افزایش سرمایه برای اصلاح ساختار بهانه است

0

برنامه افزایش سرمایه فرآیندی است که همواره در راستای دستیابی به اهداف مختلفی از سوی شرکت های فعال بورسی انجام می شود و اجرای طرح های توسعه ای، اصلاح ساختار مالی و نیز تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت سرمایه گذاری از جمله این موارد هستند.

۱۹ شرکت سرمایه خود را برای اجرای طرح توسعه افزایش می دهند

براساس گزارش بورس نیوز، همواره گفته می شود که انجام برنامه افزایش سرمایه جهت بهره برداری از پروژه های در دست اجرا و افزایش ظرفیت اسمی تولید نه تنها به رشد تولید و سودآوری شرکت منجر می شود و در افزایش ارزش بازار سهام آنها مؤثر واقع می گردد، بلکه بهره برداری از واحدهای مختلف تولیدی و افزایش ظرفیت اسمی تولید در صنایع مختلف می تواند کمک مؤثری در راستای بهبود وضعیت کلی صنعت و نیز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کند. اتفاقی که به نظر می رسد طی شش ماهه نخست امسال کمتر روی داده است. چراکه براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، از میان ۸۲ مجموعه فعال بورسی که برنامه افزایش سرمایه اجرا کرده اند تنها ۱۹ شرکت این برنامه را به منظور اجرای طرح توسعه ای انجام می دهند. به گونه ای که ۳۴ مجموعه یعنی ۴۱ درصد از مجموعه ها اصلاح ساختار مالی را هدف اصلی از افزایش سرمایه شرکت عنوان کرده اند.

وضعیت نابسامان نقدینگی اغلب شرکت ها

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت حسابرسی حافظ گام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های فعال بورسی به دلایل مختلفی همچون تقسیم سودهای نابه جا و افزایش هزینه های مالی ناشی از رشد قیمت مواد اولیه مورد نیاز با شرایط دشوار نقدینگی مواجه شده اند و علیرغم وضعیت نامناسب سودآوری سعی در تقسیم سودهای نقدی با درصدهای بالا دارند.

حسین شیخی افزود: اغلب شرکت ها در حالی از محل دریافت تسهیلات بانکی نقدینگی مورد نیاز خود را فراهم کرده اند که به نظر می رسد با افزایش هزینه های مالی ناشی از این امر و عدم توان بازپرداخت وام دریافتی در صدد اصلاح ساختار مالی خود و اجرای برنامه افزایش سرمایه برآمده اند. به گونه ای که تعداد شرکت های بورسی که اجرای طرح توسعه ای جدید را برای سال مالی خود در نظر گرفته اند، بسیار اندک است که این امر به طور قطع طی بلندمدت بر وضعیت سودآوری صنعت و نیز اقتصاد کشور تأثیرگذار خواهد بود.

تفاوت سود حسابداری و سود نقدی

وی به تفاوت سود حسابداری و سود نقدی محقق شده در شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: اگرچه بسیاری از شرکت ها سود مناسبی را از محل تولید و فروش محصولات خود به دست می آورند و سود حسابداری را در صورت های مالی خود لحاظ می کنند، اما به دلیل اینکه بخش عمده ای از این درآمدها صرف خرید دارایی های ثابت می شود، سود نقدی نیز برای تقسیم میان سهامداران باقی نمی مانند و در نهایت شرکت ها برای ایفای تعهدات خود در مجامع عمومی عادی سالیانه و تأمین نقدینگی به سمت دریافت وام بانکی و در صورت عدم موفقیت به افزایش سرمایه روی می آورند.

حمایت سهامداران عمده لازمه اجرای طرح توسعه ای

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام در بیان راهکارهای موجود به منظور ترغیب شرکت ها جهت اجرای طرح توسعه ای عنوان کرد: اجرای پروژه و افزایش ظرفیت اسمی تولید به مدت زمان طولانی نیاز دارد و به همین دلیل حمایت و صبر سهامداران عمده مجموعه ها را می طلبد تا تولیدکنندگان نیز بتوانند در این راستا گام بردارند. برهمین اساس تغییر دیدگاه سهامداران از نگاه کوتاه مدت به بلندمدت به منظور دستیابی به این امر لازم به نظر می رسد.

در پایان این گزارش می افزاید، در همچنین برخی از شرکت ها همچون شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها نیز این برنامه را در راستای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری و نیز خرید ساختمان اجرایی کرده اند.

مجموع سرمایه قبلی ۸۲ شرکت مطرح شده در گزارش سازمان بورس در حالی رقم ۸۱۸، ۱۶۲ و ۱۹۷ میلیون ریال محاسبه می شود که با اجرای برنامه افزایش سرمایه آنها در مجموع ۶۸۹، ۸۰۶ و ۳۳۱ میلیون ریال به این مبلغ افزوده شده است.

تحلیل بورس امروز اخبار بورس امروز آموزش سهامداران آموزش بورس و سهام

براساس اطلاعات موجود، از مجموع ۸۲ شرکتی که برنامه افزایش سرمایه را طی نیمه نخست امسال اجرایی کرده اند، ۱۱ واحد پتروشیمی، ۸ شرکت دارویی و شش مجموعه فعال در صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز مشارکت داشته اند و مابقی گروه ها همچون بانک، بیمه، سیمان و سرمایه گذاری تعداد کمتری را به خود اختصاص دادند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ