تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۱۸ شهریور

0

امروز شاخص کل بورس با ۱۱۵ واحد افزایش به رقم ۷۱،۹۳۰ واحد رسید  و در آستانه کانال ۷۲ هزاری خود قرار گرفت. نمادهای پارسان با ۴۹ واحد، فولاد با ۴۰ واحد و تاپیکو با ۲۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند .

 ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۲۱٫۷ میلیارد تومان رسید که نمادهای تاپیکو با ۶٫۷ و وصندوق با ۶٫۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از ان خود کردند .

در بازار فرابورس، شاخص ایفکس نسیت به روز گذشته تغییری نداشت و به رقم ۸۱۳ واحد رسید . نمادهای سمگا ، حسینا و مارون بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۸۰٫۸ میلیارد تومان رسید . نماد ذوب با ۵٫۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از ان خود کرد .

در ادامه روند رو به رشد شاخص، امروز نیز بازار سرمایه را صعودی نظاره کردیم . با قرار گرفتن شاخص در آستانه کانال ۷۲ هزار واحد بار دیگر امیدها به بازار سرمایه بیشتر شد. البته لازم به ذکر است که اولین مقاومت پیش روی شاخص رقم ۷۲،۵۰۰ واحد می باشد که امیدواریم شاهد گذر شاخص از این محدوده مقاومتی باشیم و شاخص پس از این به روند منطقی و رو برو رشد خود ادامه بدهد .

آنچه در بازار سبز و قرمز مشترک است حجم پایین معاملات می باشد . با توجه به برنامه هایی که برای خروج از رکود در نظر گرفته شده است قطع به یقین بازار سرمایه اولین بازاری خواهد بود که به این برنامه ها واکنش خواهد داد . برای فردا که آخرین روز کاری این هفته می باشد نمی توان انتظار بیشتری نسبت به بازار امروز داشت. البته ذکر این نکته لازم است که قرار است در پایان هفته تیم مذاکره کننده هسته ای با اعضای اروپایی ملاقات هایی داشته باشند . اخباری که از این جلسات مخابره می شود حتما در کانون توجه بازار قرار خواهد گرفت .

مهم ترین اخبار اقتصادی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی با بیان اینکه قبل از اینکه وارد فاز اجرا شود، با بخش خصوصی مطرح خواهیم کرد، اظهار داشت: اقتصاد ایران دو چالش مهم قبل از انقلاب اسلامی داشته که یکی وابستگی شدید به نفت و دولتی بودن اقتصاد بوده است. بعد از انقلاب نیز وابستگی به نفت استمرار یافت و دولتی بودن آن نیز به دلایل شرایط و اقتضای زمان و جنگ دولتی‌تر شد .جهانگیری به فاینانس کشور چین اشاره کرد و گفت: با چین توافقی صورت گرفته بود که نیاز به اصلاحات داشت و فکر می‌کنیم، میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرح‌ها استفاده کنیم و اولویت بخش خصوصی و تعاون است .جهانگیری تأکید کرد: باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و نباید بازار عراق را از دست داده، زیرا سالی بیش از صد میلیارد دلار درآمد نفتی این کشور است که صرف بازسازی آن خواهد شد و باید از این موضوع استفاده کرد و در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد صادرات نفتی در ۵ ماهه رشد داشته است .

در خبری دیگر شنیدیم که، تایید یا رد بند ۳۰ لایحه خروج غیر تورمی از رکود مبنی بر سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و گاز میعانات گازی تا ۵ سال، بستگی به گزارشی دارد که صندوق توسعه ملی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد . نایب‌رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با عدم رضایت از عملکرد صندوق توسعه ملی ظرف ۳ سال گذشته، گفت: در صورتی که صندوق برنامه‌ای برای تسهیل اختصاص منابع به طرح های اقتصادی نداشته باشد سهم آن را کم‌تر از درصد کنونی خواهیم کرد همچنین، بررسی خروج غیرتورمی از رکود روز گذشته آغاز به کار کرده است و تا ۴ روز آینده نیز ادامه خواهد داشت .محمدرضا پورابراهیمی، داورانی نایب‌رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس، در پاسخ به این سئوال که آیا بند ۳۰ لایحه خروج از رکود دولت مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و میعانات گازی، گفت: تایید یا رد این بند بستگی به گزارشی دارد که صندوق توسعه ملی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد

.

مهم ترین اخبار سیاسی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که به منظور دیدار رسمی از کشورهای قزاقستان و تاجیکستان عازم آستانه شده بود، وارد این شهر شد .  رئیس‌جمهور در اولین مرحله از سفر پنج روزه خود ضمن دیدار با رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مقامات ارشد قزاقستان در نشست مشترک اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز شرکت و سخنرانی خواهد کرد .  وی سپس عازم تاجیکستان خواهد شد تا ضمن دیدار رسمی از این کشور در نشست سران سازمان شانگ‌های در دوشنبه نیز شرکت و سخنرانی کند .

و اما بشنویم از مذاکرات، معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: با ۱+۵ در ۷۰ درصد مفاد مورد نظر توافق داشتیم و با هوشیاری لازم مذاکرات را دنبال می کنیم . عباس عراقچی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ، افزود: نگارش متن توافقنامه با ۱+۵ بیشتر شکلی است و پس از توافقات نهایی این امر صورت می گیرد .  وی یادآور شد: حدود ۷۰ درصد متن توافق آماده و ۳۰ درصد از متن بصورت نقطه چین تدوین شده است .  معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ۳۰ درصد باقی مانده از توافقنامه از منظر کیفی و محتوایی هنوز تایید نشده اما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و این پیشرفت ها دلیل تمدید مذاکرات بوده است . عراقچی ادامه داد: طرفین مذاکرات هسته ای اذعان داشتند که پیشرفت ها خوب بوده و میزان درک از مواضع از سوی طرفین قابل توجه است اما در این میان اختلافاتی وجود دارد که برخی از آنها عمیق است .وی اظهار کرد: امیدواریم در دور بعدی مذاکرات که ۱۸ سپتامبر در نیویورک برگزار می شود بتوانیم توافقات خوبی داشته باشیم .در همین رابطه، به نقل از رویترز، “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با “جان بیرد” وزیر امور خارجه کانادا با اعلام این موضوع که ایران و شش قدرت جهانی فاصله زیادی با یکدیگر درباره برنامه هسته‌ای دارند اما گفت امکان کاهش اختلافات وجود دارد .وی گفت: ما معتقدیم اگر چه که ما از یکدیگر دور هستیم اما این امکان وجود دارد که قادر به کاهش اختلاف باشیم . وی افزود: اما ما مصمم هستیم که هرگونه اقدام کاملا آگاهانه باشد چون جهانیان در حال مشاهده بوده و انتظار دارند هرگونه توافق در صورت حصول، خوب و مثبت باشد

در مورد داعش ، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» از تاکید سناتورهای آمریکا به «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور درباره ضرورت شکست داعش به منظور مهار احتمال وقوع یک حمله تروریستی دیگر مشابه حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا خبر داد .بر این اساس، «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» اعلام کرد که گروه داعش باید قبل از آنکه به اندازه کافی سازمان یافته شود تا بتواند یک حمله تروریستی در مقیاس حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا اجرایی کند، شکست داده شود .

در پایان لازم به ذکر است، نخست وزیر روسیه تهدید کرد در صورت تحریم بخش انرژی روسیه توسط غرب، عبور پرواز های کشورهای غربی را از آسمان روسیه ممنوع خواهد کرد .راشاتودی خبر داد، نخست وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، طی مصاحبه ای با یک روزنامه روسی، غرب را تهدید به اتخاذ اقدامات تلافی جویانه کرد

.

فلزات اساسی،دلار و سکه

در بازار های جهانی امروز قیمت مس به بیش از ۷۰۰۰ دلار رسید . آلومنیوم ۲۰۸۲ دلار، سرب ۲۱۹۴ دلار و روی ۲۳۹۰ دلار برای هر تن معامله شدند . قیمت دلار در محدوده ۳۱۹۵ تومان و سکه بهار آزادی به قیمت ۹۴۱ هزار تومان داد و ستد شد .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه فولادی، فلزی و معدنی ، امروز ۲ نماد ذوب و فولاد هر کدام با معامله ۱۸ و ۲۲ میلیون از سهامشان، بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند . ظاهراً در نماد فولاد صندوق توسعه بازار فروشنده بوده است .

در مورد قیمت سنگ‌آهن شنیدیم که در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی در پی کاهش نسبی رشد اقتصادی چین به کمتر از ۸۵ دلار در هر تن رسید که این رخداد برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون رخ داده است. مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت، ضعف چشمگیر اقتصاد چین است که به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده سنگ‌آهن در جهان حدود ۶۳ درصد از این کالا را در بازارهای جهانی وارد می‌کند .به گزارش ماین نیوز، بر‌اساس آمارها نرخ سنگ‌آهن از ابتدای سال جاری میلادی تا‌کنون حدود ۳۸ درصد افت ثبت کرده و در آخرین کاهش تا ۸۳ دلار و ۶۰ سنت نیز پایین آمده که از پنج سال پیش تا کنون بی‌سابقه بوده است. این افت قیمت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن را با کاهش سودآوری و اختلال در بازارها مواجه ساخته است.بیشتر بانک‌های سرمایه‌گذار در آمریکا و اروپا بر این باورند که روند نزولی بهای سنگ‌آهن می‌تواند تا حدود دو ماه آینده یعنی تا زمانی که خرید فصلی حمایت خریداران را در ماه نوامبر به این بازار برگرداند، ادامه یابد . در کل براساس گفته کارشناسان امر، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای سنگ‌آهن متصور شد. چرا‌که فاکتورهای مهمی از قبیل میزان تولید، موجودی انبارها و نیز موج ضعیف تقاضا همچنان با نوسان خود بر سر بازار این کالا سایه افکنده‌اند. روند معاملات در گروه معدنی امروز چنگی به دل نمی زد و تمام نمادها را قرمز رنگ نظاره کردیم .

در خبری دیگر مربوط به این گروه شنیدیم که ، خوزه گارسیا مورالس، رییس انجمن بین المللی پیمانکاران اسپانیا در دیدار با کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت های فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی به ویژه تولید فولاد، تامین تجهیزات و قطعات و نیز بخش استخراج معادن اسپانیا، آماده همکاری با ایران هستند . وی افزود: با بررسی های بیشتر می توان زمینه های همکاری مشترک ایمیدرو و انجمن مذکور را فراهم کرد . در این جلسه، پدرو ویینا، سفیر اسپانیا در ایران نیز با تاکید بر علاقه مندی دولت این کشور و انجمن بین المللی پیمانکاران اسپانیا برای همکاری با ایران در زمینه معدن و صنایع معدنی، تصریح کرد: با توجه به خروج اقتصاد ایران از رکود و مهار تورم، این کشور آماده همکاری با ایران در زمینه های تکنولوژی، معدن و صنایع معدنی است . وی همچنین به حضور تعدادی از شرکت های معدنی اسپانیا در اجلاس بین المللی معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS) که ماه آذر در تهران برگزار می شود، اشاره کرد .

در این گروه، کدما در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۳۶۲ ریال اعلام نموده است که نسبت به گزارش قبلی با کاهش ۴۱ درصدی همراه بوده است . شرکت در دوره ۳ ماهه توانست به ازای هر سهم ۷۰ ریال سود کنار بگذارد و ۱۹ درصد از پیش بینی هایش را محقق کند .

در گروه پالایشگاهی، در خبری مربوط به این گروه شنیدیم که  ایران و روسیه امروز سند همکاری نفتی امضا می‌کنند هم اکنون تیمی از مسئولان و مدیران اقتصادی کشور روسیه در ایران حضور دارند. طبق برنامه اعلام شده، بعد از ظهر امروز این هیئت روسی در اتاق بازرگانی ایران با وزاری اقتصادی دولت دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. پس از آن سند همکاری نفتی بین دو کشور با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به امضا خواهد رسید.معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت :ایران و روسیه قبول کرده‌اند که در زمینه انرژی در همه بخش‌ها همکاری داشته باشند .  علی ماجدی، با اشاره به این که این همکاری همه بخش های حوزه انرژی را پوشش می دهد،اظهار کرد: همکاری با روسیه در حوزه‌های نفت،گاز، پتروشیمی و پالایشگاه خواهد بود .  وی در پاسخ به این که آیا در پی سفر وزیر انرژی روسیه به ایران، مذاکراتی برای همکاری در بخش انرژی انجام شده است؟ اظهار کرد:وزیر انرژی روسیه برای شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه به تهران سفر کرده است و در زمینه انرژی نیز مذاکراتی انجام می شود .

در گروه تجهیزاتی  شنیدیم که قرار است ، روسیه در ایران ۴ نیروگاه جدید بسازد‌. وزیر نیرو پس از جلسه صبح امروز که با وزیر انرژی روسیه داشت از ساخت نیروگاه‌های جدید در چهار نقطه ایران و بازسازی دو نیروگاه که قبلا توسط روسیه در ایران ساخته شده بود، خبر داد . حمید چیت چیان پس از نشست خود با وزیر انرژی روسیه در ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو در مورد نتیجه جلسه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال توافقات گذشته، در این جلسه در مورد ساخت نیروگاه‌های جدید با روسیه مذاکراتی داشتیم .  وی تصریح کرد: همچنین در مورد احداث نیروگاه‌های برق‌_آبی و خطوط انتقال برق با ظرفیت بالا صحبت شد و پس از توافقات امروز شرکتهای ذی‌ربط در ایران و روسیه مذاکرات را ادامه می‌دهند .

در این گروه نمادهای مپنا ، فاراک و فاذر با اقبال خوبی همراه نشدند طوری که قیمت هر کدام به ترتیب به ۶۷۰ ، ۴۳۸ و ۲۰۳ تومان رسید .

در گروه خودرویی و قطعه ساز، امروز روند معاملات متعادل بود و اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو در حال معامله بودند .

اگرچه تغییرات مداوم قیمت خودرو در شورای رقابت و عقب نشینی خودروسازان از افزایش قیمت‌ها و همراهی با دولت، کاهش ۳ تا ۵ درصدی قیمت برخی از مدل‌های پرمصرف خودرو را رقم زد، اما گویا مردم کاهش ۵ درصدی را چندان خوشایند نمی‌دانستند و منتظر مانده اند تا ببینند گفته های نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی قیمت چه زمانی به تحقق می پیوندد، چراکه به باور مردم، کاهش ۳۰ درصدی قیمت، اختلاف نرخ ۵ تا ۶ میلیون تومانی را بر روی برخی از مدل های خودرو رقم می زند که به طور قطع برای مصرف کنندگان جذاب است . همین اظهارنظرهای متناقض، بازار را از حرکت باز داشته و نوعی رکود بر آن حاکم کرده است که به نظر می رسد تا تعیین تکلیف نهایی قیمت و قیمت گذاری خودرو، چندان خروج از رکود دست یافتنی نباشد، این را بازار به صراحت نشان می دهد. مگر اینکه طرح خاصی از سوی خودروسازان برای تحریک بازار خودرو پیاده و اجرایی شود که بتواند مردم را به خرید تشویق کند . به هرحال، به نظر می رسد که باید فکر اساسی برای رکود موجود در بازار خودرو کرد، چراکه هرچقدر میزان تولید افزایش یابد اما تقاضایی در بازار بوجود نیاید، به طور قطع منفعتی برای تولید خودرو در کشور نخواهد داشت

 در گروه ساختمانی،  ثرود همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می دهد . همان طور که بیان کرده بودیم رشد قیمت تا محدوده ۴۰۰ تومان دور از انتظار نبود ولی با توجه به کوچک بودند سهم و عرضه مقدار کمی از ان در بازار می توان به رشد بیش از این نیز امیدوار بود .  ثنوسا، وآذر و ثامان از دیگر نمادهایی بودند که در این گروه با اقبال خوبی همراه شدند.

در مورد وام ۸۰ میلیونی که چندی است موضوع داخ بازار سرمایه و اقتصاد شده است در خبری شنیدیم ، هرچند هنوز سازوکار پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن و نحوه باز پرداخت آن به طور دقیق مشخص نشده است برآوردها نشان می دهد که اگر به روال تسهیلات قبلی ارائه شود متقاضی باید درمجموع ۱۷۰ میلیون تومان و حتی بیشتر را به عنوان اصل و سود آن به بانک بازگرداند . با به میان آمدن بحث راه اندازی صندوق پس انداز مسکن و پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن، در کنار تمامی مسائل مهم و قابل توجه پیرامون این موضوع چگونگی بازپرداخت تسهیلات ارائه شده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است چرا که در سویی قدرت پرداخت گیرنده تسهیلات که قرار است با دریافت این وام گامی به سوی خانه دار شدن بردارد مطرح است و در سویی دیگر تامین منابع این صندوق و به عبارتی دیگر بانک پرداخت کننده تسهیلات که به طور یقین گزینه اصلی بانک مسکن خواهد بود قرار دارد . با وجود اینکه وام مسکن همواره می توانسته نقش قابل ملاحظه ای در تامین بخشی از هزینه خرید مسکن داشته باشد اما میزان باز پرداخت و سودهای سنگین پرداختی آن متقاضیان دریافت این وام ها را دچار تردید می کند به طوری که گاها مشتریان ترجیح می دهند به جای دریافت وام چند ده میلیونی که می تواند به برداشتن بار سنگین هزینه خانه به آنها کمک کند منابع مورد نیاز را تا حد ممکن از راههای دیگری تامین کرده تا از برگرداندن سودهای سنگین بابت مبلغ دریافتی در امان باشند .

وتوس، در جدید ترین گزارش ۹۴ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۲۱۷ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی قبلی با افزایش ۳۹ درصدی همراه بوده است فروش شرکت مبلغ ۱۹ میلیارد تومان و  سود عملیاتی نیز مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در این گزارش پیش بینی شده است

مطابق اعلام شرکت، درخصوص اراضی زکریا به اطلاع میرساند قرارداداولیه باسازمان مسکن وشهرسازی بصورت ۷۰%سهم توس گسترو۳۰%سهم سازمان بوده است که پس ازگذشت چندسال وطبق آخرین صورتجلسه وپس ازرفع ابهامات ازچگونگی سهم بری از انواع کابری ها ، سهم توس گستربطورمیانگین ازکاربری های صرفا مسکونی حدود ۳۰% معادل ۱۷۶٫۱۱۳مترمربع میباشد.که متوسط نرخ فروش برای سال ۹۳و۹۴باتوجه به موقعیت ومتراژزمین های موجودبرای هرمترمربع بین ۱٫۳تا۱٫۴میلیون تومان درنظرگرفته شده است .

درخصوص پروژه آرامش نیز لازم به توضیح است که قرارداداولیه به شرکت سازیان راه(پیمانکارساخت)بصورت آورده زمین وپروانه ازتوس گستروساخت ازپیمانکارکه درنهایت سهم توس گسترازپروژه ساخته شده ۴۶%وسهم پیمانکار۵۴%بوده که پس ازانصراف پیمانکاروفسخ قراردادمشارکت ، شرکت توس گستربرنامه ریزی برای ساخت کل پروژه را اجرایی وسهم شرکت ازکل پروژه ۱۰۰%شد.که متوسط نرخ فروش برای هرمترمربع درسال۹۴بین۳تا۳٫۵میلیون تومان درنظرگرفته شده است.

همچنین شرکت مذکور در جدید ترین گزارش ۹ ماهه، سود هر سهم سال مالی ۹۳ را با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به گزارش قبلی مبلغ ۱۵۶ ریال اعلام کرده است  . شرکت در دوره ۳ ماهه توانست به ازای هر سهم ۲۳ ریال سود کنار بگذارد . علت این تعدیل منفی در شرکت را می توان کاهش ۱۹ درصدی فروش شرکت اعلام کرد.

در گروه بیمه ای، که تمام نمادها قرمز رنگ به کار خود خاتمه دادند ، خبری شنیدیم در مورد پاکسازی شبکه فروش بیمه ای، رئیس‌کل بیمه مرکزی از بسته شدن مجوز جذب نمایندگی برای تمام شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: بیمه مرکزی در حال بررسی وضعیت شبکه فروش در این صنعت است و به‌زودی این شبکه پاکسازی خواهد شد . محمد ابراهیم امین درخصوص آگهی‌های استخدام یا صدور مجوز نمایندگی‌های بیمه، افزود: بیمه مرکزی اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده که یکی از مهم‌ترین آنها شناسایی نمایندگی‌های بیمه است. وی ادامه داد: در این راستا سامانه‌ای برای دریافت اطلاعات نمایندگان بیمه‌ای راه‌اندازی و از آنها خواسته شده تمام اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند. رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه این اطلاعات در مرحله بعد نیز باید توسط شرکت‌های بیمه تایید و به بیمه مرکزی ارسال شود، اظهار کرد: این امر سبب شده تا به اطلاعات زیادی در این زمینه دست یابیم، زیرا افراد بدون دریافت مجوز رسمی و کد بیمه‌ای به کار بیمه‌گری مشغول هستند .

در گروه دارویی  امروز تمام نمادها را سبز رنگ و همرا با صف خرید نظاره کردیم . با توجه به قرار گرفتن قیمت ها در کف حمایتی خود و اخباری مبنی بر توافق وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای وام ۲ میلیارد دلاری به شرکت های دارویی سبز رنگ شدن نمادها در این گروه دور از انتظار نبود . تیپیکو ، والبر ، دتولید و داسوه از جمله نمادهایی در این گروه هستند از لحاظ بنیادی مشکلی ندارند.

در گروه پتروشیمی و شیمایی ، روند معاملات متعادل بود، تاپیکو بیش از ۱۱ میلیون از سهامش معامله شد و در نهایت به قیمت ۵۰۸ تومان رسید . پارسان نیز به قیمت ۷۶۷ تومان رسید .

شکلر، در این گروه در جدیدترین گزارش ۹۴ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۵۶۰ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی قبلی با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بوده است . فروش شرکت مبلغ ۳۹ میلیارد تومان ، سود عملیاتی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان و هزینه های مالی شرکت نیز مبلغ ۴۹۴ میلیوت نومان پیش بینی شده است

با توجه به مصوبه مجمع فوق العاده مورخ ۲۲/۰۲/۱۳۹۳ سال مالی شرکت از پایان اسفند ماه به پایان شهریور ماه تغییر یافت (دوره ۳۱/۰۶/۱۳۹۳ ، ۶ ماهه می باشد).

سایر نمادها :

شرکت فرآورده های نسوز پارس در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم ۹۳ شرکت را مبلغ ۱۹۳ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت بدون تعدیل گزارش شده است شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ توانست به ازای هر سهم ۸۱ ریال سود محقق کند و ۴۲ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

شرکت وسکاب اعلام نموده است که یک واحد از آپارتمانهای شرکت به بهای تمام شده ۱۷,۲۶۶ میلیون ریال به قیمت ۵۷,۱۱۵ میلیون ریال به فروش رسیده است که سود حاصل از آن به میزان ۳۹,۸۴۹ میلیون ریال محقق گردیده است که به ازای هر سهم ۱۳ ریال بر EPS شرکت ( با سرمایه ۳,۰۰۰ میلیارد ریال ) اثر مثبت دارد لذا هزینه های  نقل و انتقال متعاقبا در حسابهای مربوط ثبت خواهد گردید.

پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ