آخرین آمارهای جرایم جنسی، قتل ، اغفال و … در کشور

0

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا تا تشریح آخرین وضعیت «مائده آبکناری» و «محمدامین» آمار و جزئیاتی را از وضعیت جرایم جنایی در کشور تشریح کرد.

سرهنگ هادی مصطفایی در نشست خبری که در چهارمین روز از هفته ناجا برگزار شد، با بیان اینکه کمتر از پنج درصد جرایم پلیس آگاهی به حوزه جرایم جنایی مرتبط می‌شود، گفت: در بحث قتل شاهد کاهش ۶٫۷ درصدی این موارد نسبت به شش ماهه سال ۹۲ بوده‌ایم و در حوزه کشف نیز افزایشی ۸۸ درصدی داشتیم.
وی با اشاره به جرایم جنسی خاطرنشان کرد: در حوزه این جرایم نیز کاهشی ۱۸ درصدی داشتیم ضمن اینکه رقم کشفیات این جرایم نیز ۸۸ درصد بوده است.
مصطفایی اغفال و فریب قربانی را شایع ترین شیوه در حوزه جرایم جنسی دانست و افزود: در۸ درصد این موارد نیز عمل مجرمانه همراه با فیلم برداری رخ داده که مجرم بنا داشته با سوء استفاده از آن قربانی را مورد تهدید قرار دهد که البته این موضوع نیز سوای جرم جنسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در دو جرم سرقت مسلحانه و آدم ربایی نسبت به شش ماهه سال گذشته کاهش یا افزایش محسوسی نداشتیم، تصریح کرد: در بحث سرقت‌های مسلحانه نیز بیشترین سرقت‌ها شامل سرقت خودرو و سرقت‌های خرد بوده و سرقت بانک و سرقت از طلافروشی نیز سهمی ۳٫۸ درصدی را به خود اختصاص داده است و در مجموع درصد کشفیات پلیس آگاهی در حوزه سرقت مسلحانه از بانک و طلافروشی حدود ۹۰ درصد است.
مصطفایی با بیان اینکه تمرکز بیشتری روی پرونده‌های فقدانی افراد داریم که آثار مطلوبی نیز به جا گذاشته است، تصریح کرد: در حوزه قتل‌های سریالی نیز باید بگویم که در مجموع در سال جاری دو پرونده اینچنینی داشتیم که یکی در استان کردستان با سه فقره قتل بود و دیگری نیز در استان بوشهر با مورد ارتکاب قتل گزارش شده است.
وی افزود: در پرونده کردستان فردی علیرغم داشتن زن و بچه ، به دیگران وعده ازدواج می‌داد و آنان را به قتل می‌رساند که البته این پرونده همچنان از چرخه رسیدگی خارج نشده و تیمی در حال بررسی آن هستند.
آخرین وضعیت پرونده مائده آبکناری و محمد امین
مصطفایی در خصوص پرونده کودک ربایی و آخرین وضعیت پرونده‌های “مائده آبکناری” و “محمدامین” اظهار کرد: مائده آبکناری هفت ساله بود که خردادماه امسال پس از خارج شدن از مدرسه مفقود شده است. در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده‌ایم، اما متاسفانه نتیجه قطعی به دست نیامده و تحقیقات پلیس در حال انجام است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور با اشاره به پرونده محمد امین کودک ربوده شده جووینی اظهارکرد: در این خصوص نیز یک زن و یک مرد به عنوان متهمان پرونده دستگیر شدند و متهم نیز فوت شده است اما برابر آخرین اطلاعات به دست آمده از متهمان دستگیر شده، متهم فوت شده در چاهی به دنبال جسد محمد امین می‌گشته.
مصطفایی افزود: آخرین اقدامات در این خصوص انجام شده و آخرین مکاتبه‌ای که در این باره انجام داده‌ایم مربوط به روز گذشته است که فعلا صلاح نیست ابعاد و جزئیات آن رسانه‌ای شود.
سهم ۳۰ درصدی نزاع در وقوع قتل‌ها
وی با بیان اینکه نزاع سهم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در وقوع قتل‌ها داشته است، اظهار کرد: در ۳۴ درصد از قتل‌های کشور نیز بین قاتل و مقتول نسبت فامیلی وجود داشته است که البته در ارتکاب آن انگیزه‌های مختلفی بوده است.
به گفته معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس کشور در بین قتل‌های فامیلی نیز بیشترین نسبت میان قتل‌هایی بوده که زن و شوهر یا در آن دخیل بوده یا مستقیما اقدام به قتل کرده‌اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ