آینده ای روشن در روند سودآوری سموم علف کش

0

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تولید سموم علف کش رأس ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۲.۰۴.۲۴ درمحل ساختمان تالار بورس ایرانیان با حضور بیش از ۶۰.۴۱ درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای ایمانلو به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان ایزدی یار و یحیی زاده و به دبیری آقای حافظی بختیاری (مدیر عامل) تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای حافظی بختیاری و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

۱- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی ۱۳۹۱.۱۲.۳۰

۲- انتخاب موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به عنوان بازرس اصلی و مؤسسه حسابرسی آریا بهروش به عنوان بازرس علی البدل

۳- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

اعضاء هیأت مدیره

حاشیه مجمع

به گزارش بورس نیوز، سرفصل مهمترین مطالب ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت تولید سموم علف کش به شرح زیر می باشد:

– بررسی صورتهای مالی ارائه شده که به تأیید بازرس قانونی شرکت نیز رسیده است وضعیت شرکت را در سال مالی مورد نظر به نحو مطلوب نشان میدهد چرا که تمامی شاخصها از حرکت رو به جلو و اقدامات مثبت انجام شده حکایت می کنند. EPS شرکت از ۸۰۳- ریال در سال ۸۹ به ۵۱+ ریال در سال ۹۰ و ۱۰۵۷+ ریال در سال ۹۱ افزایش داشته. فروش سموم تولیدی با رسیدن به رقم ۶۹ میلیارد ریال نسبت به سال ۹۰ ، معادل ۶۲.۹ درصد افزایش داشته، زیان انباشته از رقم ۲۹ میلیارد ریال در سال ۹۰ به رقم ۱۸ میلیارد ریال در سال ۹۱ رسیده و حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است، جمع حقوق صاحبان سهام نیز حدود ۱۸ درصد رشد داشته و از ۱۸- میلیارد ریال به ۷- میلیارد ریال رسیده است. همه این موفقیتها در حالی کسب گردیده که فضای کسب و کار به ویژه در شش ماه دوم سال ۹۱ با شرایط و محدودیتهای شدیدی مواجه گردیده که این محدودیتها برای صنعت تولید سموم و این شرکت عبارتند از:

– عدم ثبات نرخ ارز و جایگزینی ارز مبادله ای به جای ارز مرجع برای واردات تکنیکالها (یعنی نیاز به سرمایه در گردش دو برابری)

– افزایش نامعقول تحریمهای بین المللی که به نوبه خود محدود شدن فروشندگان خارجی، محدودیتهای سیستم بانکی و انتقال ارز و تحدید شرایط حمل و انتقال کالا را موجب گردید.

– افزایش نرخ تورم که موجب افزایش کالا و خدمات و در نهایت افزایش بهاء تمام شده محصول تولیدی میگردد.

– پرداخت اقساط ماهانه بانکهای ملی و اقتصاد نوین گرچه باعث کاهش هزینه های عمومی گردید و از این منظر اقدام مثبتی است، لیکن در جمع بندی کلی کاهش نقدینگی و کاهش قدرت خرید مواد اولیه را نیز به دنبال داشته است.

آقای مهندس حافظی درخصوص مهمترین پرونده حقوقی شرکت یعنی دعوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز عنوان داشت با پیگیریهای حقوقی انجام شده در طی دوره دادگاه عمومی (حقوقی) تهران، دعوی شرکت مذکور را رد و بر حقانیت این شرکت صحه گذاشته است که سایر مراحل قانونی در حال پیگیری است.

وی یکی از اقدامات غافلگیر کننده دوره مذکور را خروج شرکت از فهرست شرکتهای بورسی و انتقال آن به بازار پایه فرا بورس ذکر و عنوان کرد تصمیم هیأت محترم پذیرش بورس در این خصوص آن هم در شرایطی که به دنبال تلاشها و زحمات هیأت مدیره و کارکنان خدوم این مجموعه، بهاء هر سهم شرکت از ۱۹۰۰ ریال در شهریور ماه به ۲۶۰۰ ریال در بهمن ماه رسیده و متقاضیان صفی طولانی برای خرید سهام این شرکت بازار سرمایه تشکیل داده بودند کاملاً غیر مترقبه بود. البته هیأت مدیره سموم علف کش بر ادامه روند روبه رشد کنونی تأکید داشته و برنامه ریزی های لازم را به منظور تحقق این مهم یعنی ارتقاء جایگاه شرکت در بازار سرمایه از ابتدای سال منظور نموده است که برخی از این برنامه ها عبارتند از : تلاش در جهت تأمین نقدینگی از طریق وصول مطالبات و اخذ تسهیلات تکلیفی صندوق توسعه ملی (هم اکنون پرونده مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست رسیدگی است)، جلب سرمایه گذار و مشارکت در واردات تکنیکال تولید سموم، تولید سم به روش کارمزدی، جذب سرمایه گذار به منظور راه اندازی خط تولید کودهای شیمیایی و یا آلی در زمین طرح توسعه (زمین آسفالیته).

در پایان ضمن قدردانی از سهامداران محترم حاضر در جلسه و همه دست اندرکاران برگزاری مجمع، ابراز امیدواری نمود شرایط تحقق برنامه های یاد شده با عنایات الهی و در سایه حمایت مسئولین محترم، همچنین حمایت همه جانبه سهامدار عمده و سایر سهامداران تمهید گردد.

سرمایه شرکت

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۵ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۱۰.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۱.۱۲.۳۰ افزایش یافته است.

مروری بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش

در حال حاضر ده ها شرکت تولید کننده و فرمولاتور سموم شیمیایی دفع آفات و بیماری های گیاهی در سطح کشور وجود دارد که تعدادی از آنها در حال حاضر فعالیت قابل ذکری ندارند. با این حال حضور تولید کنندگان در بازار عرضه و تقاضا و رونق نمایشگاه های کشاورزی در سال های اخیر، همگی نشانگر رقابت فشرده میان شرکت ها و کسب بازارهای رقبا می باشد.

در شرکت طی سال ۱۳۹۱ تولید و بسته بندی محصولات در مقایسه با سال گذشته رشد قابل قبولی داشته و با تولید نزدیک به ۱۷ قلم انواع سموم علف کش، حشره کش و قارچ کش حدود ۴ درصد از تولید داخل کشور را به خود اختصاص داده است که با برنامه ریزی های انجام شده برای سال ۱۳۹۲ و سال های بعدی قطعاً سهم شرکت از مجموع کل تولید کشور بیشتر و مالاً عرضه و فروش نیز بیشتر و در اختیار گرفتن سهم عمده بازار در دستور کار می باشد. لازم به ذکر است که یکی از عوامل مهم محدود کننده که در شش ماهه دوم سال ۹۱ واردات تکنیکال و تولید محصول را شدیداً تحت تأثیر قرارداد موضوع عدم نرخ ارز، تشکیل اتاق مبادلات ارزی و تخصیص ارز با قیمت مبادله ای بجای ارز مرجع بوده که همین امر در کنار مشکلات ارزی بانکها موجب گردید واردات حداقل ۲ تکنیکال ترفلان و کلر پریفوس صورت نپذیرفته و لذا بدین جهت نیز تأثیر خود را بر تولید و فروش محصولات نمایان سازد ضمن اینکه با دو برابر شدن ارز تخصصی به این صنعت، حجم واردات عملاً به نصف تقلیل می یابد، و تنها راه حل تعدیل، تزریق نقدینگی بیشتر به شرکت می باشد.

بیان استراتژی شرکت

۱- استفاده بهینه و اثربخش از رفیت ها و منابع موجود و تلاش در جهت ظرفیت سازی به منظور بهره گیری از فرصت ها

۲- تلاش برای کسب رتبه های برتر در رده بندی شرکت های برتر در سازمان بورس اوراق بهادار (توضیح اینکه شرکت موفق گردید از سال ۸۹ تاکنون رتبه شفاف سازی را از ۲۹۰- به ۵۵- کاهش داده و معادل ۲۳۵ رتبه ارتقاء باید)

۳- تلاش روز افزون در راستای بهبود کیفیت محصولات مبتنی بر طرح های توسعه فنی، ارتقا مهندسی ساخت و آموزش مستمر نیروی انسانی همزمان با افزایش کمی تولید.

۴- ایجاد تنوع در سبد تولیدی محصولات، ایجاد تنوع در بسته بندی با خرید بطری های جدید و لیبلهای متنوع

۵- افزایش توان تولید شرکت، با توسعه همکاری با شرکای داخلی و یا خارجی برای تولید مشترک انواع سموم (از جمله با روش تولید کارمزدی)

۶- افزایش درآمدزایی و فروش بیشتر و تقویت توان مالی برای خروج از زیان دهی و حرکت به سوی سود ده نمودن شرکت

۷- ساماندهی و نظام مند بودن مکانیزم های پرداخت بدهی های دولتی و غیر دولتی

۸- رسیدگی کامل به دعاوی حقوقی و قانونی بر له یا علیه شرکت

۹- دانش محوری در زمینه برنامه ریزی و هدفگذاری ها و مالاً در تولید و بسته بندی و مارکتینگ

۱۰- افزایش سطح بهره وری در کلیه عرصه های عملیاتی شرکت

۱۱- دستیابی به بازارهای جدید داخلی (افزایش سهم بازار داخل) و در صورت فراهم بودن زمینه بازارهای خارجی با الویت صادرات به کشورهای منطقه

۱۲- بازسازی و نوسازی دستگاه ها و خطوط تولید و بسته بندی و تجهیزات کارخانه با توجه به قدمت بیش از ۲۵ ساله

۱۳- ارتقاء کیفیت خدمات، شناسایی و سنجش انتظارات و میزان رضایت مشتریان، در جهت افزایش رضایت ایشان

۱۴- حفظ و ارتقاء انگیزه، کارایی و سلامت کارکنان به عنوان با ارزشترین سرمایه شرکت همراه با توانمند سازی آنان از طریق ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان

۱۵- پیاده سازی قوانین، مقررات و الزامات مدیریت کیفیت، مسایل زیست محیطی، ایمنی و بهداشت کار و سایر الزامات

۱۶- استفاده بهینه از منابع، انرژی و نیز شناسایی کنترل و کاهش اثرات زیست محیطی

۱۷- توسعه بازار و ایجاد مزیت های رقابتی، به ویژه در قیمت و کیفیت محصولات

۱۸- تأکید بر حفظ منافع ذینفعان به ویژه مشتریان و سهامداران

۱۹- استاندارد سازی کالا و خدمات

۲۰- ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان در ارتباط با مصرف بهینه و استفاده صحیح سموم

۲۱- انجام تمهیدات لازم برای جایگزینی تکنیکال و مواد همراه در صورت تشدید تحریم ها و یافتن منابع جدید جهت تأمین و خرید مواد اولیه تکنیکال از سایر نقاط جهان

۲۲- گسترش دامنه فعالیت های روابط عمومی و امور نمایشگاه ها

مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش

بر اساس بودجه مصوب سال ۱۳۹۱، ارایه شده به سازمان محترم بورس و اوراق بهادار، خوشبختانه شرکت موفق گردید کلیه پیش بینی های بودجه برغم مشکلات موجود از جمله تحریم های بین المللی، تورم و گرانی کالا و خدمات و تغییر نرخ ارز را در عملکرد محقق و در تمامی موارد و در مقایسه با دوره های قبل و به استناد برنامه های کسب و کار تدوین شده داخلی، با افزایشی معادل موارد ذیل مواجه سازد:

– در بخش تولید نسبت به پیش بینی معادل ۲۱ درصد کاهش تولید و معادل ۷۹ درصد پوشش بودجه محقق گردیده است.

– در بخش فروش (ریالی) نسبت به پیش بینی معادل ۱۴ درصد افزایش فروش (ریالی) و معادل ۱۱۴ درصد پوشش بودجه محقق گردیده است.

– در بخش فروش (لیتر) نسبت به پیش بینی معادل ۱۱ درصد افزایش فروش (لیتر) و معادل ۱۱۱ درصد پوشش بودجه محقق گردیده است.

– در بخش تأمین و تدارک مواد تکنیکال (ریالی) معادل ۴۲ درصد کاهش و معادل ۵۸ پوشش بودجه محقق گردیده است.

بیان چشم انداز وضعیت شرکت برای سال آلی آتی

۱- مهمترین برنامه شرکت افزایش سبد تولید و افزایش میزان محصولات تولیدی توام با حفظ کیفیت محصول برای رقابت در بازار با تأکید بر بررسی های علمی و عملی از بازارهای هدف داخلی به منظور افزایش میزان فروش و درآمد شرکت می باشد.

۲- افزایش توان تولید با مشارکت شرکای داخلی و انجام تولید مشترک در قالب های کارمزدی و یا درصدی

۳- تلاش مستمر با برنامه زمانبندی شده برای افزایش تولید و فروش و مالاً حرکت به سمت کاهش سریعتر زیان و آغاز خروج از زیان دهی

۴- حضور در رقابت عمده با سایر تولید کنندگان اصلی سموم کشاورزی در سطح کشور برای کسب جایگاه بهتر تولید و سهم در بازار

۵- تأکید بر تولید بخشی از سموم کشاورزی با استفاده از فن آوری های جدید

۶- توجه و تأکید بر تربیت نیروی انسانی جوان و متخصص بویژه برای اشتغال در موقعیت های شغلی حساس در ستاد و کارخانه

۷- کاهش هزینه های عمومی

۸- ایجاد زمینه رشد برای نیروهای متخصص و دارای تعهد و وجدان کاری در رسیدن به اهداف متعالی سازمان و خروج نیروهای فاقد تخصص و یا بدون تعهد و وجدان کاری و مالاً تعدیل

۹- تأکید بر تأمین اجتماعی مناسب تر برای کارکنان و ایجاد فضای سالم تر به منظور رشد و تعالی کارکنان با تأکید بر حفظ ایمنی و بهداشت و سلامت آنها

۱۰- تداوم برنامه افزایش کمی و کیفی نمایند گی های فروش در سراسر کشور

۱۱- حضور در نمایشگاه های داخلی (بین المللی) به منظور معرفی توانمندی های شرکت و ارایه محصولات با بطری ها و بسته بندی های جدید همچنین حضور در کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی

۱۲- تغییر در سیستم بسته بندی و در صورت لزوم ایجاد تنوع مجدد در بطری ها و استفاده از بطری های جدید و تغییر در طرح و رنگ لیبل ها و برچسب ها و کارتن ها و …

۱۳- تحقق درآمدهای غیر عملیاتی

۱۴- تلاش برای ابتیاع دفتر کار شرکت با همکاری گروه

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت تولید سموم دفع آفات و بیماریهای گیاهی فعالیت می کند. رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۶۲ درصد می باشد که اهم دلایل آن عبارتند از افزایش سبد محصول و جذب مشتریان بیشتر، شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۴۲.۸۹۱ میلیون ریال در رده های بالا قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ