پاسخ ده نمکی به حاتمی کیا و ترکی به توهین کیارستمی

0

مسعود ده‌نمکی کارگردان متعهد سینما ضمن حمایت از ابراهیم حاتمی کیا گفت: آقای حاتمی‌کیا تنها حامی من در این سینما بودند. «محمدرضا ترکی» استاد دانشگاه و از شاعران کشورمان نیز در واکنش به زیر سوال بردن دوران دفاع مقدس توسط کیارستمی شعری سروده است.

 

سوابق مسعود ده نمکی سوابق ابراهیم حاتمی کیا بیوگرافی مسعود ده نمکی بیوگرافی عباس کیارستمی بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مسعود ده‌ نمکی کارگردان سینمای ایران که دیشب در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد در سخنانی گفت: من از دبیر جشنواره برای اهدای این جایزه تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به این که آقای حاتمی‌کیا چند بار در تلویزیون از منتقدین من پرسیده است که با این همه بی‌توجهی و حمله به ده‌ نمکی راز موفقیت او در چیست؟ گفت: من امشب از این تریبون استفاده می‌کنم و به ابراهیم حاتمی‌کیا پاسخ می‌دهم.
ده‌ نمکی تاکید کرد: آقای حاتمی‌کیا! فرشته‌ها دو جا به کار آدمیان می‌خندند یکجا وقتی که خدا به کسی عزت می‌دهد و دیگران آن را نفی می‌کنند و جایی که خدا می‌‌خواهد کسی را خار کند اما دیگران با تبلیغات و هیاهو می‌خواهند به کسی عزت بدهند.
وی در پایان گفت: آقای حاتمی‌کیا تنها حامی من در این سینما بودند و من امشب این جایزه را به خانواده مرحومین پشت صحنه «معراجی‌ها» اهدا می‌کنم.

«محمدرضا ترکی» استاد دانشگاه و از شاعران کشورمان نیز پس از انتقاد ابراهیم حاتمی کیا از عباس کیارستمی در واکنش به زیر سوال بردن دوران دفاع مقدس، شعری سروده است. این شعر که سخنی است منظوم، با کارگردان «خانه دوست کجاست»، به شرح زیر است:

گفت عباس کیارستمی آن جنگ و دفاع

پیش من یکسره بی معنی و بی مفهوم است


ضمن ابراز ادب خدمت او میگوییم

بی ادب از نظر رحمت حق محروم است

معنی جنگ شرف بود و دلاورمردی

وین سخن پیش حقیقت طلبان معلوم است


جنگ مفهوم دفاع از وطن و ایمان بود


وطنی کاین همه در اوج شرف مظلوم است

اگر آن روز تو در معرکه غایب بودی

و نگفتی که تجاوز به وطن محکوم است،

دست کم حرمت خونهای فروریخته را

پاس میدار که جز این ستمی محتوم است

خانه دوست کجا بود؟ همان جا که در آن


مادری پیر به سوگ پسری مغموم است


آه از زخم زبانی که هدف میگیرد

شیمیایی شده ای را که تنش مسموم است


هرچه سیمرغ، نه صد مرغ بگیری بی شک


پیش یک قطره خون شهدا چون بوم است

چون که اسکار و نوبل مزد خیانت باشد


پیش مردان وطن فضله جغدی شوم است

از پس عینک تیره به جهان می نگری

زین سبب روز چو شب در نظرت مکتوم است


تو هنرمندی و استادی و حرمت داری


بیگمان طعنه و حرمت شکنی مذموم است

عذر میخواهم ازین گونه سخن گقتن خویش

سخن تلخ شرار است و ادب چون موم است

شاید از خشم سخن گفته ای و سهو و خطا

هیچکس نیست که از خشم و خطا معصوم است


وطنی را که تو از عمق دلت میخواهی

اگر امروز نه در پنجه روس و روم است،

علتش جنگ بزرگی ست که از فرط شکوه


در نگاه تو و امثال تو نامفهوم است!

ابراهیم حاتمی‌ کیا در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت در واکنش به صحبت های عباس کیارستمی نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس از وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران درخواست کرده بود، نظرات خود را صریح درباره اظهارات این کارگردان بیان کنند.

ابراهیم حاتمی‌ کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» که در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد، در انتقاد به صحبت‌های اخیر عباس کیارستمی گفته بود: عزیز کرده‌ ای از سینمای ایران، اخیرا حرف هایی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است.

من مصاحبه این کارگردان را چندین بار دیدم. البته همیشه می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی‌تفاوت است از همین رو از استادان خود که در صدر آنها سید محمد بهشتی قرار دارد می‌خواهم که نگاه خود را درباره این اظهار نظر بیان کنند.

به گفته وی، عباس کیا رستمی کارگردانی بوده که همواره مورد حمایت وزارت خارجه بوده است. سید محمد بهشتی همیشه ما را به فیلمسازی تشویق می کرد، اما مرا به جنوب فرستاد و دیگری را به شمال. به هر حال این کارگردان، عزیز کرده جشنواره‌ های خارجی است و پرچم ایران را با افتخار بالا برده است. دستش درد نکند، اما آنچه اکنون درباره شهدا گفته غیر قابل چشم پوشی است.

من از همین تریبون از وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند.

من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته از حجت‌الله ایوبی که می‌دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رئیس سازمان سینمایی درباره این موضوع به صراحت بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می‌کنم در دولتی حرف می زنم که در آن نفاق است.

دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی‌بینند، رسوا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ