ختنه دختران چیست و در اسلام چه جایگاهی دارد ؟

1

ختنه دختران عادت و سنتى عربى بود که حتی در زمان ظهور اسلام تداوم داشت . از احادیث هم در نمى یابیم که ختنه دختران تشویق و مستحب شمرده شده باشد ، احادیث مى گویند که چنین کارى حرام نیست ولی در برخى روایات نبوى سفارش شده که کسانى که مى خواهند چنین کارى را انجام دهند، افراط نکنند.

دختر عربی ختنه دختران ختنه پسران اخبار جالب
بنابراین در دیدگاه اسلام ختنه حلال است اما اگر سبب زیان و نتایج منفى اى شود مثلا با کاستن از میل جنسی دختر بر وضع زناشویى او در آینده تأثیر منفى بگذارد، حرام است. به عبارت دیگر ختنه دختر در صورتى جایز است که تأثیرى منفى و غیر عادى بر بدن او و آینده زناشویى اش نداشته باشد و اگر موجب سردى جنسى و مانند آن شود که امکان فروپاشى زندگى زناشویى اش را در آینده پدید آورد و یا زیان عمده دیگرى براى او به بار آورد انجام آن حرام است.
با توجه به آن چه گفته شد در می یابیم که این عمل به منظور از بین بردن تمایل جنسی زنان با بریدن بخشی از حساس ترین عضو بدن آنان صورت می گیرد .
سازمان ملل متحد گزارش داده است که ‘دولت اسلامی عراق و شام’ (داعش) دستور ختنه زنان ۱۱ تا ۴۲ سال در موصل را صادر کرده است ، پیش از این نیز شاهد انتشار آمار مشابه ای در کشور های آفریقایی و همچنین برخی از کشور های حوزه ی خلیج فارس بودیم .

ختنه زنان در اهل سنت 

در میان چهار فرقه اهل سنت تنها شافعی‌ها هستند که ختنه زنان را لازم می‌دانند ، شافعی‌ها بیشتر در مالزی و اندونزی زندگی می‌کنند اما مرکزیت دینی آنها در الازهر مصر می‌باشد.
اگر چه واجب بودن این عمل در میان اهل سنت مورد جدال بوده‌است، ولی فقها «مهار امیال جنسی افراطی زنان» را لازم دانسته اگر چه حق لذت بردن جنسی مشروع زن را تأیید کرده و برخی تحریک جنسی زن قبل از رابطه جنسی را لازم می‌دانستند.

 نظر کلی شیعیان بر پایه حدیثی که ابن بابویه از امیرالمومنین علی (ع) امام نخست شیعیان نقل می‌کند است  «ایرادی ندارد اگر زنان را ختنه نکنید، ولی برای مردان واجب است».

به طور کلی چون این عمل در بین ایرانیان و عراقیان پایگاه فرهنگی نداشته‌است، در بین شیعیان یافت نمی‌شود.

هر چند مراجع تقلیدی مانند آیت الله خوانساری وآیت الله سید محمد تقی مدرسی ختنه کردن زنان را مستحب دانسته‌اند،  آیت الله سید محمد حسین فضل الله یکی دیگر از مراجع تقلید، ختنه کردن زنان و دختران را از سنّت‌های مستحب ندانسته و آنرا سنتی جاهلی دانسته‌است که «اسلام آن را از دایره احکام بیرون ساخته‌است تا جزو متغیرهای اجتماعی قرار گیرد.» او چنین اعمالی را در صورت آسیب‌رسانی جسمی به فرد حرام دانسته‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. باقر می گوید

    ای کاش دختران را هم ختنه میکردن جلوی استمنا گرفته میشد