زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخابات شوراها

0

محمدجواد کولیوند رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوره‌های اسلامی شهر و روستا، صبح امروز در نشست خبری این هیات با اشاره به اصل ۷۳ قانون شوراها، گفت: براساس اصل ۷۳ قانون شوراها، تصویب شده که ۵ نفر از نمایندگان مجلس که دو نفر از کمیسیون‌ اصل ۹۰ و ۳ نفر از کمیسیون شوراها به انتخاب صحن علنی مجلس به عنوان عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها اسلامی شهر و روستا انتخاب می‌شوند.

وی افزود:علاوه بر هیات عالی، هیات نظارت شهرستان و بخش ها نیز در زمینه انتخابات شوراها فعالیت می‌کنند و بر اساس قانون حضور عناصر دولتی در این بخش‌ها بلامانع است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با بیان اینکه هیات‌های نظارت بر انتخابات وظیفه تایید صلاحیت‌ها و یا رد صلاحیت‌ها را برعهده دارند، گفت: برای این امر یک هیات‌های اجرایی در نظر گرفته شده که در راس آن فرماندار حضور دارد و فرماندار نیز ۳۰نفر از معتمدین را انتخاب می‌کند که در نهایت ۷ نفر از آنها انتخاب می‌شوند.

وی افزود: هیات اجرایی شهرستان‌ها نیز شعب و اعضای مربوط به رای‌گیری را تعیین و بررسی شکلی نامزدها را در رد یا تایید آنها برعهده دارد.

کولیوند با بیان اینکه طبق قانون در هیات اجرایی شهرستان‌ها بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌شود، اگر رد یا تایید داشته باشیم به معنای رد یا تایید صلاحیت نیست، اظهار داشت: برای رد یا تایید صلاحیت‌ها استعلام‌های چهارگانه‌ای از جمله مدرک تحصیلی، توسط هیات اجرایی بررسی می‌شود و وقتی هیات اجرایی کسی را تایید می‌کند، به معنای تایید صلاحیت نیست و باید پرونده برای اخذ نظر نهایی به هیات نظارت انتخابات بخش یا شهرستان ارجاع داده شود و اگر اعتراضی از سوی نامزدها اعلام شود، برای بررسی بیشتر رد یا تایید صلاحیت‌ها به هیات عالی استان فرستاده می‌شود.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با بیان اینکه در انتخابات شوراها احراز یا عدم احراز صلاحیت نداریم، اظهار داشت: در واقع در هیات اجرایی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بحث رد یا تایید صلاحیت‌ها مطرح است و هیات نظارت شهرستان نظر خود را برای رد یا تایید صلاحیت اعلام می‌کند.

وی در خصوص نقش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: افرادی‌که به رای هیات عالی استان‌ها اعتراض داشته باشند، برای بررسی بیشتر، پرونده آنها به هیات مرکزی انتخابات شوراهای شهر و روستا فرستاده می‌شود.

کولیوند افزود: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شهر و روستا بر اساس اصل ۵۹ و ۶۳ بر امر انتخابات از زمان شروع فرایند انتخابات تا ۲ روز پس از رای‌گیری نظارت خود را ادامه می‌دهد و از طریق هیات نظارت بخش، شهرستان و استان اعمال نظر می‌کند تا اگر مشکلی باشد در همانجا بررسی شود و در صورتی که هیات مرکزی انتخابات به موضوع ورود کند، نظر آن قطعی و لازم‌الاجراست.

به گفته رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، افرادی‌ که به رای هیات عالی استان‌ها اعتراض دارند می‌توانند ۲ روز پس از اعلام نظر هیات عالی استان‌ها، شکایت خود را در هیات مرکزی اعلام کنند که در این صورت مجددا بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در خصوص ردصلاحیت‌ها به سوابق ۶ سال گذشته افراد نگاه می‌شود یا سوابق این دوره آنها؟ پاسخ داد: براساس استعلام‌هایی که انجام شده، حال فعلی افراد در نظرگرفته شده و ما به ۲۰سال گذشته برنمی‌گردیم مگر اینکه جرمی مرتکب شده باشد که باید به آن جرم توجه شود.

کولیوند افزود: هیات عالی استان‌ها قرار بود تا ۴ خرداد نظرات خود را به فرمانداری‌ها اعلام کند که در حال حاضر همه استان‌ها به غیر از ۳ استان نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: هیات نظارت شهرستان ممکن است فرد تاییدشده هیات اجرایی را رد صلاحیت کند و وقتی آن شخص به نظر هیات نظارت شهرستان اعتراض کند، هیات عالی استان براساس قانون ۱۰ روز فرصت دارد تا آن مورد را بررسی کند.

وی در مورد بند “د” ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها گفت: این بند مربوط به ابراز وفاداری به قانون اساسی است و طبیعی است که اگر بخواهیم این بند را تفسیر کنیم، باید به سوابق مدیریتی، اظهارنظرها، نطق‌ها، موضع‌گیری‌ها و … افراد نگاه کنیم که در این زمینه محققین کار خود را انجام خواهند داد و اگر موردی وجود نداشته باشند، قطعا نامزدها تایید صلاحیت می‌شوند ولی اگر پایبندی نداشته باشند، رد صلاحیت خواهند شد.

کولیوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای برخی از نامزدهایی که رد صلاحیت شده‌اند، عدم التزام به ولایت فقیه، قانون اساسی و اسلام در عللردصلاحیت‌شان درج شده است، گفت: در ماده ۲۶ و در بند “ج” اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و در بند “د” وفاداری به قانون اساسی مطرح شده است. با این حال در طول انقلاب اسلامی ممکن است افرادی در دروه‌های مختلف موضع‌گیری‌های مختلفی داشته باشند، ولی ملاک حال فعلی افراد است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها افزود: ممکن است در استعلام‌های چهارگانه و یا تحقیق محققان ما، ابراز وفاداری به قانون اساسی و التزام عملی به اسلام مشاهده نشود که در این‌صورت نامزد مورد نظر ردصلاحیت خواهد شد.

وی اضافه کرد: افرادی‌که پس از خطبه‌های نمازجمعه رهبر معظم انقلاب قانون را تمکین نکردند، ما قطعا این عدم تمکین را لحاظ کرده‌ایم و بعضی افرادی‌ که قانون را تمکین نکردند، قطعا ردصلاحیت می‌شوند.

کولیوند تاکید کرد: کمیسیونی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، پرونده افراد را با دقت بررسی می‌کند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر نتیجه بررسی رد یا تاییدصلاحیت‌ها به تعویق بیفتد، دیگر نامزدها نمی‌توانند تبلیغات خود را به‌ خوبی انجام دهند، گفت: تبلیغات رسمی از ۱۶خرداد آغاز می‌شود و ما سعی می‌کنیم تا قبل از ۱۶ خرداد نتیجه به دست داوطلبان  برسد.

وی در مورد تعداد نامزدهایی که در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند، گفت: ۳۱۶۵ نفر در کل کشور در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند که اگر با دوره سوم مقایسه کنیم، در حدود ۵۵ هزار نفر اضافه شده‌اند زیرا در دوره سوم ۲۴۶ هزار و ۹۹۲ نفر ثبت‌نام کرده بودند.

کولیوند همچنین افزود: در این دوره ۵۴هزار و ۲۹۰نفر در شهرها و ۲۴۰ هزار نفر نیز در روستاها در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، در مورد شرایط ثبت‌نام کنندگان برای چهارمین دوره انتخابات شوراها، گفت: در شهرهای زیر ۲هزار نفر مدرک  فوق‌دیپلم و شهرهای با ۲ هزار نفر جمعیت، مدرک مورد نیاز لیسانس است. همچنین در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار، مدرک دیپلم و در روستاهای کمتر از ۲۰۰خانوار، سواد خواندن و نوشتن برای ثبت‌نام انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی در مورد آمار ردصلاحیت‌شدگان نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه ۳ هزار و ۱۶۵ نفر ثبت‌نام کردند، در حدود ۸هزار و ۴۵۰نفر در کل کشور ردصلاحیت شدند که از این تعداد تا امروز ۵هزار و ۷۳۰نفر شکایت کردند و ۱۳۴۰نفر از مجموع کسانی که شکایت کردند، تایید و مجددا به عرصه انتخابات بازگشتند.

کولیوند با بیان اینکه ۳.۵ تا ۴ درصد از مجموع ثبت‌نام کنندگان در انتخابات رد صلاحیت شدند، گفت: ما در تهران ۲۱۰ شکایت داشتیم که ۸۹ نفر رد صلاحیت و ۱۲۱ نفر مجددا تایید شدند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تاکنون چه مقدار تخلف انتخاباتی به دست شما رسیده است، گفت: چارچوب رسیدگی به شکایات انواع و اقسام متعددی دارد و در این زمینه تاکنون بیش از ۲ هزار شکایت به دست ما رسیده است.

وی در مورد آمار ثبت‌نام نامزد‌های انتخاباتی نیز گفت: از مجموع ۳۰۰ هزار و ۱۶۵ نفری که در انتخابات ثبت‌نام کردند، ۲۴۶ هزار و ۱۳۶ نفر در روستاها و ۵۴ هزار و ۲۹۰ نفر نیز در شهرها برای انتخابات شرکت در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند. ۴ درصد از این میزان را خانم‌ها و ۹۶ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، در مورد مدارک تحصیلی نامزدهایی که در انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند نیز گفت: ۲.۳درصد دارای مدرک دکترا،‌ ۱۴.۳درصد فوق‌لیسانس، ۶۰.۶درصد لیسانس و یک درصد حوزوی‌ها و ۲۳ درصد نیز سایر هستند؛ این نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از ثبت‌نام کنندگان از مدارج تحصیلی بالایی برخوردارند.

وی درباره مشاغل نامزدهایی‌که در انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: ۹.۷درصد کارمند، ۰/۰۲درصد پزشک، ۰/۰۷درصد اساتید دانشگاه، ۶.۲درصد فرهنگی‌ها، ۴.۵ درصد بازنشسته‌ها، ۰/۰۴ درصد روحانیون، ۰/۰۳ درصد مشاغل قضایی و ۷۹ درصد سایر مشاغلی هستند که در انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند.

کولیوند افزود: در مراحل برگزاری انتخابات اگر تخلفی از مقررات اتفاق بیفتد، همه مطمئن باشند که جلوی آن گرفته خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ