پیش بینی آینده بورس در نیمه دوم سال ۹۳

0

پیش‌تر نیز انتظار می‌رفت با توجه به سیاست دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و ایجاد انضباط پولی توسط بانک مرکزی، دیگر شاهد سفته‌بازی در بازارهایی نظیر ارز، سکه و مسکن نباشیم؛

اما رکود بورس تهران در سال ۹۳ جنس دیگری دارد؛ در واقع، بازار سهام با حضور دامنه متنوعی از صنایع، تجلی‌گاه اقتصاد کشور است و آنچه در این بازار موجبسودآوری سهامداران می‌شود ریشه در تولید و کارآیی اقتصاد کشور دارد.

به این ترتیب، مشاهده می‌شود در بلندمدت بازار سهام به دور از سفته‌بازی و همگام با اقتصاد کشور حرکت می‌کند. پیش‌تر، درخصوص دلایل ریزش بازار سهام در سال‌جاری که عموما مرتبط با رشد بیش از اندازه قیمت‌ها در اواخر سال ۹۲ است، تحلیل‌های زیادی ارائه شده است، اما اکنون سوال اینجا است که ریزش قیمت سهام تا کجا ادامه می‌یابد؟ به عبارت دقیق‌تر، پس از افت حدود ۱۰درصدی شاخص کل از ابتدای سال، بورس تهران نیمه دوم سال را چگونه سپری خواهد کرد؟ در این شرایط، نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار که در ابتدای سال ۱/۷ مرتبه بود، اکنون به ۵/۵ واحد رسیده است.

این رقم به نحوی نشان می‌دهد، قیمت‌ها در بازار سهام به سطوح مناسبی رسیده‌اند و در صورت ایجاد محرکی جدی می‌توان به آینده بازار سهام امیدوار بود. در این میان، توافق جامع هسته‌ای، اجرای مناسب بسته خروج غیرتورمی از رکود و به‌طور خاص بهره‌مندی از سند راهبردی بورس تهران می‌توانند محرک‌هایی مهم، به منظور بهبود آینده بازار سهام باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ