بازار بورس در انتظار جرقه ای برای رشد

0

شاخص کل بورس طی روز گذشته با تداوم روز نزولی خود افت ۹۹ واحدی را تجربه کرد گفتنی است تداوم افت قیمت سهام در بورس منجر به عدم اطمینان سهامداران نسبت به این بازار شده است.

در همین راستا، غفارپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: برای تحلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه اصولاً باید بدانیم که این بازار از چه زمانی و به چه دلیل دچار این وضعیت شده این در حالی است که بازار سرمایه در زمستان سال ۹۲ با چند عامل مواجه شد که هر کدام به تنهایی می توانستند برای بازار مضر باشد.

غفارپور تصریح کرد: این عوامل که عبارتند از نرخ بهره مالکانه، نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ بهره بانکی، مذاکرات ایران با ۱+۵ و انتشار اوراق مشارکت در سطح بالا در مجموع طی مقطعی که سهام در اوج قیمتی خود بودند، هر یک به تنهایی تأثیر کاهنده ای بر کاهش قیمت سهام می توانستند بگذارند این در حالی است که وجود همه ۵ عامل مذکور بطور همزمان، تأثیر کاهنده شدیدی بر افت قیمت سهام گذاشت بطوریکه تعدیل در قیمت سهام به وجود آمد.

وی عنوان کرد: با افت شدید قیمت سهام، در همان برهه نیز ترس و نگرانی سهامداران شدت گرفت. گفتنی است که از آذر ماه سال ۶۸ تاکنون، حدوداً ۵ بار شاهد چنین رکودهایی در بورس بوده ایم که از مرز ۶ ماه نیز عبور کرده است. نکته حائز اهمیت این است در تمامی رکودهای قبلی که در بازار سرمایه اتفاق افتاد، عاملی که منجر به تقویت بازار شد انتشار یک خبر مثبت و همچنین مبادرت به جمع آوری سهامی که ارزان شده بودند توسط چند فعال بازار سرمایه بود. در نتیجه در آن هنگام، دلهره و ترس بین سهامداران از بین می رفت و بازار مجدداً برای مدتی طولانی دچار رونق می شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در شرایط کنونی پس از گذشت ۸ ماه که شاهد افت قیمت سهام هستیم، قیمت سهام بسیار جذاب شده است بطویکه در مقطع فعلی بازار سرمایه پتانسیل رشد را دارد.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی در مقطع فعلی بازار سرمایه در انتظار خبری مثبت می باشد که بتواند بدین طریق روندی توأم با رونق را تا پایان سال طی نماید. در نتیجه به اعتقاد بنده با توجه به تجربه ای که نسبت به پیشینه بازار سرمایه دارم این است که محصولات بازار جذاب، ارزان و پربازده هستند اما چه زمانی این محصولات به بار می نشیند، زمان آن بستگی به انتشار خبر مثبت انتظاری از بازار دارد. بنابراین انتظار می رود میزان قابل ملاحظه ای از ضرر سهامداران در صورت انتشار خبر مثبت و حضور چند فعال بازار جهت خریداری سهام ارزان قیمت، جبران گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ