بازتاب جشن تولد احمدی‌نژاد در غرب + عکس

0
رسانه‌های جهان طی دو روز گذشته اخبار مختلفی از ایران را پوشش داده و به سوژه‌‌های خاصی پرداخته‌اند؛ از یادآوری تولد احمدی‌نژاد و اعدام ریحانه جباری تا اعتراضات به اسیدپاشی و لگدپرانی دوباره دولت کانادا.

اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی – اعم از غربی و منطقه‌ای – منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. بدیهی است رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

– سخنان علی یونسی مشاور رئیس جمهور درباره گروه تروریستی داعش، رئیس جمهور آمریکا و توافق هسته‌ای مورد توجه روزنامه‌های اسرائیلی قرار گرفته است.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
روزنامه جروزالم پست The Jerusalem Post
– روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اینگونه به سخنان علی یونسی پرداخته است: «مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است تلفیقی بحران داعش و ضعیف‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا فرصتی را برای رسیدن به توافق هسته‌ای فراهم کرده است.» به گزارش جروزالم پست به نقل از موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI) نوشته است جبهه کارگزاران ایران به رهبری هاشمی رفسنجانی، دولت اوباما را تحت فشار قرار داده است تا توافق جامع با ایران را در فرصت قانونی امضا کند. براساس این دیدگاه، دولت اوباما از سر استیصال نیاز به دستاوردی چشمگیر دارد تا آن را در دوره خود [به گنکره و جامعه آمریکا] ارائه کند و لذا هم اکنون فرصت فشار آوردن به دولت آمریکا برای توافق نهایی است.»

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
روزنامه گاردین The Guardian
جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
یادآوری تولد محمود احمدی‌نژاد در گاردین
– روزنامه گاردین انگلیس در ستونی با عنوان «روز تولد» هر روز نام مقامات و شخصیت‌های مشهوری را که در آن روز متولد شده‌اند را می‌نویسد. در ستون «روز تولد» امروز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ نام محمود احمدی‌نژاد در صدر این فهرست قرار گرفته است.

– اعدام ریحانه جباری به جرم قتل عمد، از جمله سوژه‌های مشترک بین رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته بوده است و این موج رسانه‌ای همچنان ادامه دارد.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
روزنامه کانادایی اوتاوا سان The Ottawa Sun
– روزنامه اوتاوا سان کانادا درباره واکنش دولت این کشور به اعدام ریحانه جباری نوشت: «دولت کانادا در بیانیه‌ای با قاتل و خونخواه خواندن نظام ایران، اعدام ریحانه جباری را به قتل مردی که قصد تجاوز به وی را داشت متهم بود، محکوم کرد.»

دولت کانادا سال‌هاست که بهانه کشته‌شدن یک شهروند خود در ایران – که بر حسب اتفاق متهم به جاسوسی نیز بود – که با قطع روابط دیپلماتیک خود، هر ازگاهی لگدپرانی‌هایی بدین سبک برضد ایران انجام می‌دهد.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
 روزنامه تایمز هند Times of India

– روزنامه تایمز هند (Times Of India) در صفحه اول خود به خبر اعدام ریحانه جباری واکنش نشان داده است. این روزنامه هندی در مطلبی با عنوان “ایران زنی را به جرم کشتن مرد متجاوز اعدام کرد” نوشته است: ایران روز شنبه زنی را اعدام کرد که متهم به قتل مردی بود که به گفته او قصد تجاوز به وی را داشت. سازمان عفو بین‌الملل و گروه‌های حقوق بشری پیش‌تر از ایران خواسته بودند اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کند. به گفته منابع ایرانی، جباری متهم به توطئه و برنامه‌ریزی برای قتل مرتضی سربندی از عوامل سابق اطلاعاتی ایران بود.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
روزنامه کویت تایمز Kuwait Times

– کویت تایمز نیز خبر اعدام ریحانه جباری را با عنوان “ایران زنی را به جرم قتل مرد متجاوز اعدام کرد” با دخالت در امور داخلی و تصمیم قوه قضاییه، ابهاماتی را به تبعیت از رسانه‌های غربی درباره این پرونده مطرح کرده است که مهمترین آن اقدام مقتول برای تجاوز به او بوده است که به صراحت این مسأله طی تحقیقات مقامات قضایی رد شده است.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
هفته نامه ایندپندنت ساندی Independent on Sunday
– ویژه نامه یکشنبه‌های ایندیپندنت نیز گزارش مفصل یک صفحه‌ای از تحولات ایران از اعدام جباری تا توافق هسته‌ای ارائه کرده است. ایندیپندنت در گزارشی از اعدام ریحانه جباری به بازتاب‌های جهانی آن و محکومیت‌ از سوی نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی پرداخته است.
جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
– روزنامه آذر نیوز آذربایجان در مطلبی وضعیت اقتصادی ایران را همچنان نامطلوب توصیف کرده است. این روزنامه در گفتگویی با یک استاد اقتصاد ایرانی در آمریکا نوشته است: «علیرغم اظهارات روحانی درباره خروج اقتصاد ایران از رکود باید دو نکته را مدنظر قرار داد. اول اینکه بسیاری از مردم ایران نسبت به این آمار و ارقام ابهام داشته و بی‌اعتماد هستند. این استاد ایرانی به روزنامه آذرنیوز گفته است که ریشه این بی‌اعتمادی به آمار در عملکرد ۳۵ ساله مقامات ایران است. دولت روحانی هم سیاست خاصی را برای خروج اقتصاد ایران از این وضعیت اسفناک کاری نکرده است. اگر توافق هسته‌ای به سرانجام برسد و تحریم‌ها لغو شود این امکان وجود دارد که اقتصاد ایران رشد چشمگیری را تجربه کند.»

این رسانه آذربایجان درحالی سعی در سیاه‌نمایی برضد عملکرد دولت و مقامات کشورمان دارد که طی یکسال گذشته ثبات اقتصادی و کاهش شیب تورم به استناد آمارها و نظرات کارشناسان این حوزه محقق شده است. در این مصاحبه درحالی اقتصاد ایران با مسائل سیاسی و مذاکرات گره زده شده است که اقتصاد مقاومتی بدون اتکا به غرب و بدون چشم داشتن به رفع تحریم‌ها، از جمله سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد و مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
جروزالم پست Jerusalem Post

– روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی با عنوان “جمهوری اسلامی و دولت اسلامی [داعش]” نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران تفاوتی با دولت اسلامی [داعش] ندارد. آرمان ایران و داعش هر دو داشتن خلافتی گسترده است. تلاش داعش را می‌توان به وضوح دید چرا که این گروه برای گسترش خلافتش در عراق و سوریه می‌جنگد اما آیت‌الله‌ها در ایران گروه‌های تروریستی همچون حزب‌الله را حمایت می‌کنند.»

این روزنامه چاپ اسرائیل در ادامه می‌نویسد: «ائتلاف با ایران برای مبارزه با داعش اشتباهی بزرگ است. همچنان‌که به تفاهم رسیدن با ایران بر سر موضوع هسته‌ای این کشور نیز چندان تفاوتی با دادن سلاح هسته‌ای به دولت اسلامی [داعش] ندارد.»

صهیونیست‌ها در حالی همانند گذشته عصبانیت خود از مذاکرات ایران و کشورهای غربی بر سر مسأله هسته‌ای را نتوانسته‌اند پنهان کنند که ایران بارها به صراحت اعلام کرده است در ائتلاف ساختگی بر ضد تروریسم داعش که مورد حمایت رژیم صهیونیستی نیز هست، شرکت نخواهد کرد.
جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
هفته‌نامه واشنگتن تایمز The Washington Times Weekly
– هفته‌نامه واشنگتن تایمز در یادداشتی کوتاه و توهین‌آمیز نسبت به مقامات ایران می‌نویسد: «اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برنامه هسته‌ای ایران را بطور کامل بررسی کرده و زیر نظر دارد به این نتیجه رسیده است که ایران در حال تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. مستندات موجود از جمله تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران می‌تواند طی چند ماه تا یکسال سلاح هسته‌ای تولید کند. دورنمای یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای با توانمندی پرتاب آن بوسیله سیستم موشکی‌اش تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه و اروپاست. ایران قادر خواهد بود کشورهای عربی، اسرائیل و بخش‌هایی از اروپا را هدف قرار دهد.»

این یادداشت در ادامه با “بی‌فکر” حواندن مقامات کشورمان می‌نویسد: «کشورهای تمامیت‌خواهی نظیر روسیه، کره شمالی، پاکستان و چین نسبت به تبعات استفاده از سلاح هسته‌ای آگاه هستند و می‌دانند واکنش تلافی‌جویانه به آن، سریع و فراگیر خواهد بود. اما ایران را رهبران بی‌فکر و بی‌منطقی اداره می‌کنند که معتقد به استفاده از نیروی نظامی برای رسیدن به اهدافشان هستند.»

نویسنده این یادداشت ظاهرا فراموش کرده است که کشور متبوعش تنها استفاده کننده از سلاح‌ هسته‌ای در تاریخ بشریت است که صدها هزار نفر را مستقیم و غیرمستقیم قربانی کرده است!

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
عرب تایمز Arab Times
– روزنامه کویتی عرب تایمز از فروش قطعات هواپیما از سوی شرکت بوئینگ به ایران ایر خبر داده است: «شرکت بوئینگ در اولین معامله خود با ایران ایر پس از گروگان‌گیری سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹، قطعات هواپیما به ایران فروخته است. این معامله به گفته بوئینگ به ارزش ۱۲۰ هزار دلار بوده است و پایانی است بر ۳۵ سال وقفه در روابط دو شرکت هواپیمایی. بوئینگ گفته است در آینده نیز می‌تواند قطعات بیشتری به ایران ایر بفروشد.»

فروش قطعات هواپیماهای مسافری به ایران و انجام خدمات تعمیرات از جمله بندهای توافق ژنو است که تا کنون با تأخیر و کم‌ و کاستی‌هایی اجرا شده است و هم اکنون در حال اجراست. اما ایران همچنان حق دسترسی به هواپیماهای نو قطعات کلیدی بسیاری از جمله موتور هواپیما را نداشته و تنها می‌تواند به تعمیر موتورهای قدیمی اقدام کند.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
چین دیلی China Daily
– روزنامه چینی “چین دیلی” به سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران به چین پرداخته و در مطلبی با عنوان “چین خواستار روابط نزدیک‌تر نظامی با ایران است” می‌نویسد: «وزیر دفاع چین در دیدار با فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته است که چین خواهان روابط نزدیک‌تر نظامی با ایران است. وزیر دفاع چین در دیدار دریادار حبیب‌الله سیاری گفته است که دو کشور همکاری نظامی دوجانبه خوبی در تمرینات نظامی مشترک در سال‌های اخیر داشته‌اند.»

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
نشریه سفر Travel

– یک نشریه آمریکایی نیز به افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران طی یکسال گذشته اشاره کرده و نوشته است که آمارها نشان می‌دهد طی ۱۲ ماه گذشته بازدید گردشگران خارجی از ایران با ۳۵ درصد افزایش به ۴٫۵ میلیون نفر رسیده است.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
روزنامه آمریکایی سان سنتینل The Sun Sentinel

– روزنامه آمریکایی The Sun Sentinel چاپ فلوریدا هم به رشد آمار طلاق در ایران اشاره کرده است و می‌نویسد رشد سطح تحصیلات در میان زنان ایرانی باعث شده است تا آنان دامنه انتخاب وسیع‌تری – به جز ازدواج – داشته باشند و طلاق در ایران نیز دیگر یک “تابو” نیست.

جشن تولد احمدی نژاد احمدی نژاد
گالف نیوز Gulf News

– روزنامه گالف نیوز دبی حادثه اسیدپاشی اصفهان و اعتراضات پس از آن را منعکس کرده است. این روزنامه نیز همانند جریان روزها و هفته اخیر برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، این حادثه را به مقوله امر به معروف و نهی از منکر و بد حجابی ارتباط داده و نوشته است “معترضان به این حوادث عوامل آن را به داعش تشبیه کرده‌اند”.

منبع: مشرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ