انتقاد تند «جمشید مشایخی» از کارگردان زن سینما

1

جمشید مشایخی در نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی اسطوره‌های صلح با بیان اینکه آیا دانشگاه در سراسر جهان انسان تربیت می‌کند یا خیر، همیشه سوال بنده است، گفت: کسی که موشک و بمب می‌سازد حتما یک پروفسور در شیمی یا فیزیک است که از آدمیت دور است و در مقابل افرادی هم هستند که در آزمایشگاه‌ها بر روی ویروس‌ها و میکروب‌ها کار می‌کنند تا انسان را از بیماری نجات دهند.

همسر پوران درخشنده بیوگرافی جمشید مشایخی بیوگرافی پوران درخشنده

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: اگر می‌خواستیم در قدیم به انسانیت برسیم به زورخانه می‌رفتیم و خاک میدان را می‌بوسیدیم. چون این قبیل افراد خود را کوچکترین فرد می‌دانستند. اما امروز در عرصه هنر کسانی را می‌آورند که تنها صورت زیبایی داشته باشند و البته صورت زیبای او هنر خداست. انسان باید با علم و دانش و هنر زیبا باشد.

وی درباره جهان پهلوان تختی عنوان کرد: تختی ورزشکاری انسان بود اما شنیده‌ام که برخی ورزشکاران می‌گویند مدال‌های طلای ما از تختی بیشتر است. اما انسانیت به مدال طلا نیست. تختی برای ورزش کشتی و حتی بازی کردن هدف انسانی داشته است.

بازیگر نقش کمال‌الملک توضیح داد: آرزو دارم ۵ دقیقه با استاد شفیعی کدکنی بنشینم اما می‌دانم وقتی بیرون از این جلسه بروم همه بنده را که خاک پای ایشان هستم، بیشتر می‌شناسند. هیچ کشوری به اندازه ایران بزرگان ادبی از لحاظ اخلاق ندارد.

همسر پوران درخشنده بیوگرافی جمشید مشایخی بیوگرافی پوران درخشنده

همسر پوران درخشنده بیوگرافی جمشید مشایخی بیوگرافی پوران درخشنده

مشایخی بیان کرد: اکنون سریال بد و زشت ترکیه را مردم از پیر و جوان تماشا می‌کنند اما ما نویسنده، کارگردانان و بازیگران خوبی داریم که می‌گویند نمی‌توانیم فیلم بسازیم. بنده در باره جبهه و عشق که امروزه در کشور رنگ باخته طرح‌هایی داشتم اما قبول نکردند چون جمشید جزو باند و نوکر نیست. بلکه من تنها نوکر مردم ایران هستم.

وی در ادامه با انتقاد از فیلم «هیس!، دخترها فریاد نمی‌زنند»، گفت: خانم پوران درخشنده راه را با ساختن فیلم «هیس» برای مردم پستی که به بچه‌های مردم دست‌درازی کنند باز کرد تا مردم به دلیل حیثیت چیزی نگویند.

در ادامه اردشیر رستمی که بازیگر نقش شهریار که اجرای این برنامه را برعهده داشت،خطاب به مشایخی گفت: وقت شما تمام است و صحبت‌های وی را قطع کرد. اما در ادامه هنگامی که داریوش ارجمند در حال صحبت بود ناراحت شد و گفت شما صحبت مرا قطع کردید و هیچ کس نمی‌تواند صحبت مرا قطع کند. بنابر این من این نشست را ترک می‌کنم. پس از ترک جمشید مشایخی اردشیر رستمی گفت من نسبت به جمشید مشایخی ارادت دارم. و چیزی از احترام من نسبت به ایشان کم نشده اما چون خانم درخشنده در این جلسه حضور نداشتند و نمی‌توانست از خود دفاع کند مجبور بودم صحبت‌های ایشان را قطع کنم.

ر ادامه این نشست اردشیر رستمی بازیگر نقش شهریار که مجری جلسه بود درباره تشکیل این کمپین گفت: ما دغدغه صلح داریم و چند روز قبل طیفی از ورزشکاران با من تماس گرفتند و این چیزی بود که در تصورم نمی‌گنجید. الان نیاز به صلح خیلی بیشتر از قبل احساس می‌شود و کوچکترین حرکت، بزرگترین حرکت به حساب می‌آید. صلح به آسانی به دست می‌آید اما ما آن را پیچیده کردیم.

وی عنوان کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردم میکروفونی درباره صحبت درباره صلح داشته باشم. اما باید از دولت تدبیر و امید تشکر کنم که این امکان را برای یک بخش غیردولتی فراهم کرد.

در ادامه این نشست داریوش ارجمند بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع) گفت: مشکل ما شناخت انسان است و هزینه‌ای که صرف می‌کنیم برای یک موجود ناشناخته است. پس هزینه‌ها باید صرف شناسایی انسان شود و تا انسان را نشناسیم متوجه نمی‌شویم چطور باید برای او صلح به وجود بیاوریم. ما جنگ را مقابل صلح و صلح را مقابل جنگ می‌دانیم و باید بدانیم دنیای ما گرفتار چه چیزی است.

* دنیای ما دنیای کمیت‌هاست

ارجمند با بیان اینکه دنیای ما متاسفانه دنیای کمیت‌هاست افزود: در این دنیا آدم‌ها معمولا به دلیل کمیت‌ها تکریم می‌شوند و کمیت‌ها تعیین کننده هستند. کره‌ای‌ها انسانیت و شرف را برای به دست آوردن دو مدال طلا زیر پا گذاشتند. مهم نیست روی تشک مفاهیمی مثل صلح، استقلال یا آزادی مطرح می‌شود اما بلکه در مقابل طلا گرفتن به هر قیمتی اهمیت دارد. پس جنگ یک بی‌عدالتی در زیاده‌خواهی است.

وی افزود: جنگ غزه و فلسطین یک جنگ کمیتی است و هیچ کیفتی در آن وجود نداشت. در هنر ما آن شخصی که فیلمش ۱۰ میلیارد می‌فروشد بیشتر اهمیت دارد و امکان اینکه ارزش‌ها را زیر پا بگذاریم و درآمدی بیشتری به دست بیاوریم همیشه وجود دارد. صلح زمانی اتفاق می‌افتد که دنیای ما کیفی شود و در حال حاضر دعواها بیشتر بر سر دستمزد است.

ارجمند تاکید کرد: البته جهان ما خالی از انسان‌های باشرف نیست. اما باید به این اشاره کنم که قومی مقابل حقیقت و عدالت حضرت علی(ع) ایستادند و طی تاریخ مشخص می‌شود که صاحب حق چه کسی است و او تکریم می‌شود. اگر دنبال صلح هستیم باید ریشه‌های آن را پیدا کنیم و باید بدانیم که چرا جهان ما کیفیت خود را از دست داده و کمی شده است.

این بازیگر عنوان کرد: ۳ سردمدار جهان می‌توانند در جهان آشوبی کنند که هیچ کس از عهده آن برنیاید. چون نفت خاورمیانه را می‌خواهند. دنیای ما به فردیت‌های قوام یافته مثل فردوسی و مولانا احتیاج دارد. جنگ از نفاق، تبعیض و ریا به وجود می‌آید که متاسفانه در کشور ما بر پوست دین نشسته است.

* امیدواریم رویایی کودکی ما به صلح پایدار برسد

در ادامه این نشست عبدالرضا اکبری بازیگر تلویزیون و سینما درباره صلح گفت: همه افراد باید قدم‌های خود را در راستای صلح بردارند. مدت زیادی است که کلمات محبت‌آمیز دوستت دارم را به زبان نیاوردیم و باید یاد بگیریم این را بیان کنیم. در تمام میادین ورزشی شکست و پیروزی وجود دارد و باید آن را بپذیریم و امیدوارم رویای کودکی ما به صلح پایدار تبدیل شود.

در ادامه این نشست علیرضا گلریز خواننده انقلابی در خصوص صلح گفت: هنرمندان و ورزشکاران می‌توانند نقش بسزایی در صلح و محبت داشته باشند و اول از همه باید از خودمان شروع کنیم و خود را به عنوان یک الگوی خوب در جامعه مطرح کنیم چرا که مردم به رفتار و نگاه هنرمندان توجه می‌کنند و حتی آنقدر تیزبین هستند که می‌توانند باطن اشخاص را بخوانند.

وی با تاکید بر اینکه باید از حضرت علی(ع) الگو بگیریم، تشریح کرد: حضرت علی(ع) الگوی محبت بوده‌اند و اگر بتوانیم رفتار و کردار ایشان را به اندازه ۱۰ درصد در زندگی خود داشته باشیم می‌توانیم بهتر زندگی کنیم. البته اتکای ملت به ولایت فقیه نیز می‌تواند صلح پایدار به وجود آورد.

گلریز افزود: ارتباطات فرهنگی و هنری بادیگر کشورها می‌تواند صلح به وجود بیاورد. امیدوارم این ارتباطات مقطعی نباشد و در طول سال ارتباط صلح و دوستی را با دیگر کشورها ادامه دهیم. البته نقش رسانه در این راستا اهمیت دارد و می‌بینیم برخی از رسانه‌ها از افرادی که الگوی درستی نیستند، حمایت می‌کنند و این یک تهدید است.

وی در پایان صحبت‌های خود با ارائه یک پیشنهاد گفت: بیاییم کارها را عملی کنیم و پیشنهاد می‌کنم از تمام رسانه‌های اثرگذار و وزارت ارشاد و تلویزیون یک نماینده تام‌الاختیار برای شرکت در جلسات تصویب قانون صلح داشته باشیم تا به این مسئله کمک کند.

در ادامه پرویز مظلومی مربی سابق تیم فوتبال استقلال نیز درباره چگونگی برقراری صلح گفت: انسان باید صلح و دوستی را از خودش به وجود بیاورد و در این راستا باید صبر و تحمل خود را بالا ببریم. صلح کلمه زیبایی است که فکر می‌کنم هیچ وقت در دنیا به وجود نمی‌آید.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: تا زمانی که جنگ و زیاده‌خواهی در جهان وجود دارد، صلح پایدار ایجاد نمی‌شود. در بازی‌های جام جهانی مردم غزه و فلسطین کشته می‌شوند و کسی صدای آنها را نمی‌شنود. خوشحالم در این جمع هستم و تاکید می‌کنم صلح و دوستی را باید از شخصیت خودمان شروع کنیم و ظرفیت آن را بالا ببریم.

امین‌الله رشیدی خوانند قدیمی کشورمان نیز هم در ادامه گفت: باید صبر و مدارا داشته باشیم و بین خودمان، ورزشکاران و علما صلح برقرار کنیم.

* برای برقراری صلح باید منیت‌ها از بین برود

در ادامه حسین یاریار مدیرعامل باشگاه هنرمندان درباره راه‌های رسیدن به صلح گفت: همه مطالب در منیت‌هاست و اگر قرار است صلح برقرار شود باید منیت‌ها از بین برود. تلفیق ورزش و هنر برای رسیدن به صلح پایدار بسیار خوب است. امروز خوشحالم چون می‌بینم حرف سال‌های گذشته در حال عملی شدن است و احساس می‌کنم بعد از ۱۳ سال باید خدا را شکر کنیم و کمک کنیم این محورها بالی برای انسان باشد.

رضا نقیب‌السادات استاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که درباره انگیزه‌های تشکیل کنفرانس صلح گفت: اولین بهانه برای تشکیل و برگزاری این جشنواره جنگ اسرائیل با مردم مظلوم غزه بود که کشتار زنان و کودکان را در پی داشت و ما برای رساندن پیام صلح، حمایت از زنان و کودکان بی‌پناه فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار از طریق ورزش‌های حرفه‌ای و هنر به دست می‌آید افزود: اسطوره‌های صلح، ورزشکاران و هنرمندان هستند که زمینه‌سازی صلح می‌شوند. باید هنر و هنرمندان را مایه صلح قرار دهیم. توسعه یک مبنای روحی و روانی است و اگر تحرک روحی نداشته باشیم. به توسعه نمی‌رسیم.

وی افزود: صلح تنها از طریق عدالت به دست می‌آید. بنابر این این جشنواره همزمان با جشن عید غدیر برگزار می‌شود چون عدالت برگرفته از عدالت حضرت علی(ع) عین صلح است.

نقیب‌السادات در ادامه از تشکیل دبیرخانه دائمی صلح پس از برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صلح خبر داد و عنوان کرد: بعد از این جشنواره برای توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و هنر نهادی را تاسیس می‌کنیم و جایزه و قسم‌نامه صلح در این جشنواره اعلام می‌شود. یک استاد دانشگاه می‌گفت توسعه پایدار از طریق ورزشهای حرفه‌ای به دست می‌آید بنابر این اسطوره‌های صلح ورزشکاران و هنرمندان هستند.

در ادامه نشست ناصر عظیمی رئیس مرکز بین‌المللی نهادینه سازی ورزش و هنر در نشست اسطوره‌های بین‌المللی صلح گفت: هنرمندان و ورزشکاران اگر بتوانند فعالیت تلفیقی بین حوزه‌های علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری داشته باشند محور توسعه شکل می‌گیرد.

وی افزود: ورزش و هنر محور توسعه پایدار و مولد صلح ماندگار هستند. تلفیق فعالیت هنری و ورزشی ضرورت امروز جهان است. ریشه و اساس آسیب‌های اجتماعی سقوط اخلاقی است، احیای اخلاق یکی از ضرورت‌های جهان امروز و همچنین از محورهای اصلی این نهاد است. امروز نقطه عطفی در تاریخ صلح‌طلبی خواهد بود.

عظیمی در پایان از تاسیس پارک جهانی صلح در آینده نزدیک خبر داد.(تسنیم)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سیمین می گوید

    ولی قسمتی از فیلم پوران رخشنده رو من دیدم به نظر نمیومد هدفش این باشه که مردم رو در این شرایط دعوت به سکوت کنه درست برعکس اون داشت یک جنبه خیلی مهم و بسیار گسترده از مصائبی رو که مردها برای زنها ایجاد میکنند رو نشون میداد. حالا هرکسی خودش باید تصمیم بگیره ساکت بمونه یا این جانیها رو رسوا کنه.