ثروتمندان اروپایی در کجا ساکنند؟

0

نتایج تحقیقی که از سوی بانک مرکزی اروپا صورت گرفته، نشان می‌دهد دارایی آلمانها در مقایسه با مردم کشورهای ایتالیا و اسپانیا در رتبۀ پائین‌تری قرار دارد.

طبق تحقیقی که روز سه شنبه از سوی بانک مرکزی اروپا منتشر شد، دارایی‌ آلمانی‌ها در منطقه یورو در مقایسه با سایر کشورها در پائین‌ترین رتبه قرار دارد و این در حالی است که دارایی قبرسی‌ها در این جدول بعد از لوکوزامبورگی‌ها در رتبۀ دوم است.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامۀ تریبون، نتایج تحقیق صورت گرفته که روز سه شنبه از سوی بانک مرکزی اروپا منتشر شد، می‌گوید: ارزیابی ثروت و مصرف خانوارهای اروپایی که در میان ۶۰ هزار خانوار صورت گرفته، بسیار عجیب است: آلمان در میان کشورهای منطقه یورو در انتهای رتبه‌بندی و پس از کشورهای بحران‌زده‌ای همچون ایتالیا، اسپانیا و قبرس قرار دارد. بر طبق این تحقیق دارایی متوسط خانوارهای آلمانی با ۵۱۰۰۰ یورو در پائین‌ترین رتبه قرار دارد. رقمی که گفته می‌شود ۵۴% کمتر از متوسط اروپاست(۱۰۹۰۰۰) ۵۱۰۰۰ یورو کمتر از دارایی خانوارهای یونانی، ۶۵۰۰۰ یورو کمتر از دارایی خانوارهای فرانسوی و ۱۲۳۰۰۰ یورو کمتر از دارایی خانوارهای ایتالیایی.
نکتۀ جالب توجه دیگر در تحقیق صورت گرفته از سوی بانک مرکزی اینست که در این جدول قبرس با ۲۶۷۰۰۰ یورو پس از لوکوزامبورگ در رتبۀ دوم قرار دارد. کشوری که ماه گذشته در آستانۀ ورشکسستگی کامل قرار داشت و وام دهندگان به این کشور با منحل کردن بانک دوم قبرس، حاضر به دادن تعهدات برای پرداخت وام ۱۰ میلیارد یورویی به این کشور شدند.
این تحقیق روز چهارشنبه بخش قابل توجهی از رسانه‌های آلمانی را تشکیل می‌داد. روزنامۀ آلمانی محافظه‌کار فاز(Faz) در این باره می‌نویسد: با توجه به میلیاردها دلاری که به یونان، پرتغال و قبرس داده شد، این اعداد و ارقام، انفجاری سیاسی هستند. این روزنامه در ادامه ضمن انتقاد از بانک مرکزی اروپا می‌نویسد: از همین رو بود که بانک مرکزی اروپا در آستانۀ پرداخت قسط اول وام قبرس در انتشار این آمار و ارقام از خود تعلل نشان داد و نتایج تحقیق را با تأخیر منتشر کرد. اما بانک مرکزی اروپا دلیل تأخیر در انتشار آمار را تأخیر در دریافت داده‌ها اعلام کرده است.
اینگونه تصور می‌شود که در آینده آلمانها بدبینی بیشتری به مسئله پرداخت و کمک به کشورهای بحران زده داشته باشند. اینگونه به نظر می رسد مورچه‌های آلمانی نه تنها باید برای جیرجیرک‌های قبرسی کار کنند بلکه باید هرچه بیشتر صرفه جویی و خست کنند تا جیرجیرک‌های قبرسی زندگی لوکس و مرفهی داشته باشند. البته گفته می‌شود که این همۀ واقعیت نیست. اعداد و آمار اعلام شده مربوط به پیش از آغاز بحران یعنی حداقل سال ۲۰۱۰ است و تبعات و آثار بحران اقتصادی در این تحقیق مورد محاسبه قرار نگرفته است، از سویی بدون احتساب رشد اقتصادی بالای آلمان در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱( به ترتیب ۴% و ۳٫۱%) این رقم بدون شک بالاتر خواهد بود، از این رو نمی‌توان آمار و ارقام را با وضعیت فعلی مقایسه کرد.
از طرفی محاسبات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی اروپا بیشتر بر روی دارایی‌های غیرمنقول است. مثلاً در آلمان، کمتر این مسئله رایج است که افراد صاحب خانه باشند.(تنها ۴۴% از خانوارهای آلمانی صاحب خانه‌های خود هستند برخلاف ۷۰ تا ۸۰% کشورهای جنوب) در نتیجه دارایی آلمایی با رشد اقتصادی سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و مقایسه آن با دارایی غیرمنقول کشورهای جنوب با احتساب انفجار حباب مسکن در این کشورها(قبرس، ایرلند و اسپانیا) که سبب کاهش قیمت مسکن شد، قابل قیاس نیست. از این رو می‌توان گفت که این آمار متعلق به گذشته است و نه به زمان امروز. طبق آمار بانک مرکزی اروپا، در سال ۲۰۱۰ دارایی آلمانی‌های مستأجر ۳۷% کمتر از دارایی خانوارهای قبرسی در همین رده بوده است.
وضعیت درآمدها چگونه است؟
متوسط درآمدهای ناخالص سالیانه در کشورهای شمال اروپا همچنان بالاست. هر خانوار آلمانی با ۴۴۰۰۰ یورو در رتبۀ پنجم قرار دارد؛ البته خانواری متشکل از ۲٫۰۲ نفر یعنی ۳۷% مثلاً کمتر از قبرس که درآمدشان بر اساس خانوار ۴۳۰۰۰ یورو است. این رقم برای پرتغال ۲۰٫۰۰۰ یورو، یونان ۲۸۰۰۰ یورو و ایتالیا ۳۴۰۰۰ یورو است.
البته نحوۀ خرج کردن این حقوق نیز در کشورهای مذکور متفاوت است. در قبرس، یونان و پرتغال، مردم ۳۰% از حقوق خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کنند، در آلمان این خرج در حدود ۱۵٫۶% است که پائین‌ترین رقم پس از هلند(با ۱۲٫۶%) است. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که مورچه عرق نمی‌ریزند که همۀ جیرجیرک‌ها در رفاه زندگی ‌کنند!
جدول ذیل دارایی خانوارها در ۱۵ کشور اروپایی را براساس آخرین تحقیق بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد:
ردیف
کشور
متوسط دارایی
۱
لوکوزامبورگ
۳۹۸۰۰۰ یورو
۲
قبرس
۲۶۷۰۰۰ یورو
۳
مالت
۲۱۶۰۰۰ یورو
۴
بلژیک
۲۰۶۰۰۰ یورو
۵
اسپانیا
۱۸۳۰۰۰ یورو
۶
ایتالیا
۱۴۷۰۰۰ یورو
۷
فرانسه
۱۱۶۰۰۰ یورو
۸
هلند
۱۰۴۰۰۰ یورو
۹
یونان
۱۰۲۰۰۰ یورو
۱۰
اسلوونی
۱۰۱۰۰۰ یورو
۱۱
فنلاند
۸۶۰۰۰ یورو
۱۲
اتریش
۷۶۰۰۰ یورو
۱۳
پرتغال
۷۵۰۰۰ یورو
۱۴
اسلوواکی
۶۱۰۰۰ یورو
۱۵
آلمان
۵۱۰۰۰ یورو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ