این چهار نفر از حلقه روحانی ؛ سیاستمداران تحصیل کرده در آمریکا

0
ان بی سی نیوز نوشت: انتظار می رود که  چندین تن از ایرانیان فارغ التحصیل امریکا در پست های کلیدی دولت روحانی مورد استفاده قرار بگیرند که نشان از دوری از لحن ستیزه جویانه محمود احمدی نژاد دارد.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، شکستن سریع یخ روابط ایران و غرب بعید است اما انتصابات روحانی می تواند نقطه ی آغاز دولتی بسیار بازتر باشد که به روابطی صمیمانه تر بین واشنگتن و تهران منجر می شود.
ساسان عقلانی کارشناس مسائل ایران در اندیشکده انگلیسی چتهام هاس می گوید: من انتظار تغییر سیاست های ایران را ندارم اما ممکن است تغییری در نحوه ی اعمال سیاست ها صورت گیرد.
وی اضافه کرد: زمانی که کار به دیپلماسی می رسد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
روحانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری کابینه و تیم مشاوران خود را معرفی خواهد کرد. در این میان اسامی ۴ سیاستمدار کهنه کار وجود دارد که همگی دارای مدرک از دانشگاه های آمریکا هستند.
محمد نهاوندیان، محمود واعظی، محمد رضا نعمت زاده و سید حسین موسیان از جمله این افراد هستند.
محمود واعظی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی ساکرامانتو کالیفرنیا است. نهاوندیان دکترای اقتصادی  خود را از دانشگاه جرج واشنگتن در سال ۱۹۹۴ گرفته است و محمد رضا نعمت زاده مهندسی محیط زیست خود را در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا گرفته است.
سید حسین موسویان که احتمالا مشاور کلیدی سیاست خارجی دولت روحانی خواهد بود، تحصیل کرده ی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در ساکرامانتو است و هم اکنون در دانشکده وودرو ویلسون پرینستون به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کند.
البته فارغ التحصیل شدن مقامات ارشد ایران در غرب امری غیرعادی نیست. یکی از رقبای شکست خورده روحانی، علی اکبر ولایتی است که فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپیکنز است. از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه فعلی ایران دارای دکترا از دانشگاه “ام ای تی” است.
با این حال، تمامی این افراد، از نسلی از ایرانیان هستند که پیش از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در آمریکا مشغول تحصیل بودند و با بازگشت به ایران در براندازی رژیم پهلوی شرکت کردند.
چهار سیاستمدار نامبرده که در حلقه ی پیرامون روحانی هستند روابط سیاسی گسترده ای بیرون از مرزهای کشورشان دارند.
عقلانی در این رابطه گفت: معتقدم که کابینه روحانی رویکرد جهانی تری نسبت به احمدی نژاد خواهند داشت.
بیژن خواجه پور کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: این افراد در زمان روسای جمهور سابق به عنوان وزیر در دولت حضور داشتند.
وی افزود:  انها با خود تجربه را می اورند که بسیار مهم است. ازمون و خط در گذشته بسیار اتفاق افتاده است.
خواجه پور اضافه کرد: این افراد همچنین از نگاه غرب به ایران و بالعکس آگاه هستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: روحانی می خواهد دولت وحدت ملی تشکیل دهد، حتی قالیباف هم ممکن است در دولت حضور داشته باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ