جزییات وام‌ های جدید مسکن

0

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری درباره تصویب نامه هیات وزیران و قانون حمایت احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: به منظور احیای نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده ،ناکارآمد و سکونت‌گاه های غیر رسمی، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج‌های جوان تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی پایان برنامه ششم تصویب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در بافت‌های فرسوده کلانشهرها ۵۰۰ میلیون ریال است افزود: این رقم در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون ریال است.

ایزدی با اشاره به این‌که میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در کلانشهرها ۲۰۰ میلیون ریال است، افزود: مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۵۰ میلیون ریال و در سایر شهرها صد میلیون ریال است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه گفت:‌ ۱۰ درصد سود تسهیلات بر عهده متقاضی است و تعداد تسهیلات مورد نیاز در هر سال ۶۰ هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم ۳۶۰ هزار واحد است.

وی با اشاره به این‌که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی موظف است به میزان ۹ درصد سود تسهیلات مسکن و مابه التفاوت سود ۱۰ درصد سهم متقاضی در ودیعه اسکان موقت تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ را از محل اعتبارات قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی برای پرداخت بانک‌های عامل منظور و تضمین نامه مورد قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را صادر کند،تاکید کرد: یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد متعاقبا توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای پرداخت تسهیلات موضوع این مصوبه نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آزاد در هر سال به تعداد ۳۰۰ هزار واحد و در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم اقدام کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که در فرآیند واگذاری تسهیلات قرار است گونه شناسی کنیم افزود: یعنی به ازای هر گونه و بافت توجه به ظرفیت‌ها واگذاری تسهیلات صورت می گیرد.

ایزدی در ادامه گفت: در شیوه واگذاری این تسهیلات بر حضور نهادهای تسهیل گر و شهرداری‌ها تاکید داریم چرا که کیفیت ساخت و ساز و استفاده از انبوه سازان در نوسازی این بافت‌ها باید صورت گیرد و از اقداماتی که بر اجرایی شدن آن تاکید داریم.

وی با بیان این‌که ۳۵ هزار واحد پرونده تکمیل شده و این پرونده ها منتظر معرفی هستند افزود: اجرایی شدن بیش از یک ماه نمی شود و تا پایان هفته آینده دستورالعمل و شیوه واگذاری نهایی می شود و پیگیری‌ می کنیم تا بانک مرکزی بانک عامل را تعیین کند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تاکید کرد:‌ باید تمامی نهادها از جمله شهرداری‌ها و بانک مرکزی همکاری های لازم را داشته باشند و اولویت ما برای اجرای این پروژه‌ها محدوده‌های پرخطر است و بخش‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند و در مناطق پرخطر قرار دارند جزو اولویت‌ها قرار دارند.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ