یک پیش بینی برای بورس تهران

0

روند قیمت سهام در بازار سرمایه همچنان نوسانی می باشد علت این قضیه این است که بازار سرمایه نسبت به اخبار منتشره ناشی از مذاکرات هسته ای واکنش بیش از حدی نشان می دهد در نتیجه این قضیه منجر شده که حتی با وجود وضعیت بنیادی مطلوب در برخی از شرکت ها، شاهد افت قیمت سهام در آن شرکت ها باشیم.

در همین راستا، جنانی، کارگزار سابق بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: روند بازار سرمایه را بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات نمی توان پیش بینی کرد چراکه وزن این عامل سیستماتیک از سایر موارد تأثیرگذار بر روند بورس به مراتب بیشتر است.

جنانی تصریح کرد: حال، چنانچه روند بازار را فارغ از نتیجه مذاکرات بخواهیم پیش بینی کنیم، باید عملکرد بازار سرمایه را براساس وضعیت شرکت ها و همچنین شرایط کلان اقتصادی ارزیابی کرد.

بنابراین می توان اظهار کرد که سیاست های کلان اقتصادی دولت تأثیر بسزایی بر روند قیمت سهام در بورس خواهد گذاشت این در حالی است که مکانیزم اجرایی طرح پیشنهادی خروج از رکود که توسط دولت مطرح شده، هنوز مشخص نیست در نتیجه نمی توان در این زمینه نیز نظر قاطعی ارایه کرد.

این کارگزار سابق بورس عنوان کرد: همچنین عملکرد شرکت ها در مقطع فعلی شفاف نمی باشد بطور کلی، طی ماه های آینده، فارغ از نتیجه مذاکرات دو عامل می تواند روند بازار را مشخص کند. عامل نخست، سیاست های کلان اقتصادی دولت است که در قالب بسته پیشنهادی دولت مطرح شده است و عامل دیگر می توان به گزارشات عملکرد شرکت ها اشاره کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به نظر می رسد روند عملکرد شرکت ها در نیمه دوم سال جاری با تغییر اساسی همراه نباشد در عین حال، احتمالاً شاهد انتشار گزارشات منطقی و متعادلی در ۶ ماهه دوم سال جاری خواهیم بود. گفتنی است به دلیل شفافیت در عملکرد شرکت ها طی ماه های پایانی سال جاری و درصد تحقق شرکت ها از بودجه خود سهامداران با جرأت و اطمینان بیشتری می توانند اقدام به انجام معاملات در بورس کنند.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی به نظر می رسد روند قیمت سهام بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری همچنان نوسانی باشد بنابراین نمی توان تغییر اساسی را در روند بازار سرمایه متصور شد. اگرچه بازار سرمایه از نظر بازدهی در بلندمدت، بر سایر بازارها ارجیحت دارد چراکه در مقطع کنونی شاهد رکود در سایر بازارها هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ