی نرخ فروش شرکت. شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۷۵۳،۹۴۷ میلیون ریال در سال ۹۲ در رده اول قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت طی موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق صورت جلسه مجمع عمومی ‏فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۰/۴/۱۵ از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و اندوخته احتیاطی از مبلغ ۶۰،۷۵۰ میلیون ریال به ۱۲۱،۵۰۰ میلیون ریال معادل ۱۰۰ درصد افزایش و به ثبت رسیده است.‏ سرمایه شرکت شامل ‏ ۱۲۱،۵۰۰،۰۰۰سهم یک هزار ریالی با نام تماماً پرداخت شده می‌باشد.‏

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

محصولات

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

توانایی های تولیدی

الف)ماشین آلات مقوا سازی:

دارای دو خط مقواسازی با عرض های ۱۶۰ سانتی متر ، ۲۵۰ سانتی متر ، ۲۴۶ سانتی متر بوده و امکان تـولید انـواع کارتـن و ورق هـای مقوایـی کنگره ای A-B-C-E دولا ، سه لا و پنج لا را داراست .

ب)ماشین آلات چاپ:

توان تولید انواع چاپ های چهار رنگ ترکیبی با دقت وکیفیت بسیار بالا از نوع HALFTONE برای ساخت انواع کارتن در اندازه های مختلف جهت مصارف مختلف داخل کشور و مصارف صادراتی.

ج) ماشین آلات دایکات:

مجهز به انواع دستگاه های دایکات با ظرفیت بالا جهت تولید انواع کارتن های دایکاتی.

د)ماشین آلات اتصال:

مجهز به دستگاه پیشرفته منگنه و انواع ماشین آلات دوخت و اتصال چسپ برای تولید کارتن با عرض های مختلف

نکات:

* قیمت های فروش این شرکت بر اساس ضوابط تعیین شده توسط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد.

*کاهش نرخ فروش پیش بینی شده بودجه با احتساب ۱۵ درصد نسبت به سال مالی قبل عمدتاً ناشی از پیش بینی کاهش نرخ مواد اولیه و همچنین در راستای حفظ سهم بازار و جذب مشتریان جدید می باشد.

* با توجه به ترکیب مواد اولیه مصرفی میانگین نرخ مواد اولیه کالای فروش رفته بودجه پیش بینی شده نسبت به سال مالی قبل با کاهش ۱۷ درصدی منظور گردیده است.

*به دلیل اینکه شرکتهای کارتن سازی قابلیت انبار کردن محصولات خود را نداشته و بر اساس سفارش مشتری تولید خود را انجام می دهند، عمدتا فروش شرکت نزدیک به میزان تولید بوده و موجودی انبار در این شرکتها مفهومی نخواهد داشت.

* به دلیل کوچک بودن سرمایه، اهرم شرکت بالا بوده و با تغییرات کوچک در آیتم های فروش شرکت سود هر سهم می تواند دستخوش تغییرات قابل توجهی گردد.

*شرکت تاپیکو از سهامداران اصلی شرکت کارتن در پیش بینی سال مالی ۹۴ خود پیش بینی نموده که سرمایه گذاری خود در شرکت کارتن را به شرح جدول ذیل به مبلغ ۱،۸۶۷،۹۳۱ میلیون ریال به فروش رساند که با ارزش فعلی بازار شرکت تناسب ندارد، به گونه ای که ارزش بازاری فعلی شرکت که ۵۹۷،۲۹۴ میلیون ریال می باشد حدود سی درصد مبلغ پیش بینی شده توسط شرکت تاپیکو است. بنابراین انتظار می رود در طول سال مالی تاپیکو شاهد افزایش ارزش بازار چکارن در بورس باشیم. یا اینکه تعدیل منفی تاپیکو را شاهد باشیم که کمی بعید به نظر می رسد.

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

شنیده ها

· از چکارن شنیده شده در ماه گذشته ماشین آلات و دستگاه جدید منگنه اتوماتیک مورد نیاز خود را تامین کرده که در کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری موثر است.

· چکارن در ماههای آینده قصد دارد افزایش سرمایه ۶۰ درصدی خود را عملیاتی کند.

مفروضات ۳ سناریو بشرح زیر است:

سناریو۱

فروش: با توجه به روند رو به کاهش میزان فروش از سال ۸۹ در سناریو خوشبینانه مقدار فروش برابر با بودجه ۹۳ در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به کاهش نرخ فروش شرکت در سه ماهه اول امسال نسبت به ۳ماهه چهارم ۹۲ نرخ فروش برآوردی برابر با میانگین نرخ فروش واقعی ۳ ماهه چهارم ۹۲ و سه ماهه اول ۹۳ فرض شده است که ۱۰درصد بیشتر از نرخ فروش بودجه سال۹۳ شرکت و ۷درصد کمتر از نرخ فروش واقعی سال گذشته چکارن است.

بهای تمام شده: مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان بودجه ۹۳ شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ نیز برابر با میانگین نرخ واقعی ۳ ماهه چهارم ۹۲ و سه ماهه اول ۹۳ فرض شده است، نشاسته برابر با سه ماهه اول واقعی ۹۳ و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است.

سناریو۲:

فروش: در سناریو محافظه کارانه مقدار فروش به صورت خطی ۴ برابر با مقدار فروش سه ماهه اول واقعی ۹۳ در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش برابر با بودجه ۹۳ فرض شده است.

بهای تمام شده: همچنین در بهای تمام شده کاهش مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان کاهش مقدار فروش برآوردی نسبت به مقدار فروش بودجه ۹۳ شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ برابر با واقعی ۹۲، نشاسته برابر با ۱۹،۰۰۰ ریال و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است. (قیمت نشاسته صنعتی اعلامی شرکت گلوکوزان به عنوان یک شرکت مرجع در تولید و فروش این ماده در حال حاضر ۱۹،۰۰۰ ریال می باشد.)

سناریو۳:

فروش: در سناریو واقع بینانه مقدار فروش برابر با میانگین مقدار فروش واقعی ۹۱، ۹۲ و بودجه ۹۳ در نظر گرفته شده است که واقع بینانه به نظر میرسد. چرا که با توجه به عملکرد سه ماهه سال جاری نسبت به بودجه و مقایسه با عملکردهای سه ماهه سال های۹۱ و ۹۲ نسبت به عملکرد ۱۲ ماهه آن سال ها که تقریباً ۲۰ درصد از ۱۲ماهه را پوشش می داده اند ، با افزایش خطی ۵برابری سه ماهه اول سال جاری نیز تقریبا به همین مقدار فروش برآوردی خواهیم رسید. همچنین نرخ فروش برابر با نرخ سه ماهه اول ۹۳ فرض شده است.

بهای تمام شده: همچنین در بهای تمام شده کاهش مقدار مواد اولیه مصرف شده، به میزان کاهش مقدار فروش برآوردی نسبت به مقدار فروش بودجه ۹۳ شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ مواد اولیه مصرف شده کاغذ برابر با ۳ ماهه واقعی اول ۹۳، نشاسته برابر با ۱۸،۰۰۰ ریال و سایر مواد مصرفی برابر با بودجه فرض شده است. (قیمت نشاسته صنعتی در وب سایت شرکت گلوکوزان در ابتدای سال جاری ۱۸،۰۰۰ ریال می باشد).

سایر نکات مورد توجه

* دستمزد مستقیم و سربار در بهای تمام شده برآوردی به صورت خطی ۴ برابر دستمزد مستقیم سه ماهه ابتدای سال ۹۳ فرض شده است.

*هزینه های عمومی،اداری و تشکیلاتی در صورت سود و زیان به صورت خطی ۴ برابر سه ماهه ابتدای سال ۹۳ فرض شده است.

* هزینه های مالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، خالص درآمد(هزینه های) متفرقه برابر با بودجه در نظر گرفته شده است.

*نرخ مالیات برابر با نرخ مالیات بودجه ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است.

جداول برآورد فروش

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز
مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز
مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

شرکت های لوازم خانگی پارس، تک ماکارون، نفت پارس ، پاکشوما، نیک کالا ، پاکسان، چاپ و نشر بانک ملی ، کف، ایران شرق ، پگاه تهران، اسنوا، حایر ، بهپاک، جوش اکسیژن ایران ،چینی ایران، آپادانا سرام ، کاشی نائین، نیلوفر کالای البرز و تکدانه از جمله مشتریان بنام شرکت کارتن ایران می باشند.

جداول برآورد بهای تمام شده

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز
مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز
مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

تفکیک بهای تمام شده کالای فروش رفته در ظرفیت پیش بینی شده

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

کاغذ مصرفی مهمترین بخش از بهای تمام شده مواد مصرفی شرکت را تشکیل می دهد. حدود ۸۵ درصد بهای تمام شده محصول فروخته شده مربوط به هزینه ای است که برای خرید مواد اولیه صرف می شود. شرکتهای چوب و کاغذ مازندران، چوکا، آمل چوکا، کاغذ سازی ساوه و پردیس کاغذ نیشابور تامین کننده مواد اولیه کارتن ایران محسوب می شوند.

پیش بینی سود هر سهم

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

نتیجه گیری:

با توجه به اینکه شرکت به صورت سفارشی فعالیت می نماید و با توجه به تداوم رکود اقتصاد در سال جاری باید این مسئله در تحلیل شرکت مد نظر قرار گیرد. زیرا به مانند یک تیغ دولبه میتواند سودآوری شرکت را با افزایش و یا کاهش چشمگیری روبه رو کند.

خوانندگان باید سرمایه اندک شرکت و در نتیجه اهرم بالای آن را مورد عنایت ویژه قرار دهند زیرا همانگونه که از ارقام جدول نیز بخوبی مشخص است سود شرکت با تغییر مفروضات پیش بینی به شدت تغییر میکند.

هرگونه تغییری در نرخ کاغذ بعنوان ماده اولیه اصلی شرکت سودآوری شرکت را متحول خواهد کرد بنابراین سهامداران باید اخبار مربوط به این حوزه را زیر نظر داشته باشند.

اخبار مربوط به سفارشات شرکت نیز از نکات مهمی است که میتواند تاثیر قابل توجهی در سود و در نتیجه قیمت سهم ایفا کند و باید از سوی سهامداران دنبال شود.

با توجه به اینکه تاپیکو طبق بودجه سال جاری خود قصد فروش شرکت را دارد، سهامداران باید اخبار مربوطه را پیگیری نمایند. زیرا میتواند با توجه به سناریوهایی که در ذهن سهامدار عمده برای این منظور طراحی شده است نهایت بهره برداری را بنماید.

ولی در پایان بنظر میرسد دستیابی به سود ۱۱۵۸ ریالی که در سناریوی واقع بینانه برای چکارن بدست آمده است، در صورت عدم تغییر شرایط قابل دستیابی باشد.

تحلیل حساسیت:

مجمع شرکت کارتن ایران (چکارن) سود سهام شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل شرکت کارتن ایران (چکارن) تحلیل بنیادی سهام تحلیل برتر بورس اخبار بورس امروز

به دلیل کوچک بودن سرمایه شرکت اهرم شرکت بالا بوده و با تغییرات کوچک در آیتم های فروش و بهای تمام شده شرکت سود هر سهم می تواند دستخوش تغییرات قابل توجهی گردد. همان طور که در جدول ذیل مشاهده میشود هم جهت با هر یک درصد تغییر در فروش شرکت سود هر سهم شرکت ۱۰ درصد تغییر و با هر یک درصد تغییر در بهای تمام شده در جهت عکس آن سود هر سهم شرکت ۸ درصد تغییر می یابد. همچنین هزینه های مالی نیز به ازای هر درصد کاهش باعث رشد ۰.۴ درصدی در سود هر سهم شرکت خواهد شد.

 نجمه غلامپور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ