تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۷ مهر

0

شاخص کل بورس امروز ۳۱ واحد صعود کرد و به رقم ۷۱،۶۷۵ واحد رسید . نمادهای کچاد با ۴۴ واحد و اخابر با ۳۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای وپاسار با ۱۴ واحد و وغدیر با ۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.
ارزش معاملات در این بازار به رقم ۸۴ میلیارد تومان رسید که اخابر با ۳٫۶ و فولاد با ۳٫۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از ان خود کردند .

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و به رقم ۸۲۷ واحد رسید . نمادهای ذوب و میدکو بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای جم و مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۵٫۱ میلیارد تومان رسید که ذوب با ۱٫۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد .

امروز بازار سرمایه بسیار کم حجم بود . و همان طور که شاهدیم بازار نتوانسته روند مثیت و منطقی خود را اغاز نماید . در گرازش روز گذشته به طور خلاصه عوامل ریزش و اتفاقاطی که از ابتدای سال رخ داد را توضیح دادیم . در این برهه از زمان و با توجه به نکات بیان شده هیچ دورنمای مشخصی نمی توان برای بازار سرمایه ترسیم کرد. درهر صورت امروز شنیدیم که قرار است دو هفته دیگر مذاکرات هسته ای از سر گرفته شود امیدواریم با توجه به آنکه این آخرین فرصت برای رهایی از  چنگال تحریم ها می باشد با اتفاقات خوب خاتمه یابد . با توجه به آنکه اکثر شرکت های ۶ ماهه نخست سال مالی را به پایان رسانده اند طی ۲ هفته آینده کم کم شاهد روانه شدن گزارشات ۶ ماهه خواهیم بود . بسیاری از کارشناسان عملکرد مناسب شرکت ها را در ۶ ماهه و ارائه گزارشات خوب را از جمله مهم ترین و نزدیک نرین محرک برای شاخص بورس اعلام می کنند.

مهم ترین اخبار سیاسی
از حوزه مذاکرات، هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. در حالی که پیشتر صحبت‌هایی از برگزاری نشست‌هایی در سطح وزیران خارجه هفت کشور مطرح شده بود، این نشست به دلیل آنچه «لوران فابیوس» آن را عدم پیشرفت در مذاکرات خواند، برگزار نشد . نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه اختلافات بر سر مسائل اصلی همچنان باقی است، گفت دور آتی مذاکرات در کمتر از دو هفته دیگر در یک شهر اروپایی برگزار می‌شود آقای عراقچی که با خبرگزاری «کیودو» ژاپن مصاحبه می‌کرد، گفت این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که «اختلافات بر سر موضوعات مهم» پابرجا مانده است .
در همین راستا ، وزیر امور خارجه چین که در شصت و نهمین دور مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، تاکید کرد مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران وارد مرحله کلیدی شده است . به نوشته روز دوشنبه روزنامه ‘مردم’ ارگان حزب حاکم چین، وی گفت طرف های مذاکرات هسته ای ایران باید با صداقت و برپایه روحیه احترام متقابل، رایزنی برابر و درک و سازش متقابل با تلاش های بیشتر مشکلات را حل کنند .

همچنین در خبری شنیدیم رئیس جمهور در اجلاس سران کشورهای  حاشیه دریای خزر شرکت کرده است ، قرار است روسای جمهوری کشورهای ساحلی خزر در این اجلاس مهم که تا ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت آستاراخان به طول می انجامد شرکت کنند. ، لزوم همگرایی کشورهای حاشیه دریای خزربرای حفاظت از این ذخیره زیست محیطی بسیار مهم و حیاتی، تاکید بر اینکه دریای خزر باید دریای صلح و دوستی قلمداد شود، و لزوم تداوم مذاکرات گروه کاری خزر به منظور تدوین و نهایی سازی کنواسیون رژیم حقوقی دریای خزر که بخش های زیادی از آن تاکنون به تصویب معاونان وزرای امور خارجه کشورهای خزر رسیده است از جمله مهمترین مواردی است که مورد اجماع روسای جمهوری حوزه دریای خزر قرار دارد .

در پایان لازم به ذکر است ، در خبری شنیدم که قرار است رئیس جمهور پس از بازگشت از روسیه به کرمان سفر می‌کند، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس گفت: رئیس‌جمهور در این سفر از طرح بزرگ تولید فولاد در استان کرمان که با همکاری بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و به مرحله افتتاح رسیده است، بهره‌برداری خواهد کرد .

فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی نسبت به هفته گذشته تغییراتی نداشت ، بر این اساس مس به قیمت ۶۷۷۱ دلار، آلومنیوم ۱۹۲۴ دلار، روی ۲۲۷۰ دلار و سرب ۲۰۷۵ دلار برای هر تن مبادله شدند .

قیمت دلار به ۳۲۶۰ تومان رسید و سکه بهار آزادی در محدوده قیمتی ۹۳۸ هزار تومان داد و ستد شد .

 در گروه های مختلف چه خبر بود؟
در گروه پالایشگاهی ، شرکت نفت سپاهان در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت را مبلغ ۳۴۶۹ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با افزایش ۲ درصدی همراه بوده است شرکت در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ توانست به ازای هر سهم ۸۲۲ ریال سود کنار بگذارد و ۲۴ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد . همچنین سود عملیاتی شرکت با افزایش ۶ درصدی گزارش شده است .

در خبری مربوط به این گروه شنیدیم ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار در پالایشگاه‌های نفت کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین و بیش از ۲۴ میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه می شود . معاون وزیر نفت با تشریح برنامه زمان بندی عرضه بنزین و گازوئیل یورو چهار در هشت کلانشهر کشور از افزایش ظرفیت تولید بنزین اروپایی ایران با اجرای یک طرح جدید در پالایشگاه اصفهان خبر داد و گفت: پس از تهران، کرج، اصفهان و اراک به زوی در مشهد هم گازوئیل کم گوگرد توزیع می‌شود . عباس کاظمی درباره جزئیات برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در کلانشهرهای کشور، گفت: در شرایط فعلی به استثنای اهواز در تمامی کلانشهرهای کشور بنزین و گازوئیل پاک عرضه وتوزیع می شود .

وزیر نفت در مورد وضعیت پرونده گازی ایران و ترکیه گفت: در فروش گاز به ترکیه تخلفی نکرده‌ایم و پرونده در دست بررسی است که ترک‌ها خواهان تغییر فرمول قیمت‌گذاری و کاهش قیمت هستند . همچنین وزیر نفت در مورد جزئیات تفاهم نفتی با روس‌ها خاطرنشان کرد: هدف این است که همکاری‌ اقتصادی، فنی و تجاری را با روس‌ها توسعه بدهیم که این مسئله فقط مربوط به بخش نفت نیست، بلکه در بخش‌های مختلف تعریف شده تا هم روس‌ها بخشی از نیازهای کالایی خودشان را از ایران تأمین کنند هم ما امیدواریم پروژه‌های مشترکی را با شرکت‌های روسی انجام دهیم .

در گروه خودرویی و قطعه ساز تعدادی از نمادهای قطعه ساز از جمله خمحرکه ، ختور و خریخت با اقبال خوبی همراه بودند در سایر نمادها روند معاملات متعادل بود و اکثر در محدوده صفر تابلو معامله شدند . خودرو نیز به قیمت ۲۵۷ تومان رسید.

خبری شنیدیم از انتقاد مدنی، مدیر عامل سایپا از خرید دو خودروساز ورشکسته ،سایپا بر اساس یک سری دستورات تکلیفی در سال های ۸۸ و ۸۹ متاسفانه مجبور به برخی معاملات نامتعارف از جمله خرید سهام شد و دو خودروسازی ورشکسته بخش خصوصی که هیچ گونه محصولی نداشتند و فقط بدهی های کلانی به بانکها داشتند را خریداری کرد که هیچگونه سودی برای سایپا در برنداشت. علاوه بر این در آن سالها سایپا درگیر یک سری پروژه های غیر ضروری و کارشناسی شده که صرفا منشا سیاسی داشت، و در حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به این گروه تحمیل شدکه باعث ایجاد بحران برای این گروه بزرگ خودروسازی گردید .

همچنین در خبری شنیدیم دو محصول جدید رنو در راه ایران هستند ، در شرایطی که رنو نیز مانند برخی دیگر از خودروسازان منتظر مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای برای حضوری پر رنگ در ایران است، ایران خودرویی‌ها می‌گویند طی سال جاری دو محصول جدید این شرکت فرانسوی را به سبد خود اضافه خواهند کرد. آن‌طور که خبر می‌رسد، این دو خودرو «کبچر» و «CLIO 4 » نام دارند و تا قبل از سال ۹۴، وارد سبد محصولات ایران خودرو خواهند شد. کبچر و CLIO 4 قرار است ابتدا به صورت محصول کامل (CBU) میهمان بازار کشور شوند و اگر استقبال لازم از آنها صورت بگیرد، ایران خودرویی‌ها نسبت به تولید داخلی‌آنها اقدام خواهند کرد .

در گروه لبنی و غذایی اکثر نمادها مثبت و با صف خرید همراه بودند ، نمادهای غالبر ، غمهرا ، غپاک و غدام از جمله نمادهایی بودند که توانستند تا پایان بازار صف خرید خود را حفظ نمایند.
در خبری مربوط به این گروه شنیدیم که مدیرکل استان تهران از توقیف ۲۵۰ هزار و ۴۳۰ عدد انواع خامه، ماست و کره حیوانی غیر استاندارد خبر داد و گفت : محصولات لبنی با عناوین خاتون‌پلور و کیان مشکات به علت استفاده از چربی گیاهی (پالم) توقیف شدند .

خبری شنیدیم در مورد قیمت لبنیات ، درپی تصویب یارانه ۴۵۰ میلیارد تومانی برای شیر خام و افزایش ۵۰ تومانی قیمت خرید هر کیلوگرم از این محصول، عضو انجمن صنایع لبنی اعلام کرد: این تغییر قیمت، ۲٫۸ درصد در قیمت نهایی فرآورده‌های لبنی تاثیر دارد اما به هیچ وجه قیمت لبنیات افزایش نمی‌یابد . صنایع لبنی که تا پیش از این شیر خام را کیلویی ۱۲۵۰ تومان از دامداران می‌خریدند، از این پس و با تصویب یارانه ۴۵۰ میلیارد تومانی شیر خام، باید هر کیلوگرم شیر خام را ۱۳۰۰ تومان بخرند تا قیمت شیر خام به ۱۴۴۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار برسد . گرچه این خبر برای دامداران خوشایند است اما نگرانی در بازار مصرف ایجاد کرده که در پی افزایش ۵۰ تومانی قیمت هر کیلو شیر خام آیا باز هم قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش می‌یابد؟ که در این زمینه محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: این موضوع در جلسه‌ فردا – سه‌شنبه – هیات مدیره انجمن بررسی می‌شود تا ببینیم صنایع تحمل پذیرش این میزان افزایش قیمت را دارند یا خیر. البته چه این میزان افزایش قیمت پذیرفته شود چه نشود، قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش نمی‌یابد .
در گروه پتروشیمی و شیمایی ، نمادهای شفارس ، شکربن ، شلعاب و وپترو جز نمادهایی بودند که با صف خرید به کار خود خاتمه دادند . در مورد وپترو روز گذشته به این مهم اشاره کردیم که قرار است  سهم وساخت خود را که جزء زیر مجموعه های مهم ان است بفروش برساند از جمله دلایل اقبال به این سهم نیز همین موضوع می باشد . فارس نیز به قیمت ۱۳۹۵ تومان رسید . جلسه مجمع عمومی  سالیانه این شرکت در ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ درمحل پژوهشگاه صنعت نفت واقع در تهران برگزار می شود .
در مورد ورود پتروشیمی به طرح های نیمه تموم، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با تشریح جزییات طرح‌های نیمه تمام اظهار کرد: ۶۷ طرح با ظرفیت ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن در این حوزه زخمی شده و به عبارتی نیمه تمام هستند . معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به حضور شرکت ملی پتروشیمی در پروژه‌های جدید تولید خوراک تا سطح ۲۰ درصد، گفت: با بهره برداری از هشت واحد تولید متانول طی پنج سال آینده ایران به تولیدکننده عمده این محصول تبدیل خواهد شد و شوک بزرگی به بازار متانول جهان وارد می‌شود . محمدحسن پیوندی در حاشیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران با بیان این‌که طبق قوانین اصولی و اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند ۲۰ درصد در سرمایه‌گذاری‌های آینده حضور داشته باشد، گفت: این سهم در مورد مناطق محروم ۴۹ درصد است . پیوندی در ادامه به بازگشت مدیریت سهام عدالت واگذار شده در قالب پتروشیمی ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت:در هلدینگ خلیج فارس به عنوان دولت سهم داشته و مدیرعامل شرکت به عنوان نماینده دولت عضو هیات مدیره هلدینگ است . وی افزود: از هلدینگ خلیج فارس انتظار داریم که بخشی از واحدهای خود از جمله پتروشیمی بندرامام را که دارای تجهیزات قدیمی است نوسازی کند تا پایداری سیستم برقرار و درآمد افزایش یابد .
در گروه تجهیزاتی نمادهای فاذر و فاراک با اقبال خوبی همراه شدند ، فاذر تا پایان بازار توانست صف خرید ۴ میلونی خود را حفظ کند و به قیمت ۲۰۰ تومان برسد.

در مورد مصوبه جدید برقی وزارت نیرو، حسینی با تاکید بر اینکه تفاهم‌هایی با جاهای دیگری انجام شده اما در عمل سامانه بانکی به‌دلیل محدودیت‌های مالی نتوانسته است تامین مالی طرح‌ها را به‌خوبی انجام دهد و بیشتر به‌دنبال این هستیم که مشکلات تامین مالی این طرح‌ها را برطرف کنیم، یادآور شد: برای توسعه این نسل جدید نیروگاه‌ها به میزان سالانه ۲۰۰ مگاوات را هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۳۵ درصد آن تبدیل به CHP می‌شود . یک مقام مسئول در وزارت نیرو از افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده خبر داد و اعلام کرد: امسال نرخ خرید برق از واحدهای تولید پراکنده از ۷۱٫۵ تومان به ۹۰ تومان برای بخش فشار متوسط و برای فشار ضعیف به ۱۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت رسیده است . سیدرضا میرزازاده‌ حسینی درباره جزئیات قیمت گذاری خرید و فروش برق از نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید راکنده کشور، گفت: قیمت فروش برق از سال ۸۹ تا اواخر سال گذشته تغییری نکرد درحالی که سال ۹۱ همزمان با جهش نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده از بیش از ۳۰ تومان به ۷۱٫۵ تومان رسید . این مقام مسئول با اعلام اینکه امسال نیز نرخ خرید برق از واحدهای تولید پراکنده از ۷۱٫۵ تومان به ۹۰ تومان برای بخش فشار متوسط و برای فشار ضعیف به ۱۰۰ تومان به‌ ازای هر کیلووات ساعت رسیده است، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی صنعت برق برای توسعه نیروگاه‌های تولیدپراکنده در کشور را تامین سرمایه است .
در گروه فولادی، فلزی و معدنی، خبر افزایش سرمایه کچاد توانست معاملات این گروه را تحت تاثیر خود قرار دهد همچنین شنیده شده برخی شرکت های معدنی از جمله گل گهر و چادرملو قرار است برخی ساختمان های خود را در سطح شهر تهران به فروش رسانند که این خبر می تواند برای این نمادها و برخی هلدینگ های معدنی همچون ومعادن قابل توجه باشد.

در خبری دیگر شنیدیم ، واحد احیای مستقیم دو (شهید خرازی) فولاد مبارکه اصفهان موفق به کسب رکورد تولید ماهانه به میزان ۱۷۶ هزار و ۳۴۰ تن آهن اسفنجی شد. رئیس واحد احیای مستقیم شماره دو فولاد مبارکه با بیان این مطلب گفت: دستیابی به این رکورد، رشد ۳۸ درصدی تولید را نشان می‌دهد. محمدرضا فتحی، رکورد قبلی ماهانه تولید در این واحد را ۱۲۷ هزار و ۳۵۹ تن اعلام کرد و افزود: این رکورد مرداد ماه ۱۳۹۳ کسب شده بود . همچنین کارکنان واحد احیای مستقیم شهید شهبازی ناحیه سبای فولاد مبارکه اصفهان موفق شدند با تولید ۸۶ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی در شهریور ماه برای دومین بار در سال جاری رکوردشکنی کنند.

در مورد ذوب ، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: سود خالص کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و با توجه به صفر شدن رقم بدهی‌های ذوب آهن امید است این سهام این کارخانه از فرابورس به بورس منتقل شود .
در گروه ساختمانی نمادهای ثاخت ، ثنوسا و ثفارس با صف خرید همراه بودند و نمادهای ثامان و ثاژن در محدوده مثبت خود معامله شدند ، سایر نمادها جز وآذر و وتوس که صف فروش داشتند ، روند معاملات متعادلی داشتند و در محدوده صفر تابلو معامله شدند .

اکثر شرکت های این گروه دارای سال مالی منتهی به شهریور ماه می باشند و دیر یا زود باید منتظر ارائه صورت های ۱۲ ماهه ی این نمادها باشیم. افزایش رونق در بخش مسکن موجبات رونق در سایر بخش های اقتصاد را نیز فراهم خواهد کرد.

در گروه حمل و نقلی ، نماد حفارس با اقبال خوبی همراه شد و در محدوده ۳٫۵ درصد مثبت به قیمت ۱۸۶ تومان رسید . حسینا نیز به قیمت ۳۹۶۰ تومان رسید . در این گروه حخزر که روز گذشته با اقبال خوبی همراه شد امروز نیز توانست با صف خرید به کار خود خاتمه دهد و به قیمت ۵۹۷ تومان برسد . از جمله دلایل استقبال به این سهم می توان به اجلاس سران کشورهای حاشیه در خزر اشاره کرد چرا که بندراستاراخان از جمله بنادر مهم حخزر می باشد.

در خبری شنیدیم ، به نقل از پایگاه خبری تایمز آو عمان، علی اکبر سیبویه، سفیر ایران در عمان گفت، ایران و عمان قصد دارند به منظور تسهیل تجارت دریایی بین دو کشور یک خط کشتیرانی ایجاد کنند . سیبویه افزود، مذاکرات در خصوص ایجاد این خط کشتیرانی از ۶ ماه پیش آغاز شده و انتظار می رود موافقتنامه ای در این زمینه در طی ۳ ماه آینده به امضا برسد . وی در ادامه گفت، این خط کشتیرانی بین ۴ بندر عمانی سوهار، سلطان قابوس، موسندم و شیناس و بنادر ایرانی چابهار، بندرعباس، بندر امام خمینی (ره) و یک بندر دیگر تردد خواهد کرد .

در گروه بانکی معاملات کم حجم و کسل کننده ای را ناظریم . امروز خبری شنیدیم در مورد بانک سینا، ظاهرا هنوز رأی لغو تحریم بانک سینا هنوز اجرا نشده است، کوروش پرویزیان با اشاره به حکم صادره مورخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۲ دادگاه عالی اتحادیه اروپا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این اتحادیه گفت: بر این اساس باید تمامی تحریم‌ها علیه بانک سینا لغو و نام بانک سینا از فهرست تحریم‌ها حذف می‌شد . مدیرعامل بانک سینا گفت: در پی اجرایی نشدن این رأی از سوی اتحادیه اروپا، وکلای بانک به‌ناچار در دادگاه طرح دعوی نموده که خوشبختانه رأی به‌نفع این بانک در روز چهارشنبه ۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ماه امسال) صادر شد. متأسفانه علی‌رغم قطعی شدن رأی دادگاه که متضمن حذف نام بانک سینا از فهرست تحریم‌ها و همچنین محکوم شدن اتحادیه اروپا به پرداخت چهارپنجم هزینه‌ها است، هنوز این حکم از سوی این اتحادیه اجرا نشده است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ