فیلم قربانی اسیدپاشی اصفهان را دیده اید ؟! / لینک دانلود (+۱۸)

3

شما هم این فیلم کوتاه را با عنوان « قربانی اسیدپاشی اصفهان » در وایبر یا واتس آپ دیده‌اید؟ مجروحی بدحال با صورتی که گوشت و پوستش از هم شکافته و رگ و پی اش آویزان شده است ضجه می زند و کمک می خواهد اما حقیقتی درباره این فیلم وجود دارد که از آن بی خبرید :« مجروح این حادثه قربانی اسیدپاشی نیست.» و این فیلم هم تنها دروغ منتشر شده درباره اسیدپاشی در هفته های اخیر نبوده است.

فیلم اسید پاشی عکس اسید پاشی اسید پاشی اصفهان اخبار حوادث
 حوادث اخیر اسیدپاشی در استان اصفهان در هفته های اخیر باعث شده است برخی سودجویان از فرصت سوء استفاده کنند و با انتشار اخباری دروغ احساسات مردم را جریحه دار سازند، اعتمادشان را از منابع خبری و اطلاعاتی سلب نمایند و آنها را به آشوب طلبی تشویق کنند. ما در این گزارش قصد داریم برخی از این دروغ ها را لو دهیم. قضاوت درباره اهداف خاص کسانی که آنها را منتشر کرده اند هم، با خودتان.

دروغ اول

فیلم غیراخلاقی از یک مجروح

نخستین دروغ درباره همان فیلم کوتاه است که با موبایل فیلم برداری شده است و به آن اشاره کردیم. سوژه این فیلم کوتاه یک مجروح تصادف است نه یک قربانی اسیدپاشی.

دو نکته بسیار مهم درباره این فیلم وجود دارد. نخست این که تهیه فیلمی از یک مجروح تصادف بدحال بدون کسب اجازه از خانواده او و بستگانش در اتاقی که فقط گروه درمان در آن حضور دارند نشان می دهد بی اخلاقی حرفه ای به گروه های درمانی در بیمارستان ها هم سرایت کرده است و با توجه به وقوع چندین مورد مشابه در سایت های خبری، وزارت بهداشت باید هر چه سریع تر با این نوع رفتارها قاطعانه و بدون بخشش برخورد کند و احساس امنیت را به بیماران در محیط های بیمارستانی برگرداند.

نکته دیگر این است که دیدن این فیلم فجیع از انسانی که اجزای بدنش متلاشی شده، اذهان عمومی را مغشوش می کند و وقتی به مخاطبان گفته می شود که این فیلم مربوط به اسید پاشی است ترس و وحشت عمومی را نسبت به مجرم یا مجرمان این حادثه که هنوز دستگیر نشده اند، چند برابر می کند.

علاوه بر این مشاهده صحنه های فجیع تاثیر بسیار نامطلوبی بر سلامت روان دارد و شاید در ظاهر مخاطب از دیدن آنها واکنش آنی نداشته باشد اما این تصاویر در ناخودآگاه ثبت می شود و می تواند باعث کابوس های شبانه ، احساس نارضایتی شدید از زندگی ، ترس بیمارگونه ، افسردگی، اضطراب ، نشخوارهای ذهنی و خشونت طلبی شدید در بیننده شود.

دروغ دوم

انتشار اخبار از قول پلیس

اگر کسی همین حالا برای شما خبری مخابره کند و بگوید فردا نباید از خانه بیرون بروید چون اسیدپاشی انتظارتان را می کشد بیشتر وحشت زده می شوید و تبعیت می کنید یا اگر همان خبر را به دروغ به عنوان هشداری از سوی پلیس ۱۱۰ منتشر کنند تأثیرش بیشتر می شود؟!.

مسلما وقتی مرجعی قدرتمند مانند پلیس ۱۱۰ در این باره هشدار بدهد شما بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرید و بلافاصله از توصیه پلیس تبعیت می کنید . این همان ترفندی است که منتشر کنندگان اخبار دروغ درباره اسیدپاشی از آن استفاده کردند و بسیاری از اخبار را به نقل از مراجع قانونی و رسمی به گوش مخاطبان بی خبر فضای مجازی رساندند.

در یکی از این خبرها که بیشتراز بقیه در اتاق های گفتگوی وایبر و واتس آپ منتشر شده ، به این شرح است:

« یک نفر از کسانی که اسید می پاشه دستگیر شده و اعتراف کرده که فردا روزیه که مهم ترین روز در نقشیه که داشتند و فردا روز خیلی خطرناکیه . خواهشا بیرون نروید حتی مدرسه یا یونی ( دانشگاه ) نروید.بابای یکی از دوستام که پلیسه این خبرو رو بهمون داد.»

در خبری دیگر نیز آمده است « بچه ها نمیدونم که شایعس یا واقعیت ولی مثل این که ١١٠ اعلام کرده که فردا دخترا و پسر ار خونه ها بیرون نرن یعنی در اصل اونایی که گرفتن اعتراف کردن فردا جنایی ترین روزشونه و به هیچ کس رحم نمی کنن و اونایی که آزادن قراره این حرکتو اجرا کنن. »

دروغ سوم

بیا هموطن! بیا نظم عمومی را مختل کنیم

این که برخی پیامک ها به مردم هشدارهای دروغ می دهند و به آنها می گویند اوضاع کشور در حدی خطرناک است که باید کار و زندگی را تعطیل کنند و در خانه بنشینند علاوه بر این که مردم را وحشت زده می کند بهره وری عمومی را نیز کاهش می دهد و عملاً فعالیت های حرفه ای و شغلی را تعطیل می کند و نوعی اختلال در نظم عمومی به حساب می آید.

با این همه کسانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند به انتشار پیام هایی از این دست بسنده نکرده اند و به شکل مستقیم نیز پیام هایی منتشر می کنند که مردم را دعوت به آشوب طلبی و تجمعات غیرقانونی کرده اند.

جالب است که برخی هموطنان هنوز نمی دانند که هر تجمعی باید مجوز وزارت کشور داشته باشد و در غیراین صورت غیر قانونی محسوب می شود و ممکن است دستگیر شوند و آنوقت حکایت رفع اتهام و آزاد شدن شان مدت ها طول بکشد!

به یکی از این پیامک ها که در ابتدای این هفته منتشر شد ، توجه کنید. در این پیامک مردم به تعطیل کردن کار و تحصیل و اعتصاب دعوت شده اند .

مسلماً طراحان این پیامک می دانند که این تجمع غیر قانونی است و از سوی دیگر هر روز تعطیلی کشور چه بهای سنگین اقتصادی برای کشورمان دارد و فشار اصلی این وضعیت را مردم تحمل خواهند کرد « فراخوان اعتصاب ادارات دانشگاه ها و مدارس و تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی های اخیر

زمان: شنبه ۳ آبان

ساعت تجمع : ۱۳ ( ۱ ظهر )

۱) مکان اصفهان : …..

۲) مکان تهران : ……

۳) مکان مشهد : …….

۴) مکان سنندج : …..

۵) مکان رشت : …….

۶) مکان آبادان : …….

۷) مکان کرج : …….

۸) مکان اهواز : ……

۹) مکان تبریز : ……

۱۰) مکان کرمانشاه: …..

۱۱) مکان شیراز : …….

دوستان خارج از ایران

۱) مکان تورنتو : …..

۲) مکان پاریس : ….»

در خبری دیگر نیز هدف ، لطمه زدن به تقویم تحصیلی و بویژه تقویم دانشگاهی بوده است:

« در پی اسید پاشی های اخیر در چند روز گذشته و جراحت ها و فاجعه های بجای مانده و همچنین خودجوشی مردمی در خیابان تصمیم گرفته شد شنبه مورخ ۳ آبان کلیه مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه های ایران اعتصاب کرده و تعطیل گردد. نگران غیبت های غیرموجه و حذف واحد نباشید زیرا معلمان ، دبیران و استادان نیز خود بچه و ناموس دارند و نگران امنیت انان هستند…یکبار هم ما غیرت نشان دهیم و بخواهیم. در برابر جان و امنیت ناموسمان دیگر سکوت نمیکنیم!

لطفا از هر کجای ایران هستید این خبر را کپی و اطلاع رسانی کنید…

کپی برای افرادی که نگران امنیت ناموس و بچه های شان در سراسر ایران هستند اجباری»

دروغ چهارم

اسیدپاش را گرفتند، خیال تان تخت !

در ماجرای اشاعه اخبار کذب فقط دست های پنهان و دشمنان خارجی دخیل نیستند. خیلی از سایت های خبری هم برای جذب مخاطب بیشتر دست به اشاعه اخبار دروغ زدند.

برای مثال چندین سایت خبری با تیترهایی دروغین به مردم اعلام کردند که عوامل اسیدپاشی دستگیر شده اند در حالی که این نوع شایعه پراکنی ها از سوی منابع خبری رسمی باعث می شود مردم اعتمادشان را به رسانه ها از دست بدهند. لینک اخبار این نوع سایت ها هم زیاد در وایبر و واتس آپ دست به دست شد.

عناوین برخی از این خبرها عبارتند از « خبر خوش برای مردم اصفهان,اسید پاشی به خط پایان رسید » و « متهم اصلی اسیدپاشی دستگیر و توسط قربانیان شناسایی شد»

دروغ پنجم

خبر اسیدپاشی در تهران و مشهد

در چند خبر وایبری دیگر که در سطحی بسیار گسترده در رسانه ها منتشر شد اعلام شده است که اسید پاشی ها در شهرهای دیگر کشور از جمله تهران و مشهد ادامه دارد.

برخی از این پیامک ها درباره اسیدپاشی در تهران می نویسند « خبر فوری….مرد اسید پاش در پایتخت

دختر ۲۶ساله طعمه مرد اسید پاش .

ساعت۸/۴۷صبح

میدان قدس تجریش ،این حادثه سومین جنایت این مرد بود بعد از میدان توحید و هفت تیر. » و « امروز بیرون نروید.»

از صبح تا الان میرداماد ، تجریش، ستارخان اسیدپاشی شده تو رو خدا مواظب باشید» در خبری دیگر حتی نام فرد اسیدپاشی شده به نقل از خبرگزاری … نوشته شده است در حالی که این خبرگزاری چنین خبری را منتشر نکرده است.

این پیامک می نویسد « به گزارش خبرنگاری … امروز در ساعت ۹٫۳۰ صبح در مقابل دانشگاه هنرهای زیبا پردیس واقع در جلفا اینبار یکی از دانشجویان پسر مورد حمله اسید پاشی قرار گرفت وی که رحمان جلازاده نام دارد برای رفتن به کلاس هنرهای تجسمی در محل ورودی دانشگاه در انتظار هم کلاسیش بوده که موتورسواری نقابدار به سمت او حمله کرده و با پاشیدن سطلی از اسید او را از ناحیه سر و گردن دچار آسیب فراوان کرده است .این بارحیوانهای انسان نما نه تنها به دختران سرزمینمان بلکه به پسران حمله کرده .نیروی انتظامی از مردم خواهش کرده جز موارد ضروری از رفت و آمد و تردد بیهوده در شهر ممانعت کنند این پیام را انقدر به اشتراک بزارید تا اطلاع رسانی شود. »

نکته عجیب این است که این پیامک دقیقا در روز تشییع پیکر آیت الله مهدوی کنی منتشر شد و منطقه ای که گفته شده است جوان مورد اسیدپاشی قرار گرفته ، تحت نظارت ویژه ماموران پلیس بود و هیچ اتفاقی در آن نیفتاد!

علاوه بر این با اشتباه حرفه ای یکی از سایت های خبری نیز ، پیامی مربوط به اسیدپاشی دو سال پیش در مشهد به عنوان اسیدپاشی جدید در این شهر در فضای اتاق های گفتگو به فراوانی منتشر شد که مردم این شهر را به شدت نگران کرد و حتی احساس امنیت را از زائران شهرهای دیگر هم گرفت.

 هر یک از این اخبار دروغ که هنوز هم در فضای مجازی در حال انتشار است تا کنون توانسته اند احساس امنیت و آرامش را از تعداد زیادی از ایرانی ها سلب کنند و خیلی ها را به دردسر بیندازند.

این اخبار از طریق فضای مجازی و بویژه نرم افزارهای ارتباطی مانند وایبر و واتس آپ منتشر شده است و ساده لوحانه است اگر گمان کنیم همه این خبرها ، بدون نقشه و غرض خاص فرستاده شده است .

به هر حال محدود کردن دسترسی مردم به نرم افزارهای ارتباطی ، روش درستی برای پیشگیری از انتشار چنین اخباری به نظر نمی آید و شاید بهترین راه کنترل و نظارت بیشتر پلیس فتا بر فضای مجازی و خبررسانی سریع مسئولان از عملکردشان در پرونده های مهم مانند پرونده اسیدپاشی باشد تا مردم در خلاء اطلاع رسانی هر خبری را باور نکنند.

فیلمی بسیار ناراحت کننده از جراحت وارد شده به یکی از قربانیان این جنایت قراردارد که دیدن آن به کودکان و افراد دارای ناراحتی قلبی توصیه نمی شود.

کلا دیدنش رو به هیچ کس توصیه نمیکنم مگر اینکه بخواهید ببینید چگونه جهل و عقده و کینه نیمی از صورت دختری از این سرزمین را بلعیده است…
[jwplayer player=”1″ mediaid=”43221″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. ولی می گوید

    اخه چرا فیلم الکی میزارید اخه این فیلم چه ربطی به اسید پاشی داره همین کارارومیکنید که کسی به شما اعتماد نمیکنه من این فیلمو حداقل یک سال قبل دیدم واقعا متاسفم براتون

  2. اتریسا می گوید

    خدایا . ببین بادخترمردم چیکارکردن.

  3. زن ایرانی می گوید

    سلام، دروغ ششم …. فراموش نکنیم که این اتفاق در مملکت ما اتفاق افتاده ،و ما زنان وظیفه داریم حق زنانی که این چنین مورد تهاجم قرار گرفتن بهر صورت بگیریم.