غفلت سهامداران از توجه به چند نکته

0

خبری مبنی بر پاسخ دادستان بورس نیوز به گلایه ها و شکایات سهامداران شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در خصوص روند قیمتی سهام “وسکاب” و حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی آن طی روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد که در پی آن مدیر امور سرمایه گذاری ها و سهام مجموعه مذکور در صدد پاسخ به این خبر و ادعاهای سهامداران “وسکاب” برآمد .

در همین ارتباط، مدیر امور سرمایه گذاری ها و سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سهامداران این مجموعه در حالی نسبت به روند قیمتی “وسکاب” و حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه آن معترضند که به نظر می رسد چند نکته در خصوص وضعیت سودآوری مجموعه و روند قیمتی سهام آنها از نظر سهامداران مورد غفلت قرار گرفته است .

عبدالحسین صادقی افزود: سهام شناور آزاد این شرکت در حالی ۱۹ درصد از کل تعداد سهام شرکت است که به دلیل پایین بودن میزان آن و معاملات سهام در تابلوی اول بورس می بایست براساس الزام سازمان بورس درصد مالکیت سهامداران عمده به کمتر از ۸۰ درصد برسد. برهمین اساس، سهامداران حقوقی این مجموعه با عرضه سهام طی ماه های اخیر میزان مالکیت خود را در “وسکاب” به ۸۱ درصد کاهش داده اند که این امر در پی اجرای تعهدات و پیروی از قانون بوده است .

وی به NAV هر سهم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بانک ها اشاره کرد و گفت: خالص ارزش روز هر واحد از دارایی های این مجموعه سرمایه گذاری در حالی با احتساب ارزش افزوده ۲۰ تومانی پرتفوی غیربورسی مبلغ ۱۵۰ تومان محاسبه می شود که در فضای مجازی و برخی از سایت های تحلیلی، NAV هر سهم “وسکاب” ۱۸۰ تومان اعلام می شود. به نظر می رسد این امر به نوبه خود در روند قیمتی سهام این مجموعه مؤثر واقع شده است .

مدیر امور سرمایه گذاری ها و سهام این شرکت با اشاره به انتشار گزارش عملکرد شش ماهه نخست “وسکاب”، در این خصوص افزود: نکته دیگری که به نظر می رسد از نگاه سهامداران پنهان مانده گزارش عملکرد شرکت است، بطوریکه این مجموعه گزارش عملکرد دوره مذکور را با تحقق سود ۳۹۴ ریالی و براساس سرمایه قبلی اعلام کرده، حال آنکه برحسب اعمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی “وسکاب”، سود محقق شده دوره نیمه اول امسال حدود ۱۹۵ ریال محاسبه می شود. علاوه بر این، با توجه به شناسایی درآمدهای ناشی از سود نقدی تقسیمی توسط زیرمجموعه های شرکت در گزارش شش ماهه اول، می توان گفت بخش عمده ای از سود سال مالی جاری “وسکاب” در این گزارش لحاظ شده است .

صادقی در ادامه افزود: سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در حالی کمتر از ۸۵ درصد NAV هر سهم آن معامله می شود که سهام سایر شرکت های سرمایه گذاری هم گروه در قیمت های کمتر از ۷۰ درصد NAV هر سهم آنها مورد معامله قرار می گیرد .

برهمین اساس با توجه به مطالب عنوان شده می توان گفت ادعاهای سهامداران مبنی بر دخالت در روند قیمتی سهام نماد اصلی به منظور منتفع شدن از روند کاهشی قیمت آن از سوی این مجموعه قابل قبول نیست .

وی در پاسخ به شکایات سهامداران مجموعه در خصوص روند قیمتی حق تقدم های منتشر شده نیز گفت: نماد حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی “وسکاب” در حالی در اولین روز عرضه آن با قیمت بالا و در حدود ۶۰ تومان بازگشایی شد و معاملات آن سه روز متوالی با صف تقاضا برای خرید همراه بود که سهامداران براساس برخی گمانه زنی ها و شایعات منتشر شده در سایت های خبری، متقاضی خرید حق تقدم ها با احتساب اختصاص سود نقدی تقسیمی به این اوراق بودند. این در حالی بود که به دفعات از سوی مدیریت شرکت و طی پیغام ناظر بازار در زمان انجام معاملات بر عدم تخصیص سود نقدی تقسیمی به حق تقدم ها تأکید می شد، اما سهامداران بدون توجه به پیام های منتشر شده، در صف تقاضا اقدام به خرید می کردند و صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها نیز عرضه می کرد .

مدیر امور سرمایه گذاری ها و سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بانک ها در خاتمه افزود: علاوه بر این، در زمان عرضه حق تقدم های استفاده نشده تا آخرین دقایق معاملات فرصت برای سهامداران حقیقی جهت خرید این اوراق فراهم می شوند و تنها در صورت عدم حضور حقیقی ها در معاملات، سهامداران حقوقی وارد عمل می شوند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ