ارزان ترین و گران ترین سهام گروه (سرمایه گذاری ها) را بشناسید

0

اولین ماه فصل پاییز هم پایان یافت و در این دوره بررسی وضعیت صورت های مالی و پرتفوی شرکت ها به ویژه سرمایه گذاری ها جهت برآورد NAV هر سهم طبق آخرین ترازنامه منتشر شده از سوی آنها خالی از لطف نیست.

در فرآیند محاسبه ارزش روز دارایی های این شرکت ها قیمت پایانی هفته گذشته اعمال شده و ارزش بازار پرتفوی غیر بورسی، معادل بهای تمام شده منظور گردیده و ارقام به دست آمده با افزودن ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری های شرکت بوده است.

بدین ترتیب در طبقه بندی شرکت های سرمایه گذاری مشاهده می شود که سهام سه شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز، گسترش نفت و گاز پارسیان و نیز سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به ترتیب با نسبت بالای ۱۰۰ درصد قیمت به ارزش خالص دارایی های هر سهم خود معامله می شوند. بطوریکه “اعتلا” با قیمتی معادل ۱۱۲ درصد ارزش خالص دارایی های خود معاملات هفته گذشته را به پایان رسانده است.

نکته جالب این است که این سه سهم گروه سرمایه گذاری حتی بیشتر از ارزش خالص دارایی های خود رشد قیمت داشته اند؛ به عبارتی در شرکت های مذکور سود متناسب با قیمت رشد نکرده و سهام مذکور فراتر از ارزش خود در حال معامله است.

اما در مقابل “وآتی” با نسبت ۴۸ درصدی قیمت هر سهم به ارزش خالص دارایی ها معامله شده تا بیشترین فاصله قیمتی را با NAV هر سهم خود داشته باشد.

اما در خصوص سهام “وآتی” بایستی به این نکته توجه داشت که یکی از مهمترین دلایل پایین بودن نسبت قیمت به ارزش روز دارایی های هر سهم، عدم اجازه رشد قیمتی به سهم توسط برخی سهامداران عمده و نگهداشتن قیمت آن زیر ارزش ذاتی می باشد که در نوع خود جای تأمل دارد.

پس از آن نیز “ونیکی” و “وامید” با نسبت ۵۶ و ۵۹ درصدی قیمت به ارزش خالص دارایی های هر سهم معامله شدند تا در پایین ترین جایگاه این رتبه بندی قرار گیرند، اما بایستی دید علت این تفاوت قابل توجه بین قیمت هر سهم و NAV آن چیست؟

همچنین در طبقه بندی شرکت های سرمایه گذاری می توان مشاهده کرد که شرکت هلدینگ داروپخش با نماد “وپخش” با در اختیار داشتن NAV حدود ۱۷۸۵ تومانی هر سهم بالاترین ارزش دارایی را در بین سرمایه گذاری ها برخوردار است که نسبت قیمت سهم مذکور به این رقم حدود ۹۱ درصد می باشد.

“ونیکی” و نیز “وامید” نیز با دارا بودن نسبت ۵۶ و ۵۹ درصدی قیمت به NAV هر سهم شرایطی مشابه سرمایه گذاری آتیه دماوند را دارند.

براساس این گزارش گفتنی است به طور میانگین نسبت قیمت به NAV سهام شرکت های سرمایه گذاری در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد می باشد و قرار داشتن این نسبت زیر ۷۰ درصد در اغلب موارد بیانگر رشد قیمت سهام داشته و فاصله زیاد بین این دو متغیر نیز بایستی مورد توجه سرمایه گذاران و سهامداران قرار گیرد.

در پایان، جدول ذیل نشان دهنده NAV شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های بورس تهران براساس آخرین آمار قیمتی سهام در هفته گذشته است.

تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز
تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ