سود میلیاردی واردکنندگان خودرو / چرا با وجود تعرفه بالا واردات خودرو کاهش نیافت؟

0

اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده، پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟

قیمت خودرو خودرو لوکس تعرفه واردات خودرو آمار واردات خودرو
 از سال ۸۳ تردد خودروهای وارداتی در کشور با آزادسازی واردات خودرو آغاز شد اما در چند سال گذشته تردد این خودروها در کشور افزایش چشمگیری یافته است.

این در حالیست که خودروهای وارداتی به کشور با تعرفه بالا وارد می‌شوند و با قیمتی چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد.

در این بین تنها سود در جیب وارد کنندگان خودرو می‌رود چرا که با واردات خودرو و سپس احتساب سود، برخی خودروها را با چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

حال باید دید اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات خودرو و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟

* رقم ناچیز واردات در برابر تولید داخل

در مقایسه واردات خودرو با تولید خودرو در کشور این امر مشهود است که واردات خودرو در برابر تولید داخل در پنج ماهه نخست سال جاری ناچیز است.

ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگارانبا اشاره به میزان تولید خودرو داخلی در کشور گفت: در ۵ ماهه سال جاری بیش از ۴۱۰ هزار خودرو در کشور تولید شده است.

وی افزود: مقایسه آمار واردات خودرو در برابر تولید داخلی نشان می‌دهد که واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست و حتی می‌تواند موجب ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خودرو داخلی و همچنین موجب تنظیم قیمت شود.

* تولید ۶۵ هزار خودرو در یک ماه

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل ۷۰٫۸ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته مواجه شده و به ۶۵ هزار و ۴۷۸ دستگاه رسیده است.

تولید انواع خودروهای سواری در مردادماه امسال به این شرح است: “پراید نسیم و صبا” ۱۴ هزار و ۷۲۷ دستگاه، “پژو ۴۰۵” به تعداد ۷ هزار و ۷۰۳ دستگاه، “پژو پارس” به تعداد ۹ هزار و ۴۴۰ دستگاه، “سمند” ۶ هزار و ۱۴۶ دستگاه، “پژو ۲۰۶” به تعداد ۶ هزار و ۸۱۷ دستگاه، “تندر۹۰” به تعداد یک هزار و ۶۰۰ دستگاه و “تیبا” به تعداد ۶ هزار و ۲۱۱ دستگاه و “MVM” به تعداد ۳ هزار و ۹۶۷ دستگاه تولید شده است.

همچنین در این مدت تولید سایر خودروهای سواری؛ “پراید نسیم و صبای دوگانه سوز” به تعداد ۳ هزار و ۵۴۱ دستگاه، “رانا” به تعداد ۳ هزار و ۵۴۱ دستگاه، “محصولات رنو” به تعداد ۶۰۴ دستگاه تولید شده است.

در مردادماه امسال وانت ۹هزار و ۹۱۵ دستگاه، کامیون ۷۱۷ دستگاه، اتوبوس ۲۲ دستگاه و مینی بوس ۷ دستگاه تولید شد.

* واردات ۹ هزار خودرو در مرداد ماه

این گزارش می‌افزاید: تنها در مرداد ماه ۹ هزار و ۸۵۲ خودرو به ارزش ۱۸۱ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۶۲ دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظر تعداد ۱۲۶ درصد و از نظر ارزش ۱۰۹٫۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در پنج ماهه نخست سال جاری ۴۳ هزار و ۹۸۶ خودرو به ارزش ۸۶۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۷۶۲ دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظرتعداد ۱۵۷ درصد و از نظر ارزش ۱۴۳٫۰۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رقم واردات ۴۳ هزار خودرو در پنج ماهه نخست سال در برابر تولید ۴۱۰ هزار خودرو در مدت یاد شده در کشور کاملا ناچیز است.

* تعرفه ۴۰ تا ۵۵ درصدی واردات خودرو

سید عباس حسینی مدیرکل دفتر مقرات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگارانگفت: تعرفه واردات خودروهای سواری در سال ۹۳، ۴۰ درصد تعیین شده است.

وی افزود: البته برای برخی خودروها این تعرفه واردات تا ۵۵ درصد هم می‌رسد.

اما نکته ای که قابل تامل است این امر است که چرا با وجود تعرفه نسبتا بالا و افزایش تولید داخل در حالیکه به طور منطقی واردات خودرو باید کاهش بیابد اما شاهد افزایش ۱۵۷ درصدی تعداد واردات خودرو هستیم ؟

باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ