تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / چهارشنبه ۵ آذر

0

شاخص کل بورس ۶۶۴ واحد نزول کرد و به رقم ۷۴,۰۷۶ واحد رسید . نمادهای وبملت با ۸۱ واحد ، رمپنا با ۶۸ واحد و وپاسار با ۶۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۸۴ میلیارد تومان رسید که نمادهای با خودرو با ۳۴,۵ میلیارد تومان و خپارس با ۲۷,۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دادند .

در بازار فرابورس نیز ، شاخص ایفکس ۱٫۵ واحد نزول کرد و به رقم ۸۳۴ واحد رسید . نمادهای پترول ، میدکو و دی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند .

ارزش معاملات دراین بازار به رقم ۹۵,۱ میلیارد تومان رسید که نماد کرمان با ۶,۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داده است

امروز بازار سرمایه در حالی شروع به فعالیت کرد که شاهد تشکیل صف فروش سنگین در برخی از نمادهای بزرگ از جمله مپنا و خودرو بودیم ولی در ادامه شاهد جمع آوری اکثر صف های فروش بودیم وحتی خیلی از صف های فروش از جمله خپارس و ونفت تبدیل به صف خرید شد .

مهم ترین اخبار اقتصادی

جلسه فوق العاده هیئت دولت به منظور بررسی تبصره های بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور به ریاست رئیس جمهور برگزار شد . در این جلسه تعدادی از تبصره های لایحه مذکور پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای دولت رسید . همچنین به موجب این تبصره ها، تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت و شرکت ملی نفت ایران، واگذاری سهام سهم الشرکه و حق بهره برداری و مدیریت دولت در بنگاه های گروه های ۱ و ۲ به بخش خصوصی و تعاونی با اولویت تعاونی و چگونگی و میزان تسهیلات مالی خارجی بررسی و به تصویب هیئت وزیران رسید .

در مورد نرخ تورم ، گزارش جدید مرکز آمار از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانواده‌های شهری کشور در آبان‌ماه ۱۳۹۳ براساس سال پایه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که شاخص کل در آبان‌ماه امسال ۶ / ۱۹۸ بوده که نسبت به ماه قبل ۸ / ۰ درصد افزایش داشته است . افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲ / ۱۳ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۲ / ۱۴) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸ / ۱۷ درصد است که نسبت به همین اطلاع در مهرماه ۱۳۹۳ (۱ / ۱۹) کاهش یافته است .
در خبری دیگر، براساس توافق اخیر با گروه پنج به علاوه یک، تهران می تواند به حدود ۷۰۰ میلیون دلار از وجوه حاصل از فروش نفت خود در ماه دسترسی داشته باشد . یکی از این منابع که به طور مستقیم در جریان انتقال این وجوه است، گفت: ما باید نقش خود را ایفا کنیم زیرا جامعه جهانی با آزاد کردن برخی دارایی های ایران موافقت کرده است . کره جنوبی، چین، هند و ژاپن بزرگ ترین خریداران نفت ایران هستند. مبلغ ۵۰۰میلیون دلار براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ از منابع بانک مرکزی در کره‌جنوبی به حساب این بانک در کشور عمان بابت قسط پنجم و مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار از منابع بانک مرکزی در هند به حساب این بانک در امارات در قالب قسط ششم واریز شد . قسط پنجم و ششم از دور دوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شد .

در مورد جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری دوشنبه هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی بانک مرکزی میهمان ولی الله سیف در میرداماد خواهد بود . این درحالی است که طبق قانون مجمع عمومی بانک مرکزی باید تا پایان تیرماه تشکیل می شد ولی با خبر شدیم بناست مجمع بعد از تاخیر ۵ ماهه هفته آینده برگزار شود . قانون، ریاست مجمع را بر عهده رئیس‌جمهور گذاشته و همچنین تعیین کرده که وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و دو وزیر به انتخاب هیأت دولت در این مجمع عضویت داشته باشند .


مهم ترین اخبار سیاسی

وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته ای پس از هفت روز رایزنی های فشرده در وین راهی تهران شدند . هفتمین و آخرین روز رایزنی‌های ایران و شش کشور در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به منظور دستیابی به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین پایان یافت و ظریف در راس تیم مذاکره کننده به تهران بازگشت .
سیدحسین موسویان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «ایران در صورت دستیابی به یک توافق یک تصمیم‌گیرنده نهایی دارد، اما باراک اوباما ممکن است با یک کنگره مداخله‌گر روبه‌رو شود که این توافق را به چالش می‌کشد
سیدحسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون ۴ انگلیس درخصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «من فکر می‌کنم آنها به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند و در مسیر درستی قرار دارند. من خوش‌بین هستم که آنها می‌توانند در اول ژوئیه به توافق برسند.»


فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با اندکی نوسان کاهش یافت . بر این اساس مس به قیمت ۶۶۹۶ دلار ، آلومنیوم ۲۰۸۴ دلار ، روی ۲۲۸۷ دلار و سرب ۲۰۶۱ دلار برای هر تن معامله شدند . سکه و دلار در بازار امروز با افزایش همراه بود . سکه به قیمت های ۹۳۲ هزار تومان رسید و دلار در محدوده قیمتی ۳۲۶۹ تومان معامله شد .

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

 

در گروه پالایشگاهی، ونفت و شنفت با اقبال خوبی از طرف سهامداران همراه شدند و در استانه قیمت معامله شدند . سایر نمادها نیز معاملات متعادلی داشتند . شبهرن در محدوده مثبت خود داد و ستد شد .

خبری داشتیم تحت عنوان ، سفر زنگنه برای آغاز مذاکرات فشرده در وین ، بیژن زنگنه صبح امروز (چهارشنبه، ۵ آذر) برای شرکت در یکصد و شصت و ششمین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که قرار است فردا (پنج شنبه، ۶ آذرماه) در مقر دائمی این سازمان برگزار شود، عازم وین شد . نشست ١۶۶ وزیران نفت اوپک ساعت ١٢ و ٣٠ دقیقه روز پنجشنبه (ششم آذر) به وقت تهران در وین برای تعیین سیاستهای تولیدی این سازمان آغاز به کار می کند . وی پیش از این با امیر قطر ، امیر کویت، نخست وزیر امارات، وزیر امور خارجه ونزوئلا و وزیر نفت عراق مذاکراتی را به منظور تبادل دیدگاه‌ها و تحلیل‌های موجود درباره روند کاهش قیمت نفت انجام داده بود . قیمت نفت از حدود پنج ماه گذشته کاهش یافته و اکنون به سطح ۷۵ دلار رسیده است.

گروه ساختمانی، نمادهای ثنوسا ، ثاباد و کرمان با افزایش تقاضا همراه شدند و توانستند در آستانه قیمت خود معامله شوند .

از پیامدهای احتمالی «مذاکرات وین» بر فعل و انفعالات بازار مسکن، حاکی است: تفاهم نهایی طرفین مذاکرات هسته‌ای در وین برای تمدید توافق موقت ژنو تا ۱۰ تیر ۹۴، دو نوع اثر «روانی» و «غیرمستقیم » بر رفتار شاخص‌های قیمتی و فعالان بازار مسکن خواهد گذاشت.  صاحب‌نظران اقتصادی در این باره معتقدند: آثار دوگانه تمدید توافق در بازار مسکن، طی ماه‌های آینده به شکل «امن بودن کماکان معاملات مسکن از تقاضای سوداگرانه » ، «پایان دادن تدریجی به تاخیر در خرید از سوی متقاضیان مصرفی» و در نهایت «ادامه ثبات در قیمت مسکن» ظاهر خواهد شد.

شرکت عمران و توسعه فارس در گزارش ۱۲ ماهه خود و بر اساس عملکرد واقعی سود هر سهم منتهی به ۹۳/۰۶/۳۱ شرکت را مبلغ ۳۵۳ ریال اعلام نموده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت با تعدیل مثبت ۱۲ درصدی همراه بوده است . فروش شرکت مبلغ ۵ میلیارد تومان ، سود عملیاتی شرکت مبلغ ۴ میلیارد تومان در این گزارش اعلام شده اند.

در گروه تجهیزاتی ، بترانس با اقبال خوبی همراه شد و از همان ابتدا با صف خرید شروع به فعالیت کرد ، مپنا صف فروش داشت ولی بارها صفش جمع شد و متعادل در محدوده منفی معامله شد. فاذر که با صف فروش شروع به فعالیت کرده بود توانست تا محدوده مثبت خود پیشروی کند .

محصولی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل درباره آخرین وضعیت مذاکرات صورت گرفته با روسیه در زمینه ساخت نیروگاه و تبادل انرژی گفت: نیازهای خود را در زمینه برق اعلام و مکان‌های مورد نیاز برای ساخت نیروگاه‌ها را پیشنهاد دادیم که در حال حاضر کارشناسان روسی از نظر فنی و مالی در حال بررسی پروژه هستند . وی ادامه داد: پیشنهاد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه بخار به روسیه داده شده و در حال مذاکره برای رسیدن به قرارداد هستیم . محصولی درباره تبادل برق نیز گفت: بر اساس توافقات حجم تبادل برق ۵۰۰ مگاوات بوده که در فاز اول ۲۰۰ مگاوات آن اجرا خواهد شد .

 در گروه خودرویی و قطعه ساز اکثر نمادها از جمله ایران خودرو و سایپا در شروع معاملات با صف فروش سنگین همراه بودند بارها صف جمع آوری شد ولی در نهایت با اقزایش تقاضا همراه شدند . خپارس در این گروه از صف فروش تبدیل به صف خرید شد . پارس خودرو قرار است با رنو قرار داد ببندد.

توافق هسته‌ای سال گذشته اگرچه لغو تحریم‌های صنعت خودرو از سوی غرب را به همراه داشت، اما لغو این تحریم‌ها دلیلی بر ادامه همکاری شرکای خارجی خودروسازان با آنها نشد. طرف‌های خارجی خودروسازان که در واقع شرکای سالیان گذشته آنها بودند، شرط همکاری خود با صنعت خودرو ایران را رسیدن به توافق جامع هسته‌ای عنوان کردند تا ریسک همکاری خود با خودروسازان کشور را به صفر برسانند. حال یک سال انتظار برای به دست آمدن نتیجه‌ای قطعی از مذاکرات هسته‌ای در شرایطی پشت سر گذاشته شد که کسب نتیجه‌ای قطعی از مذاکرات دوشنبه شب گذشته ،بار دیگر به آینده موکول شده است . ادامه پیدا کردن مذاکرات هسته‌ای (تا اسفند امسال به‌صورت خوشبینانه و تیرماه سال آینده در شرایطی بدبینانه‌تر) برای رسیدن به توافقی نهایی در حالی مورد موافقت کشورهای مذاکره‌کننده قرار گرفته است که امضا قرارداد همکاری خودروسازان با شرکای خارجی با توافق جامع هسته‌ای گره خورده است . سعید لیلاز، اقتصاددان عقیده دارد تمدید هفت‌ماهه مذاکرات چیزی فراتر از «تمدید مذاکرات» است و به منزله «توافقی اولیه» به شمار می‌رود. او می‌گوید: در اینکه تحریم‌ها شکسته شده است شکی وجود ندارد زیرا هر دو طرف مذاکره به خوبی دریافته‌اند که بازگشت به عقب بسیار دشوار خواهد بود به این ترتیب تردیدی وجود ندارد که فضای دیپلماتیک، قوانین بین‌المللی و روابط شرکت‌های خارجی با ایرانی‌ها بهتر خواهد شد و شرکت‌های خودروسازی نیز از این فضا مستثنی نخواهند بود.

 در گروه فولادی و فلزی ، برخی نمادها از جمله فایرا ، وتوکا و فولای با افزایش تقاضا همراه بودند . ولی در کل گروه شاهد معاملات کم حجمی بودیم .

شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد تصمیم دارد سرمایه خود را از مبلغ ۶۱۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه ۱۳۹۰ میلیارد ریالی ، مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و مابقی آن مبلغ ۱۰۹۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شدۀ سهامداران و آوردۀ نقدی می باشد . شرکت عنوان افزایش سرمایه را  اصلاح ساختار مالی، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و افزایش منابع مالی به‌منظور استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه و بهبود پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها ، عنوان نموده است .

شرکت ملی صنایع مس ایران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شد

در گروه انفورماتیک ، رانفور با اقبال خوبی همراه شد،.نماد معاملاتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان طی دوشنبه هفته جاری به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و نیز با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده است . در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان عنوان کرد: برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بابت تأمین هزینه های ناشی از خرید تجهیزات مخابراتی، زیرساخت های شرکت و نیز خرید دستگاه کارت خوان اجرایی می شود که البته میزان افزایش سرمایه “رتاپ” در مجمع فوق العاده روز جاری و با تصویب سهامداران مشخص خواهد شد و طبق مجوز اخذ شده از سازمان بورس و اوراق بهادار طی دو مرحله به اجرا درخواهد آمد . سمیرا عسگری در خصوص تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری”رتاپ” افزود: توقف نماد معاملاتی شرکت به دلیل ارسال اطلاعات با اهمیت در حوزه های مختلف فعالیت “رتاپ” به سازمان بورس و در راستای اطلاع رسانی به سازمان و سهامداران انجام پذیرفته و موضوع اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی مطرح نبوده است. برهمین اساس گزارشات مربوطه پس از بررسی سازمان منتشر می شود و نماد معاملاتی “رتاپ” بازگشایی می شود.

در گروه مخابرات امروز خبری از ورود ایرانسل به بورس شنیدیم ، در ابتدا گفته می‌شد که همراه اول تصمیم دارد از فرابورس به بورس وارد شود و در کنار آن ایرانسل نیز ۲۱ درصد از سهامش را در بورس ارائه خواهد داد؛ در این میان رایتل نیز از قافله بورسی شدن جا نماند و در همان زمان ۲۹ درصد از سهامش را در فرابورس به فروش رساند .

 پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور در نهایت به این موضوع منجر شد که در مردادماه امسال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات فرصتی شش ماهه را برای ورود به بورس به اپراتور ایرانسل داد و بر اساس اعلام این کمیسیون مقرر شد زمانی‌که ایرانسل پیشنهادات خود را برای نحوه اجرا و زمانبندی عرضه سهام ارائه داد، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این باره تصمیم بگیرد که سهام ایرانسل چه زمانی و به چه نحوه ای وارد بورس خواهد شد . اکنون تنها نزدیک به یک ماه تا پایان مهلت ایرانسل برای ورود به بورس باقی مانده است و باید منتظر ماند که بررسی‌های اپراتور دوم تلفن همراه در نهایت به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ