صندلی‌های‌خالی‌مجلس‌برای‌چه‌کسانی‌است؟

0

فارس: جلسات هفتگی مجلس شورای اسلامی از جمله جلسات مهم کشور است که با حضور نمایندگان منتخب مردم می تواند نقش به‌سزایی در پیشبرد اهداف کشور علی الخصوص امر مهم قانونگذاری داشته باشد.

لذا شایسته است که نمایندگان مردم در خانه ملت نیز به این امر توجه ویژه داشته و به احترام موکلان خود به موقع در جلسات حاضر شوند تا هر بار که مجلس آغاز می‌شود، جمله «اسامی غایبان و تاخیر کنندگان جلسه علنی امروز مجلس عبارتند از …» را نشنویم.

متاسفانه در سال جدید نیز شاهد بودیم که اخبار مجلس با این خبر شروع شد: “آغاز اولین جلسه علنی مجلس در سال جدید با ۳۳ کرسی خالی”! اما با بررسی باقی جلسات سال جدید باید از رقم مذکور مشعوف هم باشیم زیرا با توجه به اینکه در این مدت مجلس تعطیلاتی را نیز گذراند، اما در همین جلسات برگزار شده، تعداد متاخرین و غائبین در ۱۴ جلسه علنی مجلس بین ۵۲ تا ۹۲ نفر بوده است.

این در حالی است که بررسی بودجه ۹۲ کشور نیز طی همین مدت صورت گرفت و بازهم متاسفانه اولین جلسه علنی مجلس برای بررسی بودجه ۹۲ که از مهم‌ترین لوایح مرتبط با سرنوشت مردم و کشور است، با «۹۰ صندلی خالی» آغاز شد.

با مشاهده لیست اسامی متاخرین و غائبین ۱۱ جلسه علنی مجلس در سال جاری نام‌هایی مانند سالار مرادی نماینده  سنندج، عطاءالله حکیمی نماینده رودبار، آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، حسن تامینی نماینده رشت، عباس قائد رحمت نماینده درود و ازنا، سعید اربابی نماینده سرباز و … به چشم می‌خورد که بین ۵ تا ۳ بار نام‌شان تکرار شده است.

البته در جلسه علنی امروز مجلس یک‌شنبه ۳۱ تیر ماه ۹۲ نیز نام علیرضا محجوب و حمید رسایی نمایندگان تهران بازهم جزو متاخرین و غائبین بود که با این وجود در نیمی از این ۱۲ جلسه نام محجوب و در ۵ جلسه نام رسایی در ابتدای مجلس ذکر شده است.

شاید اولین سؤالی که با دیدن این اسامی به ذهن موکلان آنها خطور می‌کند، این است که چه کاری مهم‌تر از وضع قوانین مفید و ضروری برای کشور و نظارت بر اجرای آنها وجود دارد که منتخبان مردم به جای حضور به موقع و منظم در نهاد قانون‌گذاری کشور، وقت خود را مصروف آن کرده‌اند؟ این سؤالی است که تاکنون هیچ‌یک از غایبان و متأخران جلسات علنی مجلس به آن پاسخ روشن نداده‌اند اما به نظر نمی رسد بتوان آن را با هیچ عذری توجیه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ