افزایش صادرات “خساپا” با نرخ ارز آزاد / پلت فرم های جدید در راه بازار

0

شرکت گروه خودروسازی سایپا طی هفته گذشته اقدام به انتشار آمار تولید و فروش عملکرد شش ماهه منتهی به ۹۳٫۶٫۳۱ کرد و طی آن از پوشش ۳۶ درصدی مقدار تولید و ۳۳ درصدی مقدار فروش طی نیمه نخست امسال خبر داد.

جدول زیر نشان دهنده درصد پوشش تولید و فروش واقعی “خساپا” و میزان تحقق آن نسبت به کل بودجه برآوردی تا پایان شهریور ماه سال جاری است.

سود سهام سایپا (خساپا) تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

سود سهام سایپا (خساپا) تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

معاونت مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا در تشریح ارزیابی وضعیت کلی عملکرد شش ماهه به خبرنگار بورس نیوز گفت: طی نیمه نخست سال جاری بیش از ۱۷۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تولید و حدود ۱۶۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است. اما کماکان آخرین برنامه تولید و فروش این مجموعه خودروساز در بودجه برآوردی تغییر خاصی نخواهد داشت.

افزایش سود تلفیقی “خساپا” از محل افزایش نرخ ها

حسن امیری پیرامون اعمال آثار مربوط به افزایش قیمت فروش خودرو و سپس مصوبه بعدی شورای رقابت برای عقب نشینی از نرخ های جدید اظهار داشت: اثرات ناشی از افزایش قیمت های فروش و کاهشی که پس از آن اتفاق افتاد، در بودجه های برآوردی اعمال نشد؛ چراکه شرکت های تأمین کننده زنجیره تأمین که عمدتاً از زیرمجموعه های “خساپا” نیز هستند، از افزایش قیمت فروش خودروهای تولیدی “خساپا” تأثیر می پذیرند. از این رو اگر افزایش قیمت ها را در بودجه برآوردی در نظر بگیریم، این افزایش را به زنجیره تأمین تولید اختصاص می دهیم که اکثراً زیان ده هستند.

وی افزود: برهمین اساس با توجه به اینکه این افزایش قیمت ها بیشتر در زنجیره تأمین تولید اثرگذار بود، اثرات آن بر سود تلفیقی گروه و نه شرکت اصلی مثبت ارزیابی می شود.

وی به ثبت افزایش سرمایه ۶۸ درصدی “خساپا” از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کرد و گفت: سرمایه ۱۷ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریالی شرکت نزد اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و مراحل اداری خود را نزد سپرده گذاری می گذراند.

واگذاری دارایی های مازاد در دست پیگیری است

امیری پیرامون برنامه واگذاری برخی زیر مجموعه ها طی سال جاری گفت: برای واگذاری برخی زیرمجموعه ها به صورت عمده مذاکرات همچنان ادامه دار است، اما واگذاری برخی املاک و سهام به صورت خرد نهایی شده که فروش املاک ولنجک در نیمه نخست امسال نیز در همین راستا بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از محل فروش املاک مازاد در کل گروه درآمد پیش بینی شده که از این مبلغ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان محقق شده است.

پیش بینی بهبود صادرات با نرخ ارز آزاد طی نیمه دوم سال

معاونت مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا در خصوص امکان افزایش سودآوری از محل برآورد فروش صادراتی با دلار ۲۹۵۱ تومان و در مقابل خریدهای ارزی با دلار ۳۱۰۰ تومان اظهار داشت: طی عملکرد دوره شش ماهه خوش بختانه به قطعات مورد نیازی که منبع آسیایی دارند، ارز مبادله ای تخصیص یافت؛ اما قطعات CKD و نیز قطعاتی که از اروپا تأمین می شود، با نرخ حواله ارز آزاد خریداری شده است؛ همچنین در رابطه با خریدهای خارجی مورد نیاز “خساپا” طی این مدت ۳۰ درصد گشایش اعتبارات نیز انجام شد.

وی ادامه داد: البته در شش ماهه اول امسال میزان فروش صادراتی با اندکی افت مواجه بود و علت آن این است که عمده صادرات برآوردی “خساپا” به کشور عراق صورت می پذیرد و به دلیل مشکلات امنیتی حاکم بر این کشور، در نیمه اول امسال فروش صادراتی با موانعی مواجه بوده است. گرچه پیش بینی می شود طی نیمه دوم سال مالی جاری صادرات مطلوبی انجام شود که این فروش بر مبنای نرخ آزاد ارز خواهد بود.

برنامه های “خساپا” برای خروج از زیان انباشته

این مقام مسئول از برنامه اجرای طرح های متعدد برای خروج از زیان انباشته و رسیدن به نقطه سر به سری درآمدها و هزینه ها طی سال مالی ۹۳ خبر داد و گفت: در این زمینه طرح های متعددی در نظر گرفته شده که محور اصلی آن افزایش تولید و رسیدن به نقطه سربه سری درآمدها و هزینه ها است. همچنین حمایت از زنجیره تأمین تولید و ارایه پلت فرم های جدید از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

پلت فرم های جدید در راه بازار

امیری یادآور شد: نمونه بارز ارایه پلت فرم های جدید رونمایی و عرضه خودروی تیبا ۲ طی نیمه اول امسال بوده و خودروی سراتو نیز در ماه آتی به بازار عرضه می شود. خودروهای آریو و ساینا هم تا پایان سال جاری به تولید خواهند رسید.

فروش خودورهای CBU/انتشار عملکرد شش ماهه تا پایان مهر ماه

امیری در خاتمه سخنان خود با اعلام اینکه در آینده فروش خودروهای وارداتی CBU به فرآیند فروش “خساپا” اضافه خواهد شد، گفت: گزارش های عملکرد شش ماهه گروه خودروسازی سایپا تا پایان ماه جاری تهیه و به سهامداران و فعالان بازار سرمایه اعلام خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ