تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴

0

شاخص کل بورس ۵۸ واحد رشد کرد و به رقم ۶۳٫۷۰۳ واحد رسید. نماد همراه با ۳۵ واحد و فارس با ۱۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نماد شنفت با ۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۳۹ میلیارد ریال رسید که شیراز با ۱۲۴ میلیارد ریال دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۰٫۲ واحد افت کرد و به رقم ۷۲۷ واحد رسید . مارون و پترول بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت . ارزش معاملات در بازار فرابورس به رقم ۲٫۵۵۹ میلیارد ریال رسید .

قیمت فلزات در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی آلومینیوم با قیمت ۱٫۷۵۰ دلار، مس با قیمت ۶٫۲۷۰ دلار، سرب با قیمت ۱٫۹۳۶ دلار و روی با قیمت ۲٫۲۵۵ دلار برای هر تن مورد معامله قرار گرفتند. هرسکه بهار آزادی نیز با قیمت ۹٫۳۸۵ هزار ریال معامله گردید.

مهمترین اخبار اقتصادی

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات طرح احداث پالایشگاه نفت به ویژه در منطقه آمریکای جنوبی، سیاست و برنامه جدید ایران برای فروش و صادرات نفت را احداث پالایشگاه در خارج کشور اعلام کرد. عباس کاظمی در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات بخش خصوصی ایران با سرمایه گذاران بین المللی به منظور احداث پالایشگاه نفت در خارج از کشور، گفت: تاکنون مذاکرات و حتی تفاهم نامه هایی به منظور احداث پالایشگاه نفت خام در برزیل، اندونزی، هندوستان و چند کشور آسیایی و آفریقایی امضا شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه بر این اساس تفاهم نامه نهایی احداث یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در منطقه آمریکای جنوبی و کشور برزیل امضا شده است، تصریح کرد: ساخت پالایشگاه در خارج کشور یکی از سیاست‌های جدید و راهبردی ایران به ویژه در دوران پس از لغو تحریم‌ها است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه احداث پالایشگاه‌های نفت توسط ایران در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی امنیت تقاضا برای فروش طلای سیاه در بلند مدت را افزایش می دهد، بیان کرد: احداث پالایشگاه ها منجر به افزایش تعداد مشتریان نفت خام ایران در بلند مدت خواهد شد. این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه‌های مشترک نفت در مالزی و سوریه هم توضیح داد: احداث این پالایشگاه‌های نفت به حالت تعلیق درآمده است. این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه سهم ایران برای ساخت این پالایشگاه‌ها در مالزی و سوریه برگشت داده شده است، تبیین کرد: با وجود تعلیق ساخت این پالایشگاه های نفت، اما برنامه پالایشگاه  سازی ایران در کشورهای مختلف جهان همچون سابق ادامه دارد. کاظمی همچنین در خصوص احتمال مشارکت با آمریکا برای ساخت پالایشگاه نفت هم خاطرنشان کرد: تاکنون از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هیچ گونه مذاکره ای با آمریکا برای احداث پالایشگاه انجام نشده است.

مهمترین اخبار سیاسی

تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران به ریاست سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه وارد وین پایتخت اتریش شد.

این دور از گفت‌وگوها به منظور ادامه نگارش پیش‌نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای حضور دارد، از امروز در هتل پله کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود. این مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی، در پاسخ به سؤالی درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر سفر هیأتی از طالبان به ایران و بیان اینکه در جریان چنین سفری نیستم، عنوان کرد: خبر را دیده‌ام و باید پیگیری شود که منابعی که این خبر را منتشر کرده‌اند با چه اطلاعات و مسئولیتی اقدام به انتشار آن کرده‌اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات آمریکایی و اینکه عنوان می‌شود پاسخ‌های ایران هم تراز با این اظهارات نیست، عنوان کرد:‌ پاسخ‌های مناسب، قوی و قاطعی به این تهدیدات داده شد و این باور در بین همه کشورها وجود دارد که جمهوری اسلامی کشوری مقتدر، قاطع و صریح و دارای عقلانیت است. وی ادامه داد: اظهارات این چنینی گزینه‌هایی صرفاً ناکارآمد و در راستای خبرسازی و توخالی و پوشالی بودن آن مشخص است و ما در سطوح مختلف کشور به این اظهار نظرهای پوشالی و توخالی واکنش نشان داده و طرف‌های مقابل نیز پاسخ خود را دریافت کرده‌اند.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه نفتی و پالایشی، عرضه در ونفت زیاد بود و ۴٫۵ میلیون سهم در آن معامله شد. شپاس که با تعدیل مثبت ۱۱٫۵ درصدی بابت هر سهم در سال مالی ۹۳ ۴٫۶۷۹ ریال سود محقق ساخته از روز گذشته با صف خرید همراه است. شنفت پس از دو هفته معامله مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و با معامله تنها ۱۰۰ سهم حدود ۹ واحد شاخص کل را کاهش داد.

گروه ساختمانی امروز نیز در پی خبر تصویب افزایش وام مسکن با جوی مثبت شروع به کار کردند. در ثنوسا پرتقاضاترین نماد گروه تنها ۱۰۰٫۴۷۰ سهم معامله شد. وساخت و ثتران با معامله بیش از ۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشتند.

سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به عنوان موافقان و پیشنهاد دهندگان افزایش سقف وام مسکن، شب گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد که سقف فردی تسهیلات خرید مسکن به خانه اولی‌ها از محل این طرح در «شهرتهران»، «شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری»  به ترتیب به میزان  ۸۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شود.

معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات، با جوی نسبتا منفی همراه بود. خکاوه پس از یک روز معامله مثبت امروز مجددا با فشار فروش همراه شد و بیش از ۳۱ میلیون سهم در آن معامله شد. خودرو معاملات پرحجمی داشت و ۱۳ میلیون سهم در محدوده صفر تابلو در آن جابجا  شد. خلنت، خاهن و خپویش صف خریدهای گروه بودند. ورنا نیز تا آستانه صف خرید پیش رفت.

 در گروه فلزات اساسی، فنوال وارد گره معاملاتی شد و پس از رفع گره در قیمت ۱۶۱۲ ریال و در محدوده ۱۲ درصد صف خرید شد. هرمز در محدوده صفر تابلو بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. معامله ۲٫۸ میلیون سهم فولاد در محدوده مثبت تاثیر ۱۲ واحدی بر رشد شاخص داشت. فروس صورتهای مالی ۹۳ خود را بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه منتشر کرد؛ طبق این گزارش شرکت توانست به ازای هر سهم مبلغ ۴۲۱ ریال سود شناسایی کند که نسبت به آخرین پیش بینی ارائه شده ۵ ریال کاهش داشت.

به گزارش«فولاد نیوز»، جهانبخش شکری، اظهار داشت: با تعرفه‌ای که بر روی محصولات نهایی فولاد گذاشته شد تولیدات داخل تقویت شدند اما مشکل اصلی ما رکود در بازار است که منجر به بیکاری افراد زیادی شده است.
وی گفت: تا زمانی که بازار مسکن رونق پیدا نکند نمی‌توان به رونق صنایع دیگر نیز امیدوار بود. شکری با بیان اینکه صادرات فولاد همانند سابق است تصریح کرد: هم اکنون از عراق و افغانستان سفارشاتی داریم و صادرات با سهولت انجام می‌شود. این تولیدکننده فولاد با بیان اینکه کشف قیمت‌ها در بورس کالا واقعی نیست افزود: تولیدکنندگان از ارائه محصولات خود در بورس کالا خودداری می‌کنند زیرا قیمت تمام شده کالا با قیمت کشف شده فاصله دارد. شکری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری برای تولیدکنندگان کوچک‌تر در بخش خصوصی زیان آور است این در حالی است که واحدی مانند ذوب آهن اصفهان در شرایطی که ۲ تا ۳ نوبت قیمت ها افت کرد صادرات خود را دارد اما واحد های کوچک تر متضرر می شوند.

در گروه حمل و نقلی  بیشتر نمادها مثبت معامله شدند که نماد حسینا با صف خرید بسته شد .

در گروه بانکی اکثر نمادهای معاملات منفی ای را پشت سر گذاشتند مانند نمادهای وبصادر ، وتجارت . که بانک صادرات بیشترین حجم معامله رت در گروه خود داشت که توانست ۳۱ میلیون سهم معامله شود .

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با کاهش نرخ سود سپرده بانکی از ۲۲ درصد سالانه به ۲۰ درصد، نحوه تعیین نرخ های سود کمتر از یکسال با توجه به مصوبه بر عهده بانکها قرار گرفت و بانک مرکزی در این رابطه تکلیفی تعیین نکرد.اما با توجه به اینکه تعیین نرخهای متفاوت از سوی بانکها برای سود سپرده کمتر از یکسال عواقب مخربی برای توافق کلی انجام شده برای کاهش نرخ سود به همراه دارد، رییس شورای هماهنگی بانکهای دولتی عنوان کرد که مناسب است بانکها در این مورد به توافق رسیده و سودهای مشخصی اجرا کنند.همتی اعلام کرده بود که نرخ‌های قبل از یکسال برای روزشمار ۱۰ درصد، سه ماهه ۱۴ درصد، ۶ ماهه ۱۶ درصد و ۹ ماهه ۱۸ درصد می تواند ایده آل باشد.اما در حالی اخیراسیف-رییس کل بانک مرکزی- در جلسه مشترک خود با مدیران عامل بانکها بار دیگر بر پایبندی به مصوبه شورای پول و اعتبار و ساماندهی سودهای کوتاه مدت تاکید کرد که به نظر می رسد بانکها نیز در این رابطه در مورد برخی از دوره‌های سپرده با یکدیگر به توافق رسیده باشند.با این حال این به معنای تعیین سود‌های سپرده کمتر از یکسال از سوی بانک مرکزی نیست.

در گروه محصولات شیمیایی شاهد معاملات مثبتی در اکثر نمادها بودیم و شاهد معاملات منفی در سایر نمادها بودیم که نمادهای شفن ، شپترو با صف فروش بسته شدند . نماد شاملا طی معاملات امروز بازگشایی شد .

خبرگزاری تسنیم: بلوک ۱۹۲ میلیون سهمی دولت در پتروشیمی دهدشت به قیمت پایه هر سهم ۲ هزار و ۳۹۵ ریال امروز در فرابورس عرضه می‌شود.

در خبری شنیدیم که مدیرسرمایه گذاری تاپیکو از انجام معامله بلوک ۵۱ درصدی پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۱.۷ هزار میلیارد تومان و تحقق سود هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه بررسی مشکلات پیش رو و فرآیند عرضه درآمدهای ارزی توسط شرکت های پتروشیمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، مدیران و اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برگزار شد .در این جلسه ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره  به ثبات بازار ارز کشور در نتیجه اقدامات انجام شده بر استمرار و پایداری عرضه منابع ارزی توسط این گروه تاکید کرد و افزود: باید فضای جدیدی را برای شرکت های پتروشیمی ایجاد نماییم و آمادگی لازم برای ورود به شرایط پساتحریم فراهم شود .

قائم مقام انجمن گروه پتروشیمی عنوان کرد: بازار سرمایه طی یک سال اخیر تحت جو منفی و غیر متعادل افت کرده و نسبت پی بر ای اکثر صنایع کاهش یافته که صنعت پتروشیمی نیز از این امر مستثنی نبوده و می بایست در این خصوص آسیب شناسی شود .فریبرز کریمیایی افزود: در این شرایط صنعت پتروشیمی نیز همگام با کلیت بازار سرمایه با افت ارزش سهام مواجه شده و متأسفانه فعالان بازار سرمایه بیش از حد به مسائل سیاسی و بین المللی توجه داشته و در روند بورس کمتر فاکتورهای اقتصادی مد نظر قرار می گیرد .

پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ