خداحافظی با بنزین ۷۰۰ تومانی

0

همزمان با اوج گیری متوسط مصرف بنزین ایران با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، ستاد سوخت برنامه های جدید ابطال سهمیه‌های ویژه بنزین ۷۰۰ تومانی را اعلام کرد و به زودی سهمیه ویژه بنزین برخی از وانت بارها هم به طور کامل ابطال خواهد شد.

متوسط مصرف بنزین ایران با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از یکهزار تومان به جای کاهش باز هم با افزایش روبرو شد.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ایران نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه نخست سال جاری متوسط مصرف روزانه بنزین با ثبت رشدی سه درصدی به بیش از ۱۳ میلیارد لیتر رسیده است.

از این رو در حالی در ١٨۶ روز نخست امسال بیش از ١٣ میلیارد و ٩۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که در مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی حدود  ١٢ میلیارد و ٧۵٩ میلیون لیتر بوده است.

به نوشته مهر؛ همزمان با اوج گریری متوسط مصرف بنزین در کشور، دولت طرح‌های جدیدی را در کنار اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها برای مدیریت و کنترل مصرف بنزین که از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می کنند، در دستور کار قرار داده است.

ابطال سهمیه‌های ویژه بنزین، تغییر کاربری و کلاس کارت‌های سوخت و در نهایت ابطال سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از طرح‌های در دست اجرا برای مدیریت مصرف بنزین در کشور است.

حسین هاشمی در تشریح مهمترین سیاست‌های در دست اجرای ابطال سهمیه های ویژه بنزین خودروها، گفت: با حذف ۶ میلیون کارت هوشمند سوخت در راستای ساماندهی مصرف بنزین از مجموع ۲۴ میلیون کارت هوشمند صادره در کشور مصرف بنزین یارانه ای در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر کاهش داشته است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت با اشاره به اینکه از سال ۹۱ مصرف بنزین روند افزایشی داشت و در آذر سال ۹۲ هم شاهد افزایش ذرات معلق در هوا بودیم که مجبور به اجرای این طرح شدیم، تصریح کرد:پس از بررسی شبکه تخصیص بنزین یارانه‌ای، به کارت های سوختی برخورد کردیم که متعلق به موتورسیکلت‌های سرقت شده، اسقاطی یا توقیف شده بود که تمامی این کارتها تعیین تکلیف شدند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای ابطال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارت بنزین موتورسیکلت هایی با سن کارکرد ۱۵تا ۲۵سال مهلت تعیین شد و به مرور زمان سهمیه سوخت آنها ابطال شد، اظهار داشت: به موازات آن تکلیف ۵ میلیون و ۳۱۴ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده یا فاقد پلاک ملی که هنوز با پلاک قدیمی تردد می کنند، مشخص شد.

وی همچنین با ابطال سهمیه ویژه بنزین حدود ۲۶ هزار دستگاه خودرو در آموزشگاه‌های رانندگی، افزود: به عبارت دیگر آموزشگاه‌های رانندگی که فقط یک خدمت ارائه و در قبال آن هزینه دریافت می کنند، از این به بعد سهمیه ویژه بنزین نمی گیرند، در صورتی که آنها قبلاً همانند آژانس ها سهمیه سوخت ویژه دریافت می کردند.

معاون ستاد سوخت با یادآوری اینکه از ابتدای سال پس از پالایش اطلاعات، ۱۰۰هزار کارت سوخت مربوط به موسسات اتومبیل کرایه در آژانس‌ها از سهمیه ماهانه ۳۰۰ لیتر به ۶۰ لیتر کاهش یافت، تبیین کرد: براساس گزارش نهادهای نظارتی، بخشی از کارت‌های سوخت صادر شده برای آژانس های کرایه اتومبیل در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچ نقشی در جابه جایی مسافر ندارند.

هاشمی، ادامه داد: یعنی افرادی که پیش از این در آژانس های مسافربری فعالیت داشتند، پس از خروج از این مراکز هنوز از سهمیه بنزین یارانه ای آژانس استفاده می کردند ضمن آنکه برخی از جایگاه داران هم سهمیه های آژانس را خرید و فروش می کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت سوخت با سهمیه ویژه برای وانت بار در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در شبکه حمل و نقل عمومی فعال نیستند، تاکید کرد: بنابراین ضرورتی ندارد که سهمیه ویژه بنزین دریافت کنند.

وی از توقف رانت در تخصیص سهمیه بنزین و سو استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت به عنوان یکی از دستاوردهای اجتماعی نام برد و یادآور شد: با اجرای بزرگترین طرح مدیریت سوخت در کشور، بدون انجام سرمایه‌گذاری جدید مصرف بنزین کشور کاهش یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ