ساخت بلندترین برج جهان در ۱۰ ماه

0
فعلا لقب عظیم‌ترین آسمانخراش در اختیار برج «خلیفه» دبی است که ۵ سال ساخت آن طول کشید برج ۲۰۲ طبقه، ۴ماهه در کارخانه تولید و ۶ماهه مونتاژ می‌شود
عظیم ترین آسمانخراش برج آسمان شهر اسکی سیتی آسمان شهر
برج ۸۲۸ متری «خلیفه» در دبی، فقط تا یک سال دیگر بلندترین برج جهان خواهد بود. چینی‌ها هفته گذشته کلنگ سازه‌‌ای را در استان چانگ‌شا در مرکز این کشور به زمین زدند که قرار است تا سال آینده تا ارتفاع ۸۳۸ متری آسمان بالا برود و لقب بلندترین برج جهان را با اختلاف ۱۰متر – دو طبقه- از «خلیفه» بگیرد.
عظیم ترین آسمانخراش برج آسمان شهر اسکی سیتی آسمان شهر
به این ترتیب رقابت میان بلندترین سازه‌های جهان وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.
چینی‌ها که در سال‌های اخیر رکوردهای زیادی در صنعت، تجارت و اقتصاد به نام خود ثبت کرده‌اند اکنون می‌خواهند با به جا گذاشتن رکوردی تازه در ساخت و ساز، طی ۱۰ ماه بلندترین برج جهان را بسازند و آن را در آوریل سال ۲۰۱۴ افتتاح کنند. با توجه به سرعت ساخت و ساز و فعالیت‌های ساختمانی در سال‌های اخیر در چین، ادعایی که شرکت چینی مسوول ساخت این برج مطرح کرده چندان ناظران را حیرت‌زده نکرده‌ است. ساختن برج «خلیفه» در دبی بیش از ۵ سال طول کشید، اما چینی‌ها در سال‌های اخیر بیمارستانی ۵ طبقه را طی یک ماه ساخته‌اند و شهرهایی را از نو بنا کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد که می‌توانند از این پس رکوردی را که فعلا در حد ادعا مطرح است هم بربیایند.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک شرکت ساختمانی که در استان چانگ‌شا مستقر است و کار ساخت این برج را به عهده گرفته، رکوردهای قابل‌توجهی را در ساخت و ساز در سال‌های اخیر به جا گذاشته ‌است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ برجی ۳۰ طبقه را طی ۱۵ روز و یک هتل ۱۵ طبقه را طی شش روز احداث کرد.
با این حال ادعای اخیر این شرکت حیرت و توجه بسیاری را برانگیخته ‌است. بعضی کاربران فضای مجازی در چین در واکنش به این خبر نسبت به ایمنی چنین سازه‌ای که طی ۱۰ ماه قرار است به اوج آسمان برسد، ابراز نگرانی کرده‌اند.
سونامی برج‌های ۱۰۰ طبقه در چین اکنون رقابت عجیبی برای ساخت سازه‌‌های بلندمرتبه به راه افتاده ‌است. در بیش از ۱۰ شهر چین اکنون برنامه‌های ساخت‌وساز برج‌های ۱۰۰ طبقه – سازه‌هایی با ارتفاع بلندتر از ۵۴۱ متر- آغاز شده‌ است. چین اکنون صاحب بیش از ۴۷۰ آسمانخراش است، ۳۳۲ آسمانخراش در حال ساخت دارد و ۵۱۶ آسمانخراش نیز در حال برنامه‌ریزی برای ساخت دارد.
طبق تعریف استاندارد، آسمانخراش سازه‌ای است که بلندتر از ۱۵۲ متر ارتفاع داشته ‌باشد؛ یعنی حداقل ۳۰ طبقه را در خود جا داده باشد.
آمار ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در چین به این معنی است که تا سال ۲۰۲۰ چین بیش از ۱۳۱۸ ساختمان با ارتفاع بندتر از ۱۵۲ متر خواهد داشت که این تعداد آسمانخراش دو برابر سازه‌هایی با این ارتفاع در آمریکا خواهد بود.
آمارها نشان می‌دهد که نیمی از ۱۰ سازه بلند در دست ساخت دنیا در چین است. هزینه ساخت بلندترین برج جهان که قرار است در چین ساخته شود، ۴۶/۱ میلیارد دلار برآورد شده‌ است. قرار است این سازه طوری ساخته شود که در مصرف انرژی هوشمند باشد و حداقل مصرف انرژی را داشته ‌باشد. این برج ۲۰۲ طبقه با مساحت ۰۵/۱ میلیون متر مربع، به اندازه دو هزار ماشین از خیابان‌های پرترافیک چانگ‌شا حذف می‌کند چون کسانی که در این برج کار می‌کنند نیازی به رفت و آمد در شهر نخواهند داشت. قرار است ۳۰ هزار نفر در این برج اسکان یابند و در آن یک مرکز خرید، یک مدرسه، بیمارستان، مراکز اداری، باغ، موزه و پارک، ورزشگاه، مزرعه ارگانیک و یک پیاده راه ۱۰ کیلومتری که از طبقه اول تا طبقه ۱۷۰ طول خواهد داشت، در آن ساخته شود. به این ترتیب ساکنان این برج نیازی به خروج از آن نخواهند داشت و گویی در شهری دیگر زندگی می‌کنند.
عظیم ترین آسمانخراش برج آسمان شهر اسکی سیتی آسمان شهر
زمانبندی ساخت برج ۲۰۲ طبقه
این شرکت ساختمانی چین از تکنیک ساخت و ساز سریع استفاده می‌کند. بر این اساس ۲۰ هزار کارگر در کارخانه خارج از محل ساخت و ساز هزاران بلوک پیش ساخته فلزی و بتنی را که هر کدام به اندازه ۶۰ متر مربع است طی ۴ ماه می‌سازند. این بلوک‌ها به محل ساخت و ساز منتقل می‌شود و کنار هم چیده می‌شود و این کار هم دو ماه طول می‌کشد. یعنی هر روز سه طبقه. ۴ ماه دیگر هم صرف ساخت داخل سازه می‌شود. این شرکت ساختمانی از این تکنیک برای ساخت بیش از ۳۰ ساختمان دیگر استفاده کرده ‌است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ