نگاهی تحلیلی به سهام (ایران خودرو)

0

کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است در ۱۲ مهر ماه ۱۳۴۱ جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۴۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.

در اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال ۱۳۷۱ با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت.

ترکیب سهامداران

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

زیر مجموعه های شرکت

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

* شرکت ایران خودرو در حالی ۶۵ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود ۵۰ درصد از سهام ایران خودرو دیزل می باشد بنابراین شرکت ایران خودرو در مجموع بیش از ۵۵ درصد از سهام “خاور” را در اختیار دارد.

* مالکیت بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان نیز در اختیار گروه ایران خودرو است و از سال ۸۸ تا کنون بحث واگذاری آن توسط ایران خودرو مطرح میباشد. بنابراین در صورت فروش این بلوک میتوان شاهد ورود نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های مالی گروه ایران خودرو بود.

ظرفیت­های تولید

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

*ظرفیت اسمی تولیدات ایران خودرو رقمی معادل ۸۸۰ هزار دستگاه در سال می باشد.

درصد حاشیه سود محصولات

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

* بر اساس اظهارات شرکت علت زیان ده بودن محصولات گروه تندر عمدتا ناشی از افزایش نرخ خرید مواد اولیه و قطعات از شرکت رنو پارس به جهت افزایش نرخ ارز بوده.

وضعیت تولید و فروش

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

*مقدار فروش در سناریو ۱ معادل مقدار فروش بودجه شده می­باشد

* در سناریو ۲ فرض می­شود که ۷۰۰۰ دستگاه از گروه پیکان بیشتر از مقدار بودجه شده فروخته می­شود که این امر به دلیل پوشش بیش از انتظار می­باشد.

نرخ فروش

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

* سناریو ۱ برابر با نرخ های بودجه شده می­باشد.

* سناریو ۲ از میانگین نرخ ۳ ماهه واقعی و رشد ۴ درصدی نرخ ۳ ماهه واقعی برای ۹ ماهه باقیمانده ، بدست آمده است.

سودآوری

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو
تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام تحلیل بنیادی ایران خودرو اخبار بورس امروز اخبار ایران خودرو

مفروضات تولید

* مقادیر در نظر گرفته شده برای تولید سال ۹۳ معادل با مقادیر تولیدی اعلام شده توسط شرکت ایران خودرو می­باشد

اهم مفروضات

*سناریو ۱ که توسط یکی از مخاطبان بورس نیوز در نظر گرفته شده است، با فرض رشد ۴ درصدی قیمت محصولات برای ۹ ماهه باقیمانده و عدم رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری محاسبه شده است و همچنین میزان فروش محصولات به استثنای گروه پیکان ۷۰۰۰ واحد بیشتر در نظرگرفته شده است، برابر با میزان بودجه شده در نظر گرفته شده است.

* سناریو ۲ بافرض عدم رشد قیمت محصولات توسط واحد تحلیلگری بورس نیوز، محاسبه شده است و همچنین میزان مقدار فروش برابر با بودجه توسط تحلیلگر بورس نیوز در نظر گرفته شده است.

* سناریو ۳ با فرض رشد ۴ درصدی قیمت محصولات، افزایش ۱۵ درصدی درآمد حاصل از سرمایه­گذاری و همچنین مقدار فروش برابر با بودجه توسط تحلیلگر بورس نیوز در نظر گرفته شده است.

مفروضات بهای تمام شده

* در برآورد بهای تمام شده محصولات ، بهای مواد مصرفی با توجه به روند آن در سنوات گذشته ، درصدی از تولید و به تبع آن فروش محصولات در هر سال در نظر گرفته شده است.

* عمده ترین قلم بهای تمام شده مواد اولیه مصرفی می­باشد که برای سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با ۲۰ درصد رشد و متناسب با میزان تولید محاسبه شده است.

نکات حائز اهمیت

* ایران خودرو در حال حاضر رقمی حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات مالی دارد که در صورت فروش بلوک “وپارس” رقمی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی شرکت افزوده خواهد شد که با این مبلغ بیش از نیمی از تسهیلات مذکور کاسته خواهد شد.

* در تحلیل حساسیت این سهم گفتنی است که به ازای تغییر یک درصد در قیمت محصولات سود هرسهم۱۰ تومان تغییر می­کند.

*نکته قابل توجه ای که در این تحلیل باید مد نظر قرار گیرد، درآمد برآوردی حاصل از سرمایه گذاری شرکت ایران خودرو در بودجه ۹۳ در مقایسه با مقدار این قلم در سال ۹۲ می­باشد که تفاوت فاحشی داشته است از همین رو در هر سه سناریو رقم درآمد حاصل از سرمایه­گذاری­ها با رشد لحاظ شده است.

نتیجه گیری

* شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده خودرو در خاور میانه از فرصت های بلا استفاده بسیاری برخوردار است و نباید از فرصت­های پیش روی این شرکت چشم پوشی گردد. با اهتمام به این موضوع که این شرکت در سالهای اخیر با محدودیت های وارداتی و همچنین بدهی­های بهره­دار سنگینی رو به رو بوده، می­توان گفت که در صورت موفقیت آمیز بودن نشست های گروه ۱+۵ و رفع تحریم­ها، آینده امیدوار کننده ای خواهد داشت.

* با توجه به بررسی های صورت گرفته شرکت مذکور زیان انباشته­ای معادل۱۵,۰۴۹,۵۵۶ میلیون ریال دارد که به ازای هر سهم رقمی معادل با ۱۲۵۴ ریال می­شود که در صورت عدم پوشش مبلغ مذکور این شرکت امکان تقسیم سود نخواهد داشت.

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ