وضعیت مبهم بانک های آریا ، آینده (تات) ، ایران زمین و توسعه فردا

0

“شمارش معکوس برای آغاز سال ۱۳۹۰، رونق بورس و یک پذیره نویسی جذاب.” همه و همه موجب گردید تا در روزهای پایانی اسفند ماه سال ۸۹ سرمایه گذاران در پذیره نویسی ۱۰۰ میلیارد تومانی سهام بانک آریا شرکت کنند.

در آن روزها بازدهی بازار سهام از مرز ۸۰ درصد عبور کرده بود و تبلیغات گسترده صورت گرفته در خصوص این بانک خصوصی جدید که برخی آن را به فعالان صنعت فولاد نیز نسبت می دادند، موجب گردید نیمی از سرمایه این بانک در کمتر از چند دقیقه در بازار اولیه تأمین شود. گرچه پس از لغو مجوز این بانک اعلام شد که پول های بلوکه شده سهامداران این بانک نزد بانک مرکزی طبق مجوز دادستانی کل کشور به آنها عودت داده می شود.

به گزارش بورس نیوز، این اتفاق در حالی برای بانک مذکور افتاد که پذیره نویسی بانک های آینده (تات)، ایران زمین و توسعه فردا نیز در بازار اولیه انجام شد؛ اما پس از گذشت ماه ها هنوز این سهم ها قابل معامله نبوده و خبری از بازگشایی نماد معاملاتی بانک های مذکور و آغاز معاملات سهام آنها خبری به گوش نمی رسد.

اما سهامداران این قبیل شرکت هایی که در بازار اولیه پذیره نویسی شده اند، از وضعیت کنونی سهام و عدم تعیین تکلیف نماد آنها گلایه مند هستند.

افزون بر اینکه در کنار عدم قابلیت معامله بودن این قبیل سهام و بلوکه شدن سرمایه مشارکت کنندگان در فرآیند پذیره نویسی، افراد نتوانسته اند در مقابل نرخ تورم نیز ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. به عنوان مثال پس از گذشت بیش از سه سال از پذیره نویسی سهام بانک آریا و اعلام برگشت سرمایه ها به افراد، تنها اصل پول به سرمایه گذاران پرداخت می شود!

همچنین این قبیل سهامداران گلایه مند هستند که چرا تکلیف نماد معاملاتی سهام این بانک ها مشخص نمی شود؛ چراکه غیر از سهام بانک لغو مجوز شده آریا، سهام بانک هایی همچون آینده، ایران زمین و توسعه فردا با وجود گذشت ماه ها از زمان پذیره نویسی قابل معامله نیستند.

در جدول زیر زمان پذیره نویسی برخی شرکت ها در بازار اولیه قابل مشاهده است:

وضعیت بانک تات وضعیت بانک آینده وضعیت بانک آریا سهامداران بانک ایران زمین سهامداران بانک آینده تحلیل بانک ایران زمین بانک توسعه فردا

سهام بانک آینده (تات) نیز در حالی هنوز قابلیت معامله در بازار سهام را ندارد که این بانک تمام مراحل قانونی لازم برای اخذ مجوزهای نهایی از بانک مرکزی را سپری کرده و منتظر دریافت این مجوزها به سر می برد.

بانک توسعه فردا نیز شرایطی مشابه را دارا می باشد و از سال ۸۹ تاکنون این مؤسسه اعتباری نتوانسته با رفع موانع موجود، مجوزهای لازم برای تبدیل به بانک را دریافت کند.

تمام این بانک ها در حالی از طریق بازار اولیه اقدام به پذیره نویسی سهام خود کرده اند که وضعیت آنها با گذشت چند سال هنوز مشخص نیست؛ حال آنکه سرمایه گذاران با اعتماد به مجوزهای صادر شده از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس به مشارکت در پذیره نویسی این بانک ها در بازار اولیه اقدام کرده اند.

 از این رو به نظر می رسد که شفاف سازی و پاسخگویی مسئولان بتواند تصویر واضح تری از آنچه در بازار اولیه اتفاق می افتد، ارایه کند. چراکه عدم رسیدگی به این موارد در پذیره نویسی های بزرگ دیگری که در آینده انجام خواهد شد، موجب عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران خواهد شد.

در همین راستا، خبرنگار ما برای پیگیری موضوع و رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران ناراضی از بلوکه شدن سرمایه هایشان در پذیره نویسی های بازار اولیه، طی هفته های اخیر به صورت مکرر با اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تماس گرفت که متأسفانه پاسخی از سوی مسئولین این اداره دریافت نکرد.

در پایان گفتنی است در مباحث ابتدایی و در اصطلاح الفبای بورس و طبق قوانین و دستورالعمل های معاملاتی بازار اولیه به بازاری گفته می شود که در آن اوراق بهادار جدید، برای اولین بار منتشر می شود و سرمایه گذار برای خرید سهام یا اوراق به طور مستقیم به شرکت ناشر مراجعه می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ