میلیاردرهای ایرانی که میلیونر شدند!

0

ماجرای میلیارد شدن میلیونرها همواره داستانی جذاب و شگفت انگیز برای شنوندگان و خوانندگان آن است. اما شاید عکس آن، موضوعی باشد دردآور و ناراحت کننده. اتفاقاتی که طی یک بازه زمانی میلیاردها را به میلیونر تبدیل ساخته و به عبارتی آنها را از عرش به فرش تنزل می دهد.

از این رو برخلاف مواردی که روش های برتر ثروتمند شدن را به دیگران می آموزد، سعی داریم از روشی پرده برداریم که عکس این موضوع را در بورس تحقق بخشیده است. البته در این گزارش کاری به شاخص و افت نزدیک به ۱۸ هزار واحدی آن در مدت هشت ماه اخیر نداریم؛ چراکه این نماگر قابل معامله نبوده و میزان افت و خیز آن چندان برای ارزیابی روند کلی بازار سهام قابل اتکا نیست. بطوریکه برخلاف آنچه گفته می شود بورس و نماگر آن نشان دهنده واقعیت های اقتصادی موجود یک کشور است، اما شاخص کل بورس در ایران نمونه ای است که این موضوع را نقض می کند.

در همین راستا برای شفاف شدن این ماجرا به بررسی روند معاملات بازار سهام از ابتدای سال ۹۲ تاکنون پرداختیم تا دریابیم بالاترین حجم و دفعات معاملات سهام و نیز بیشترین تعداد کدهای معاملاتی مربوط به چه بازه ای بوده است؟

میلیونر شدن ثروتمند شدن تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

طبق بررسی های به عمل آمده از ابتدای سال ۹۲ تاکنون و براساس جدول فوق، قابل مشاهده است که بیشترین تعداد کدهای معاملاتی فعال در بورس مربوط به آذر و دی ماه سال گذشته بوده که طی ۹۲٫۹٫۲۵ این تعداد در بالاترین سطح به بیش از ۵۰ هزار و ۷۶۰ کد فعال رسیده بود.

میلیونر شدن ثروتمند شدن تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

همچنین از نظر تعداد دفعات معاملاتی نیز نتیجه ای مشابه دریافت می شود که از ابتدای سال ۹۲ تاکنون در معاملات بازار، آذر و دی ماه بالاترین تعداد دفعات معاملات روزانه را به خود اختصاص داده اند.

حال فرض کنید در سال گذشته یک میلیارد تومان سرمایه داشتیم و همانند بسیاری از مردم عادی این پول را در همین بازه زمانی برای اولین بار در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین در نظر بگیرید از میان نمادهای قابل معامله در بورس، ۲۰ سهم که بیشترین حجم معاملاتی را در اختیار خود داشتند، خریده ایم.

میلیونر شدن ثروتمند شدن تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

جدول فوق نشان دهنده سهم هایی است که بیشترین حجم معاملاتی را در تاریخ ۲۵ آذر ماه سال گذشته در اختیار داشته و وارد پرتفوی انتخابی ما شده اند. با فرض نگهداری سهام از آن تاریخ تاکنون بایستی دید سرمایه یک میلیارد تومانی بر مبنای قیمت های روز گذشته این سهام در حال حاضر به چه مبلغی رسیده و چه میزان بازدهی کسب کرده ایم.

میلیونر شدن ثروتمند شدن تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

با تشکیل پرتفوی مذکور و محاسبه میزان بازدهی ۲۰ سهام مورد نظر از تاریخ ۹۲٫۹٫۲۵ تا روز گذشته به وضوح می توان دید که تمامی این سهم ها با افت قیمت از ۴٫۵ درصد تا ۵۹٫۲۸ درصد مواجه بوده اند. به عبارتی به طور میانگین ۲۴٫۴۹ درصد بازدهی منفی برای این سبد سرمایه گذاری محقق شده که بیشترین افت مربوط به “وساخت” و کمترین آن متعلق به “وغدیر” بوده است.

برهمین اساس می توان گفت اگر در زمان روزهای پراقبال بورس از نظر جذب سرمایه گذاران تازه وارد و روزهای معاملاتی پرحجم، فردی پا به بازار سرمایه گذاشته باشد، سرمایه یک میلیاردی وی با فرض نگهداری همان سهام با افت نزدیک به ۲۴۵ میلیون تومانی در روز گذشته به ۷۵۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.

این همان روشی است که در ابتدای گزارش و برای پی بردن به چگونگی تبدیل یک میلیاردر به میلیونر از آن صحبت کردیم.

افزون بر اینکه بایستی در نظر داشت که در حالی طی حدود ۹ ماه اخیر این میزان بازدهی منفی در پرتفوی تشکیل شده محقق گردیده که در واقعیت بازار، میزان چرخش سهام بیش از این ارقام است و شاید بتوان گفت به تعداد انگشت شمار سرمایه گذارانی وجود دارند که سهام موجود در پرتفوی خود را طی این ماه ها حفظ کرده و تغییری در ترکیب آن ایجاد نکرده اند. چراکه حتی نوسان گیری بر سهام موجود در پرتفوی می تواند این میزان بازدهی را دستخوش نوسان کند.

همچنین در همین دوره بسیاری از سهام بوده اند که روندی متفاوت از این پرتفوی را از نظر میزان بازدهی به نمایش گذاشته اند. اما با بررسی روند کلی نماگر بازار نیز می توان به وضوح مشاهده کرد که در همین دوره شاخص کل بورس نیز از رقم ۸۸ هزار و ۱۱۲ واحدی نزدیک به ۱۹ درصد افت کرده و در روز گذشته به ۷۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ