تأثیر مصوبه کاهش ۱۵ درصدی عوارض گندله و کنسانتره بر سنگ آهنی ها

0

شورای عالی اقتصاد در هفته گذشته عوارض صادراتی گندله و کنسانتره را به میزان ۱۵ درصد کاهش داد. این در حالی است که کاهش عوارض سنگ آهن دانه بندی شده تصویب نشد. حال به بررسی تأثیر این قضیه بر عملکرد سنگ آهنی ها پرداختیم.

در همین راستا، احمدزاد اصل، مدیر عامل سرمایه گذاری معدنی امید در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به کمبود گندله و کنسانتره و محدود بودن صادرات در این حوزه و همچنین با توجه به پایین بودن قیمت جهانی سنگ آهن، با مصوبه اخیر و کاهش ۱۵ درصدی عوارض صادراتی گندله و کنسانتره مزیت خاصی را برای این حوزه نمی توان متصور شد. چراکه علاوه بر افت شدید قیمت های جهانی در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و دانه بندی، صادرات چندانی نیز در این حوزه نداریم.

احمدزاد اصل تصریح کرد: اگرچه مصوبه دولت، در زمان رونق و همچنین افزایش قیمت های جهانی تأثیر مثبتی بر سنگ آهنی ها خواهد گذاشت اما در مقطع فعلی، این مصوبه بنا به دلایل مذکور تأثیری بر سنگ آهنی ها ندارد. در نتیجه با توجه به کاهش قیمت جهانی و کاهش صادرات سنگ آهنی ها، مصوبه کاهش ۱۵ درصدی جدید دولت تأثیر محسوسی بر عملکرد سنگ آهنی ها در مقطع کنونی نمی گذارد اما چنانچه فضا رقابتی باشد با توجه به کاهش تعرفه و عوارض کمتر سنگ آهن ها، این مصوبه تأثیر مثبت بسزایی در سودآوری شرکت های تولیدکننده کنسانتره و گندله خواهد گذاشت.

وی افزود: بنابراین با افزایش تولید این محصولات در ایران و فراهم شدن صادرات، شاهد تأثیر مثبت مصوبه مذکور بر عملکرد شرکت های سنگ آهنی خواهیم بود. همچنین پیش بینی بنده از روند قیمت جهانی سنگ آهنی ها این است که طی ماه های آتی شاهد تداوم روند کاهشی قیمت سنگ آهنی ها البته با شدت کمتری خواهیم بود بطور کلی می توان اظهار کرد که قیمت ها در سطح جهانی بهبود نسبی پیدا نخواهند کرد. گفتنی است با توجه به کاهش شدید تقاضای چین در حوزه سنگ آهنی ها و تأثیر اقتصاد چین بر این صنعت و همچنین به دلیل عرضه بالای عرضه کننده ها در این حوزه، شاهد افت قیمت سنگ آهنی ها در چند ماهه اخیر هستیم.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی می توان اظهار کرد که مصوبه کاهش ۱۵ درصدی عوارض صادراتی گندله و کنسانتره به لحاظ سودآوری هیچگونه تأثیری بر سنگ آهنی نخواهد گذاشت اما در مجموع تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه جهت صادرات محصولات ایجاد خواهد کرد این در حالی است که در چند وقت اخیر میزان صادرات این محصولات به کمترین میزان رسیده بود و در نتیجه مصوبه مذکور می توان این عامل را از بین ببرد و منجر به افزایش صادرات گردد. بنابراین مصوبه مذکور در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر سنگ آهنی ها نمی گذارد اما در بلندمدت برای این حوزه با توجه به انگیزه جهت افزایش صادرات، تأثیر مثبتی خواهد گذاشت علاوه بر این، این مصوبه برای طرح های توسعه شرکت های تولیدکننده این صنعت انگیزه مضاعفی ایجاد خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ