بورسیه‌ها یک «دروغ بزرگ» در جریان استیضاح فرجی‌دانا بود

0

محمدمهدی زاهدی عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه تربیت مدرس، وزیر سابق علوم در دولت نهم و نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

محمدمهدی زاهدی سوابق محمدمهدی زاهدی سوابق فرجی دانا بیوگرافی محمدمهدی زاهدی بیوگرافی رضا فرجی دانا
وی مدتی را پس از دوران وزارت در دولت نهم، به عنوان سفیر ایران در مالزی مشغول فعالیت بود، وی هم اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است.
با محمدمهدی زاهدی پیرامون موضوعات مختلفی چون استیضاح وزیر علوم، نامه اخیر مطهری به رئیس جمهور و همایش وحدت اصولگرایان به گفت‌ؤگو نشستیم. مشروح این گفت‌و‌گو در ادامه از نظر می‌گذرد:
آقای زاهدی این روز‌ها بحث وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان مطرح است این مسئله تا چه حدی در شرایط فعلی ضرورت دارد؟
ما در شرایط فعلی بیشتر به دنبال همگرایی هستیم تا وحدت. گروه‌های اصولگرا با توجه به ویژگی‌های مشترکی که با یکدیگر دارند می‌توانند باهم همگرا باشند به ویژه درمسائلی که به اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بر می‌گردد یعنی تشکل‌های مختلف اصولگرا ضمن آن جایگاه خاص و استقلالی که در درون خود و اجتماع دارند، می‌توانند در عرصه‌های حساس نظام جمهوری اسلامی همگرا شوند.
شما فکر می‌کنید در انتخابات پیش رو به این همگرایی می‌رسید؟
انتخابات یکی از موقعیت‌هایی است که گروه‌های اصولگرا باید تلاش کنند به همگرایی برسند. البته به تناسب هر انتخابات ممکن است شرایط فرق کند. مثلا در انتخابات شورای شهر نیاز به این همگرایی کمتر احساس شود، درحالی‌که در انتخابات مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری نیاز به همگرایی بیشتر می‌شود و قطعا این مسئله‌شدنی است.
شما از لفظ «همگرایی» استفاده کردید چه فرقی بین «وحدت» و «همگرایی» وجود دارد؟
همگرایی به نوعی وحدت در این کثرت است، این فرق می‌کند با آن‌چه بگوئیم همه جریان‌های اصولگرا وحدت کنند و سر جمع یک چیز بیرون بیاید، این مسئله به مصلحت نیست. ما به وحدت در عین کثرت که‌‌‌ همان همگرایی است اعتقاد داریم و این مسئله شدنی است.
یکی از همکاران شما در مجلس چند روز پیش نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند و در آن آقای روحانی را تلویحا تهدید کردند که اگر به مسئله سران فتنه ورود پیدا نکند این مسئله را در قالب سئوال از وی در مجلس طرح می‌کند. فتنه از نظر شما چه معنایی دارد و چرا این بحث‌ها گا‌ها توسط برخی افراد بیان می‌شود؟
بنده فکر می‌کنم آقای مطهری عمق مسئله فتنه را اگر دریابند، متوجه می‌شوند چنانچه سران فتنه به محاکم قضایی سپرده شوند، حکمی که برای آن‌ها صادر خواهد شد، بسیار سنگین‌تر از شرایط فعلی آنان است. البته محاکمه سران فتنه یک مطالبه عمومی از سوی نیروهای انقلابی از قوه قضائیه است که حکمشان از سوی مراجع قضایی صادر شود.
پس از استیضاح ‌آقای فرجی دانا برخی از شخصیت‌های سیاسی گفتند که اگر فرجی دانا بحث بورسیه‌ها را باز می‌کرد می‌توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد اما به نوعی با یک از خود گذشتگی مانع از بروز جنجال سیاسی شد؟
بورسیه‌ها یک دروغ بزرگ در جریان استیضاح وزیر علوم بود. متاسفانه یک جریان سیاسی در بهبوهه استیضاح آقای فرجی دانا بحث بورسیه‌ها را پیش کشید و قصد داشت اینگونه القا کند که علت استیضاح بحث بورسیه‌هاست در حالی که تنها چیزی که برای نمایندگان منتقد عملکرد فرجی دانا مطرح نبود، بحث انتشار لیست بورسیه‌ها از سوی وزارت علوم بود.
جالب اینکه جریانات ضد انقلاب و رسانه‌های مجازی بیگانه که با نظام اسلامی خصومت دارند نیز این خط را به برخی در داخل کشور می‌دادند که بروید بحث بورسیه‌ها را پیگیری کنید.
نظر کمسیون آموزش مجلس در باره بحث بورسیه‌ها چه بود و درباره این مسئله چه دیدگاهی دارد؟
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه مطالبه‌گر است؛ باید بحث بورسیه‌ها سرنوشتش مشخص و روشن شود میزان تخلف تاچه حدی بوده است، ولی این موضوع ربطی به مسئله استیضاح نداشت.
در ماجرای استیضاح وزیر علوم نمایندگان نسبت به شرایط دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کردند. برای برخی این سئوال مطرح است که آیا راهی نداشت با چند جابه‌جایی در برخی سمت‌ها، استیضاح انجام نشود؟
دلایل استیضاح آقای فرجی‌دانا حاد‌تر از این صحبت‌ها بود؛ امیدورام روزی بتوانیم ابعاد پنهان این استیضاح را برای مردم بازگو کنم چرا که واقعا خطری دانشگاه‌ها را تهدید می‌کرد و می‌توانست از حسن نیت اساتید و دانشجویان سوء استفاده شود، همچنین بستری فراهم شود برای ایجاد فتنه‌ای بزرگ‌تر که این مسئله برای مجلس مهم بود.
برخی اسامی در جریان استیضاح رسانه‌ای شد، با این عنوان که به صورت غیر قانونی بورسیه شده‌اند، آیا شما برای پیگیری حقوق این افراد برنامه‌ای دارید؟
کسانی که نامشان در بحث بورسیه‌ها رسانه‌ای شد، این حق قانونی را دارند تا به صورت شخصی حقوق خود را پیگیری و درباره احقاق حق خود تلاش کنند.
تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ