تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۳

0

شاخص کل بورس  ۱۸۲ واحد کاهش یافت و به رقم ۶۴٫۸۱۱ واحد رسید . نمادهای فارس با ۸۷ واحد و فملی با ۲۸ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشت . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۴۲میلیارد تومان رسید که خزامیا با حدود ۱۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات امروز را داشت.

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۵ واحد نزول کرد و به رقم ۷۳۷ واحد رسید . نماد زاگرس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۶۵ میلیارد تومان رسید .

فلزات اساسی، دلار و سکه

قیمت فلزات اساسی نسبت به روز گذشته باکاهش همراه بود. امروز مس ۵۷۱۲دلار ، آلومنیوم ۱۸۱۴دلار ، روی ۲۱۵۰ دلار و سرب۱۸۲۱ دلار برای هر تن معامله شدند . سکه به قیمت نهصدو هفتادو پنج هزار تومان و دلار به قیمت۳۳۹۸۰ تومان رسید .

چند روزی است بازار به ثبات نسبی رسیده است . پس از رشد ۱۰ تا ۳۰ درصدی در تعداد زیادی از نمادهای بازار سرمایه طی یک ماه اخیر ، این روزها بازار نه توانی برای رشد دارد و نه دلیلی برای ریزش پیدا می کند. بازار سرمایه که نسبت به کاهش قیمت نفت تا ۴۳ دلار و پیش بینی های نفت ۳۵ دلاری و یا حتی ۳۰ دلاری واکنش نشان داده بود پس از افزایش قیمت نفت و ایجاد شایعاتی مبنی بر احتمال توافق در ایام دهه فجر با یک رشد خوب مواجه گردید. بطوریکه در برخی نمادها بیشتر از ۳۰ درصد رشد قیمتی هم مشاهده شد.

ولی در حال حاضر با توجه به رشد اخیر و نزدیک شدن به پایان سال و ارائه بودجه سال ۹۴ شرکت ها، خریداران ریسک خرید در قیمت های بالاتر را قبول نمی کنند و فروشندگان نیز با توجه به ثبات نسبی بازار ترجیح مید هندسهام خود را با قیمت های پایین نفروشند. که این عوامل کنار هم موجب ایجاد بازار نوسانی طی روزهای اخیر شده است.

اما شرایط به گونه ای پیش می رود که می توان انتظار یک رشد یا ریزش را طی روزهای آتی داشته باشیم که این موضوع می تواند با توجه به اخبار مذاکرات، گزارش های بودجه و تغییرات قیمت نفت رخ دهد.

 

مهمترین اخبار سیاسی

یک مقام رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در واکنش به اخبار ضد و نقیض درباره قطع همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران به «دیوید ایگناتوس»، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست گفت وقتی کشورهای ۱+۵ از اخبار مذاکرات مطلع هستند دلیلی برای پنهان کردن آن از اسرائیل وجود ندارد .به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درز اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای به رسانه‌ها را مجاز کرده است .یک مقام رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در واکنش به اخبار ضد و نقیض درباره قطع همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران به «دیوید ایگناتوس»، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست گفت وقتی کشورهای ۱+۵ از اخبار مذاکرات مطلع هستند دلیلی برای پنهان کردن آن از اسرائیل وجود ندارد .

 

 مهمترین اخبار اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گام‌های بسیار مهمی به منظور توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی برداشته شده است و شاهد سرعت بالایی در اجرای این طرح‌ها هستیم .مهدی یوسفی به روند اجرای فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: با تدابیر دولت یازدهم و پیگیری و درایت مهندس زنگنه وزیر نفت، پنج فاز پارس جنوبی به عنوان طرح‌های اولویت دار پارس جنوبی انتخاب شدند تا تکمیل و بهره‌برداری از این فازها با سرعت بالایی انجام شود

بهارستان‌نشینان در بند الحاقی ۱ به تبصره ۳ ماده واحده، به وزارت نیرو اجازه دادند تا اراضی مسیل‌های ناشی از عوامل طبیعی و غیر‌طبیعی که به صورت متروکه در محدوده خدمات شهری به جا مانده است و امکان وقوع سیلاب در آنها وجود ندارد را از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و درآمد حاصل از فروش این اراضی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند

 

 در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

 

در گروه خودرو و ساخت قطعات، خساپا نماد شاخص ساز امروز با ۳۲٫۶ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات این گروه را داشت. معاملات امروز خبهمن در محدوده ۳ درصد منفی انجام شد، معامله بلوکی ۷ میلیونی در این نماد انجام شد. در نمادهای خزامیا و خودرو نیز معامله بلوکی انجام شد.  گفته می شود که خریدار بلوک خودرو بانک قوامین بود. خزامیا سرانجام به صف خرید رسید. اکثر نمادهای قطعه سازی نیز معاملاتشان با صف خرید همراه بود.

در خبرهای این گروه، وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره به دعواهای قیمت گذاری خودروهای وارداتی خود با شورای رقابت پایان داد و ضوابط چهارده گانه ای را برای تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی تعیین و به نمایندگی ها و واردکنندگان خودرو ابلاغ کرده است. به گفته یک مقام مسئول در وزارت صنعت، ارزش CIS خودرو، حقوق ورودی شامل حقوقی گمرکی و سود بازرگانی، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر از جمله موارد لحاظ شده در تعیین قیمت تمام شده خودروهای وارداتی برای فروش مردم است. این دستورالعمل از اول اسفندماه جاری لازم الاجرا خواهد بود.

خکمک در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه  ۲۲۰ میلیارد ریالی ( معادل ۲۲۰ درصد ) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ( زمین ) می باشد همچنین شرکت موضوع این افزایش سرمایه را اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیاز های کشور اعلام نموده است .

 

در گروه بانکی  تمام نمادهای این گروه در بازار امروز شاهد معاملاتی منفی بودند بجز نماد وانصار که مثبت معامله شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، با تصمیم هیات مدیره و موافقت بانک مرکزی، فروش اوراق گواهی سپرده ۲۲ درصدی بانک ملت تا ۳۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت .بر اساس این گزارش، گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) این بانک، با نام، یک ساله و به صورت الکترونیک (اوراق چاپی وکوپن وجود ندارد) است .بر اساس این گزارش، این اوراق در حجم ۱۵ میلیون واحد یک میلیون ریالی به مشتریان عرضه می شود .متقاضی‌ گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) ، باید یک حساب متمرکز در بانک ملت جهت واریز سود معرفی کند و تمامی عملیات مربوط به خرید، فروش و واریزسود، صرفاً از طریق واریز به حساب معرفی شده صورت می‌پذیرد .سود علی الحساب‌ گواهی سپرده مذکور، به صورت روزشمار در مقاطع یک ماهه و در سررسید گواهی سپرده ( پانزدهم هرماه ) به صورت مکانیزه از سوی سامانه بانکداری متمرکز به حساب معرفی شده دارنده واریز خواهدشد.

  

 

در جلسه امروز مجلس ، نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۴ در بخش درآمدی مجوز اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی را مصوب کردند.

 

در گروه حمل و نقلی  در جلسه امروز مجلس به صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۴ اجازه داده شد تا نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یا تعاونی برای طرح‌های توسعه شقوق مختلف حمل و نقل بدون انتقال مالکیت و با معرفی وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذیربط این وزارتخانه در قبال اخذ حق دسترسی تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن از استفاده‌کنندگان اقدام نماید .همچنین پیش از آن برخی نمایندگان خواستار حذف این ماده به دلیل مغایرت آن با قانون برنامه پنجم توسعه شدند که دژپسند، معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن رد این موضوع تاکید کرد: در این بند گفته شده بخش خصوصی و تعاونی استفاده کننده از تسهیلات هستند اما چون تضامین لازم را برای اخذ آن ندارند و به همین دلیل گرفتن تسهیلات متوقف می‌شود. به همین دلیل گفته شده وزارت راه و شهرسازی در قبال اخذ حق دسترسی تا استهلاک اصل سرمایه به این موضوع کمک کنند تا گیرندگان آن بخش خصوصی و تعاونی باشند و کاملا با فلسفه وجودی صندوق همخوان بوده و سازگار با قانون برنامه پنجم است. بنابراین با حذف آن مخالفیم .همچنین در ادامه مفتح سخنگوی کمیسیون گفت: دولت تضمین‌های لازم را از بخش خصوصی و تعاونی گرفته و آنها را در قبال پخش تسهیلات از صندوق توسعه ملی تضمین می‌کند و عملا تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی داده خواهد شد .

  

در گروه محصولات شیمیایی نمادهای این گروه در بازار امروز اکثرشان با معاملات منفی همراه بودند مانند نماد فارس که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت .

سفیر ایران در کشور آلمان در نشستی مشترک با هیئت تجاری کشور آلمان با اشاره به موارد موجود در توافق نامه‌ هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ گفت: بر اساس آخرین توافقات  صورت گرفته هم اکنون یکی از بانک‌های اروپایی مراودات مالی ایران و اروپا خواهد بود؛ اما متأسفانه به دلایل نامعلوم این بانک نتواسته است در حد معقول به وظیفه خود عمل کند .علی ماجدی با انتقاد از بانک‌های اروپایی مبنی بر اینکه حتماً باید این بانک‌ها برای ارتباط با ایران از آمریکا اجازه بگیرند، گفت: ایران توقع دارد با همکاری بانک اروپایی یاد شده ارتباطات کشور و شرکت‌های اروپایی با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ارتقاء یابد .معاون سابق وزیر نفت در امور بین الملل یادآور شد: تبادلات صنعت پتروشیمی ایران با کشورهای اروپایی در سایه توافق ژنو هم اکنون باید بدون هیچ محدودیتی برقرار باشد .مهدی شریفی نیک نفس؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه به‌‌رغم لغو تحریم‌های پتروشیمی به دلیل وجود تحریم‌های بانکی همچنان با مشکل مواجه هستیم و تغییر جدیدی نسبت به پیش از لغو احساس نمی‌شود، گفته بود: در توافقنامه ژنو هفت بانک معرفی شد که عملا این بانک‌ها وارد توافق نشدند و نشستند تماشا کردند تا وضعیت بهتر شود و هنوز وارد بازی نشده‌اند. بر این اساس پیشرفتی نسبت به قبل از لغو تحریم‌های پتروشیمی نداشته‌ایم .مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل با اشاره به اینکه بر اساس توافق نخست ژنو که میان ایران و کشورهای ۵+١ به امضا رسید، قرار بود فروش محصولات پتروشیمی ایران بجز ال.پی.جی از لیست تحریم‌ها خارج شود، گفت: هم اکنون در زمینه فروش این محصولات مانعی وجود ندارد، اما به دلیل وجود موانع برای انتقال پول همچنان نمی‌توانیم پول حاصل از این فروش محصولات را دریافت کنیم .عیسی مشایخ با اعلام این که برای حل این مشکل مذاکره‌های خوبی برای تسهیل در دریافت مستقیم درآمدهای حاصله از فروش محصولات پتروشیمی  با چند بانک و موسسه معتبر بین المللی انجام شده است ابراز امیدواری کرد که نتایج حاصل از این مذاکرات زودتر اجرائی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، با واگذاری سهام شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) خلیج‌فارس را با اولویت تعاونی از طریق بورس و فرابورس موافقت کردند .به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مصوبه مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است از طریق سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال ۱۳۹۴ کلیه سهام، سهم‌الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشرکه، حقوق مالکانه، حق‌ بهره‌برداری و مدیریت دولت را در بنگاه‌های گروه‌های یک و دو ماده (۲) قانون مذکور و شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) خلیج فارس و حقوق مالکانه و حق بهره‌برداری از کلیه معادن در حال بهره‌برداری فعال و غیرفعال و نیز باطله‌های قابل فروش موجود در معادن متعلق به دولت و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن سازمان به بخش‌های خصوصی و تعاونی با اولویت تعاونی از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۵۰۲ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند .در جریان رسیدگی به این بند از لایحه بودجه، تعدادی از نمایندگان پیشنهاد حذف شرکت هلدینگ خلیج‌فارس را داشتند بر این اساس که اگر این شرکت حذف شود از انحصار خارج شده و شامل بسیاری از موارد دیگر می‌باشد که پس از بررسی‌های لازم مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

یک فعال بازار سرمایه معتقد است: خارج شدن پتروشیمی‌ها از بورس کالا شفافیت معاملات و قیمت این کالا را از بین می برد و باعث ایجاد رانت می شود. .به عقیده این کارشناس بازار سرمایه اولین زیانی که پس از خروج پتروشیمی ها از بورس کالا به اقتصاد وارد می شود،‌ زیرزمینی شدن این نوع معاملات است چراکه شفافیت در قیمت‌ها از بین می رود .

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن پیوندی ، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سومین اجلاس مدیران پتروشیمی اعلام کرد که هم اکنون مجتمع‌های پتروشیمی ٢٠ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی خود محصول تولید می‌کنند که پیش بینی می شود با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز از پارس جنوبی و مناطق نفتخیز جنوب ظرفیت تولید و عرضه خوراک به صنایع پتروشیمی افزایش یابد . وی با اشاره به وجود ۶٧ طرح نیمه کاره در سطح صنعت پتروشیمی کشور، تصریح کرد: در بین کل طرح های نیمه کاره ١۵ طرح پتروشیمی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد وجود دارد.

در گروه دارویی ، دالبر در گزارش اولین پیش بینی منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۲۵۴۴ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده است فروش خالص و درآمد ارایه خدمات با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان و همچنین سود عملیاتی شرکت نیز مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان اعلام شده است .

دسبحا در گزارش اولین پیش بینی ۹۴ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۳۲۵۶ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی قبل با افزایش  ۲۰ درصدی همراه بوده است فروش خالص و درآمد ارایه خدمات مبلغ ۱۸۱ میلیارد تومان ، سود ناخالص مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان ، سود عملیاتی مبلغ ۸۸ میلیارد تومان برای سال مالی منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ پیش بینی شده اند .

دتولید تصمیم دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه ۲۳ درصدی ( مبلغ ۳۰ میلیارد ریال ) از محل سود انباشته می باشد شرکت موضوع افزایش سرمایه را اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد اعلام نموده است .

در گروه فلزات اساسی، حق تقدم وتوکا با ۱۷ میلیون حجم معامله پر تقاضا بود. فملی با معامله ۴٫۷ میلیون سهم از نمادهای منفی تاثیر گذار بر شاخص بود. حق تقدم این نماد نیز در پایان معاملات امروز متوقف شد.

افزایش ۲۷ درصدی تولید فولاد خام در ذوب آهن از اخبار این گروه بود. به گفته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، از ابتدای امسال تاکنون دومیلیون و ۳۲۱ هزار و ۹۱۴ تن فولاد خام در این شرکت تولید شد که ۲۷ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است . برنامه امسال شرکت ذوب آهن اصفهان تولید دومیلیون و ۷۰۰ هزار محصولات فولادی است .

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تولید کننده محصولات فولادی از جمله آهن ، تیرآهن ، مفتول ، میلگرد و محصولات شیمیایی از جمله کک و سولفات آمونیم می باشد .

خبر دیگر اینکه، در مبادلات دیروز بازار فولاد قیمت ها با رشد همراه بود . با وجود آنکه جو بازار روز گذشته مثبت بود، اما اغلب تولیدکنندگان از اعلام قیمت ها با رشد بیشتر خودداری کرده و در انتظار تثبیت شرایط بازار بودند .

در گروه نفتی و پالایشی، معاملات شنفت امروز نیز با صف فروش همراه بود که هیچ معامله ای در آن انجام نشد. ونفت نیز بیشترین حجم معاملات این گروه را داشت (۵٫۹ میلیون سهم). شبهرن تنها نماد مثبت این گروه سومین نماد تاثیر گذار بر شاخص امروز بود.

در نشست علنی صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴ کل کشور، تبصره ۵ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد که در سال ۱۳۹۴ نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی یا تعاونی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک با تضمین وزارت نفت و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها اقدام کند.

سایر نمادها

وتوسم  در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۹۳/۰۹/۳۰ شرکت را بر اساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه مبلغ ۱۱۶۲ ریال اعلام نموده است که نسبت به سال مالی قبل با افزایش ۶۷ درصدی اعلام شده است .  سود حاصل از سرمایه گذاری شرکت مبلغ ۱۶۱ میلیارد تومان و سود عملیاتی شرکت نیز مبلغ ۳۴۹ میلیارد تومان گزارش شده است که نسبت به سال مالی منتهی به ۹۲/۰۹/۳۰ با افزایش ۶۸ درصدی اعلام شده است .

خزر در جدیدترین گزارش ۹۴ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۲۰ ریال پیش بینی نموده است که در مقایسه با سال مالی مشابه قبل با افزایش ۹۰۰ درصدی همراه بوده است سایر اقلام شامل فروش خالص و درآمد ارایه خدمات با افزایش ۲۹ درصدی به مبلغ ۴۸ میلیارد تومان ، سود ناخالص با افزایش ۷۶ درصدی مبلغ ۶ میلیارد تومان و سود عملیاتی شرکت مبلغ ۲ میلیارد تومان گزارش شده است که نسبت به سال مالی قبل با افزایش ۳۱۶ درصدی همراه بوده است .

سغدیر قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۸۵۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه ۶۵۰ ریالی ( معادل ۲۲ درصد ) از محل  مطالبات حال شده ی سهامداران و آورده ی نقدی می باشد شرکت موضوع افزایش سرمایه را  مشارکت در افزایش سرمایه ی شرکت های سرمایه پذیر و اصلاح ساختار مالی اعلام نموده است .

  

ستران طی اطلاعیه ای در خصوص خبر منتشره مبنی بر تعطیلی خطوط سیمان تهران بدلیل آلایندگی از سوی اداره محیط زیست شهرستان ری اعلام نمود که خبر منتشره کاملا غیر واقع بوده و این شرکت در اقدامی هماهنگ با سایر شرکت های سیمانی و بر اساس توافق حاصله فیمابین انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و وزارت نفت از تاریخ ۹۳/۱۰/۲۴ لغایت ۹۳/۱۱/۱۵ خطوط خود را متوقف نموده است .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ