پیش‌بینی ۱۰‌هزارتومانی هر کیلو مرغ

0
سیاست‌های اشتباه ارزی دولت که هر روز یک ساز کوک می‌کند؛ قیمت گوشت مرغ را به آستانه ۱۰هزارتومان و تخم‌مرغ را به هفت‌هزارتومان در هر کیلو رسانده است. در حالی که احمدی‌نژاد در دو دور ریاست‌جمهوری خود با شعار آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم، پیروز رقابت انتخاباتی شد اما نه‌تنها نفتی به سر سفره نیامد بلکه او همزمان با رفتنش؛ مرغ و تخم‌مرغ را از سر سفره‌های مردم با خود می‌برد. در سال‌های گذشته همواره گوشت مرغ به دلیل قیمت مناسب‌تر، جایگزین قابل‌اطمینانی برای گوشت قرمز با قیمت‌های فزاینده بود. روند مصرف این ماده غذایی در برنامه چهارم بر این موضوع تاکید می‌کند.
مقایسه مصرف محصولات دامی در کشور طی دو برنامه سوم و چهارم تا حد زیادی می‌تواند ترسیم‌کننده مسیرهای حرکت مصرف مواد پروتئینی باشد. در حالی که میانگین قیمت گوشت قرمز در برنامه چهارم حدود ۱۲ تا ۲۰هزارتومان بوده اما قیمت گوشت مرغ اغلب در محور عدد دو تا سه‌هزارتومان قرار داشته است. این تفاوت قیمت از یک‌سو و افزایش فاصله درآمد و هزینه خانوارها طی سال‌های اخیر باعث شده تا مردم سبد مصرف خود را بازنگری کنند و بخشی از گوشت قرمز را کاهش دهند و گوشت سفید به جای آن بگذارند. همچنین تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از مواد پایه برای غالب غذاها یا حتی استفاده از آن به‌عنوان غذای اصلی، از پرمصرف‌ترین مواد غذایی است که اکنون با رشد اینچنین قیمت، دیگر امیدی به ماندن آن سر سفره‌ها نیست.
 در عمل با سیاست‌های ارزی دولت و مشکلاتی که برای صنعت طیور حادث شده است؛ احتمال کمرنگ‌شدن این دو مواد پروتئینی نیز در سبد خانوار وجود دارد. این اتفاق درواقع در پی تصمیم ارزی دولت مبنی بر حذف ارز مرجع برای واردات نهاده‌ها یا همان خوراک طیور می‌افتد. طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به واردکنندگان نهاده‌های طیور با مشکل جدی مواجه شده است و کشتی‌های حامل نهاده‌ها روی آب معطل مانده تا تکلیف ارزی که قرار بود تخصیص یابد و به ناگاه حذف شد روشن شود. اکنون پول به واردکنندگان داده شده، گشایش «ال‌سی» هم انجام شده اما زمانی که قرار بود این پول به فروشندگان خارجی داده شود؛ ارز مرجع حذف شد و کشتی‌هایی که آماده تحویل هستند روزانه دموراژ (هزینه معطلی کشتی) سنگینی برای توقف در بنادر پرداخت می‌کنند و اینها در حالی است که قرار بود ارز مرجع برای این کالاها تا پایان سال برقرار باشد. این مساله باعث شد انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، انجمن صنایع طیور ایران، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و اتحادیه میهن (تخم‌گذار) طی نامه سرگشاده‌ای به رییس‌جمهور منتخب، افزایش قیمت مرغ را از شش‌هزارتومان در هر کیلو به ۱۰هزارتومان و تخم‌مرغ را به هفت‌هزارتومان در کیلو  اجتناب‌ناپذیر بدانند.
ذخایر تا ۲ هفته دیگر دوام دارد
حسن مهربانی یگانه، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه اظهار کرد: طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به واردکنندگان نهاده‌های طیور با مشکل جدی مواجه شده است. او گفت: ۷۰۰هزارتن ذرت دامی و ۵۰۰هزارتن کنجاله سویا در آب‌های ایران منتظر هستند تا تخلیه شوند اما ارزی برای ترخیص، تخصیص نمی‌یابد. مهربانی تصریح کرد: بر اساس قیمت‌های تخصیصی ترجیحی که برای نهاده‌های طیور منظور شده بود، قیمت ذرت کیلویی ۶۸۰تومان و سویا حدود هزارتومان در بازار بود اما امروز که تکلیف ارز مشخص نیست و واردکنندگان در برزخ بلاتکلیفی از سوی بانک مرکزی به‌سر می‌برند ذرت کیلویی هزارتومان و سویا به بیش از هزارو۶۰۰تومان رسیده است.
 وی ادامه داد: ذخایر خوراک طیور تا دو هفته دیگر می‌تواند دوام داشته باشد و اگر گشایشی صورت نگیرد صنعت طیور با مخاطره جدی مواجه خواهد شد. قیمت نهاده‌های طیور در کشور در چند ماه گذشته بیش از ۴۰درصد افزایش یافته است و ذخایر مرغداران نیز روبه‌اتمام است و متولیان صنعت طیور معتقدند دولت باید هرچه زودتر و با هر نرخی نهاده‌های طیور مانده در بنادر را ترخیص کند. آنها به آینده صنعت مرغ هشدار می‌دهند که ادامه این روند صنعت طیور کشور را با خطر جدی مواجه می‌کند. همواره برنامه‌ریزی برای تولید از سوی تولید‌کنندگان بر اساس تامین نهاده و قیمت آن صورت می‌گیرد اما امروز قیمت به حدی زیاد شده است که تولیدکنندگان تکلیف خود را نمی‌دانند.
 مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با تغییر ارز وارداتی بخش طیور از هزارو۲۲۶ به دوهزارو۴۷۷تومان، بانک مرکزی از وارد‌کنندگان خوراک طیور تعهد می‌خواهد تا در صورت تثبیت این تصمیم مابه‌التفاوت را از آنها بگیرد و دقیقا همین تضمین را واردکنندگان از اتحادیه مرغداران می‌خواهند. وی با انتقاد از افزایش قیمت‌های اخیر در بازار نهاده، گفت: اگر قبلا پنج تا ۱۰درصد افزایش قیمت نهاده انجام می‌شد، همه نگران بودند اما امروز گزارش از هشت استان کشور حاکی از قیمت کیلویی هزارو۶۰۰تومان سویا و ۱۰۰۰تومان ذرت است اما مسوولان هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.
تصمیمات دولت احساسی است
در همین خصوص یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از اقدامات لحظه‌ای و دور از منطق دولت درخصوص تخصیص یا عدم تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی مردم، گفت: در حال حاضر هیچ دلیل منطقی‌ای برای افزایش نرخ مرغ وجود ندارد چراکه با بازگشت ارز مرجع به سبد کالایی مردم تا پایان سال دست سود‌جویان از افزایش قیمت‌ها به بهانه عدم تخصیص ارز مرجع کوتاه می‌شود. علی ایرانپور با بیان اینکه در بررسی علل گرانی‌های موجود در بازار مواد پروتئینی باید افزایش قیمت نهاد‌ه‌های تولید و بالا رفتن تب تقاضا برای خرید را مدنظر قرار داد، افزود:‌ گران شدن نهاد‌ه‌های دامی از جمله خوراک دام و شروع ماه رمضان عواملی هستند که کمبود مرغ و در نتیجه گرانی را برای آن رقم زده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ