شاخصهای بازار کار در ایران/ نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد

0

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در طول هشت سال گذشته افزایشی ۰.۷ درصدی داشته و به ۱۲.۲ رسیده است.

به گزارش (ایسنا)، مرکز آمار ایران در این گزارش اعلام کرده است در طول هشت ساله دولت‌های نهم و دهم حدود ۵۴۲ هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده اما با توجه به بالا رفتن تعداد جمعیت فعال کشور نرخ بیکاری به ۱۲.۲ درصد رسیده است.

در سال ۸۴ از مجموع ۵۶ میلیون و ۷۶۳ هزار ایرانی که به سن بالای ۱۰ سال رسیده بودند ۴۱ درصد جمعیت فعال اقتصادی در نظر گرفته شده بودند.

اما این رقم در سال ۹۱ به ۳۷.۷ درصد در بازار رسیده و از جمعیت ۶۳ میلیون و ۹۶۵ هزار نفری ایرانیان بالای ۱۰ سال بیش از ۲۴ میلیون نفر شامل شده است.

در فاصله این هشت سال بیش از هفت میلیون نفر بر جمعیت کشور افزوده شده اما تنها ۸۱۲ هزار نفر جزو جمعیت فعال اقتصادی در نظر گرفته شده‌اند.

این گزارش به تفکیک استانی نیز میزان بیکاری را محاسبه کرده است که نشان می‌دهد در سال ۹۱ بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان لرستان با ۲۰.۲ درصد و کمترین نرخ به استان خراسان جنوبی با نرخ ۶.۴ درصدی اختصاص یافته است.

نرخ بیکاری در استان تهران نیز کاهش دو درصدی را نشان می دهد و این نرخ از ۱۳.۶ سال ۸۴ به ۱۱.۶ سال در سال ۹۱ رسیده است.در طول این دوره هشت ساله نرخ بیکاری ۱۸ استان افزایش یافته است .

این گزارش نشان می‌دهد نسبت بیکاری زنان به مردان و بیکاری در مناطق شهری نسبت به روستایی در طول هشت سال گذشته همواره بیشتر بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ