خانه / بورس و سهام / قیر یارانه‌ای در راه است؟

قیر یارانه‌ای در راه است؟

قیمت بالای قیر در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیمانکاران برای پیشبرد طرح‌های زیر بنایی راه‌ها بوده است. معضلی که این بار شاید مذاکرات وزرای نفت و راه به آن پایان دهد.

 کاهش درآمد‌های دولت در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ و به دنبال آن پایین آمدن بودجه عمرانی کشور، اجرای طرح‌های زیربنایی را بسیار کند یا حتی متوقف کرده است، بسیاری از پیمانکاران از دولت بدهی‌های کلان دارند و عملیات احداث برخی از پروژه‌ها چندین ساله شده است. در چنین شرایطی شاید تصویب طرحی که هزینه‌های وزارت راه در ساخت جاده‌ها را کاهش دهد، بسیار ثمربخش باشد.

کاهش قیمت قیر یکی از این راه‌حل‌ها است. موضوعی که اخیرا از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و در مراحل پایان هماهنگی است.

به گفته‌ی آخوندی، در جریان مذاکرات با وزارت نفت بنا شده سهم قیر وزارت راه افزایش یابد و این امر در ساخت راه‌ها و بهبود کیفیت آنها موثر خواهد بود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که بحث سهم قیر وزارت راه تاکنون مطرح نبوده است و وزارت نفت مانند دیگر خریداران، با شرکت ساخت نیز در ارتباط بوده است و مذاکرات فعلی با هدف تغییر در این رویکرد انجام می‌شود.

اگر مذاکرات این دو وزارتخانه نهایی شود، چیزی شبیه به «قیر یارانه‌ای» وارد چرخه‌ی کار جاده‌سازی ایران می‌شود.

یک مقام آگاه در وزارت راه در این رابطه به ایسنا گفت: آنچه تاکنون برای وزارت راه مشکل‌ساز شده، قیمت بالای قیر است که به دلیل مدیریت منابع مالی، امکان خرید آن وجود ندارد. در صورتی که وزارت نفت با فروش ارزان‌تر قیر به وزارت راه موافقت کند کار عمرانی بسیاری از پروژه‌ها سرعت خواهد گرفت.

مشکل تامین قیر مورد نیاز جاده‌ها در سال‌های قبل به حدی بوده که وزارت راه بالاجبار استفاده از برخی روش‌های دیگر مانند بتون غلتکی را نیز در دستور کار قرار داده که البته به دلیل محدویت‌ها چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

هرچند وزارت نفت به عنوان اصلی‌ترین طرف این قرار‌داد هنوز در این رابطه موضع‌گیری روشنی نکرده، اما شاید همکاری متقابل این دو وزارتخانه و عملی‌شدن قیر یارانه‌ای گره کور برخی از پروژه‌های راهی را باز کند.

ایسنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*