کاهش قیمت ۱۱ماده شیمیایی

0
 این روزها اهالی بازار پتروشیمی با وجود افزایش قیمت پایه مواد پلیمری شاهد افت نرخ محصولات شیمیایی هستند به‌طوری‌که در معاملات روز گذشته بورس کالا، ۱۱ماده شیمیایی هفت تولیدکننده کشور با کاهش قیمت یک تا ۱۴‌درصدی روبه‌رو شدند. ضمن آنکه ۴۰‌هزار تن وکیوم باتوم در تالار مذکور به فروش رسید.

به گزارش روابط عمومی بورس کالا، در حالی ۱۲‌هزار و ۳۸۱ تن انواع مواد شیمیایی مجتمع‌های برزویه، بوعلی سینا، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، شیراز، فن‌آوران، کرمانشاه، مارون و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و فرسا شیمی مورد دادوستد قرار گرفت که کاهش قیمت برای محصولاتی چون دی‌اتیل هگزانول، الکیل بنزن خطی، منومر وینیل استات، بنزن، ارتوزایلن، منومر اتیلن گلایکول، دی اتانول آمین، جوش شیرین و کریستال ملامین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ثبت شد.

شایان ذکر است، شرکت‌های پالایش نفت تندگویان تهران و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب حدود ۲۵ و ۱۵‌هزار تن وکیوم باتوم را معامله کردند. از دیگر محصولات معامله شده در تالار مذکور می‌توان به ۱۳۲ تن انواع مواد پلیمری، ۵۰۰ تن گوگرد گرانوله، ۲۴۰ تن عایق رطوبتی، ۱۵۰ تن قیر و ۴۰ تن آرگون اشاره کرد.

از سویی دیگر تالار صادراتی شاهد معامله ۸۸۰۰ تن انواع قیر، چهار‌هزار تن گوگرد گرانوله و ۵۰۰ تن عایق رطوبتی بود. گفتنی است، شرکت ذوب آهن اصفهان نیز ۲۵‌هزار تن سبد میلگرد A3-12-32را به قیمت ۱۶‌هزار و ۸۰۰ ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله کرد. این شرکت همچنین، ۵۴۰ تن سبد میلگرد A3-20,25 را به قیمت ۱۷‌هزار ریال به فروش رساند. لازم به ذکر است، معامله ۱۱۵۰ تن سبد میلگرد A3-16-25 شرکت فولاد آلیاژی ایران به قیمت ۱۶‌هزار و ۵۵۰ ریال در تالار معاملات ثبت شد. در گروه آلومینیوم نیز یک‌هزار تن بیلت ۶۰۶۳-۷ شرکت آلومینیوم ایران به قیمت ۸۹‌هزار و ۲۲۳ ریال معامله شد و ۴۰۰ تن کک متالورژی۰-۳ شرکت کک‌سازی زرند فروش را تجربه کرد. روز گذشته در مجموع، حدود ۹۴‌هزار تن انواع کالا به ارزش نزدیک به ۱۴۶۰میلیارد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.

رکود بازار سنگ‌آهن

پس از آنکه قیمت سنگ‌آهن در اواخر سپتامبر به کف پنج‌سال گذشته یعنی ٧٧‌دلار‌و۵٠سنت هر تن چین رسید قیمت بازهم تحت فشار است و آخرین‌بار سنگ‌آهن خلوص ۶٢‌درصد وارداتی به چین ٧٨‌دلار‌و٨٠سنت هر تن ثبت شده است. قابل‌ذکر است در فوریه قیمت به اوج ١۵٨دلارو٩٠سنت هر تن رسیده بود و در ۱۰مارس در یک‌روز ٨,٣‌درصد افت داشته که بیشترین سطح کاهش یک‌روزه قیمت پس از بحران اقتصادی ٢٠٠٨ تاکنون بوده است.

نزول بازار میلگرد

تولیدکنندگان مقاطع در ترکیه همچنان قیمت‌ها را پایین می‌آورند و دو هفته اخیر میلگرد تا ۴۵‌دلار هر تن افت داشته است. قیمت فعلی میلگرد در بازار داخلی بین ۶٣٨ تا ۶۴٧‌دلار هر تن درب کارخانه است. آخرین قیمت میلگرد کارخانه کاردمیر نیز ۵٣٩‌دلار هر تن بدون ١٨‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده است. قیمت مفتول نیز ٢٩‌دلار هر تن افت داشته و ۶٧١ تا ٧٠٠‌دلار

هر تن درب کارخانه با ١٨‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده است.

روند منفی بازار اسلب

قیمت اسلب صادراتی سی‌آی‌اس که در‌حال‌حاضر بیشتر محصول روس است روندی نزولی دارد این هفته هیچ معامله‌یی در ترکیه نهایی نشده است. در اروپا نیز بسیاری معتقدند قیمت هنوز به کف نرسیده از این‌رو عجله‌یی در خرید ندارند. قیمت صادراتی اسلب سی‌آی‌اس در‌حال‌حاضر ۴۶۵ تا ۴٧۵‌دلار هر تن دریای سیاه تحویل دسامبر تا ژانویه است ولی خریداری ندارد. قراضه نزولی است و سنگ‌آهن نیز بازار راکدی دارد از طرفی تقاضای محصولات ورق نیز ناچیز است از این‌رو بازار اسلب نیز روندی رو‌به‌پایین دارد. فعلا بازار اسلب نزولی است و فعالان بازار معتقدند تا اوسط نوامبر روند بازار روشن‌تر خواهد شد.

سرازیری بازار ورق

قیمت ورق‌گرم در بازار داخلی چین کمتر از یک‌دلار هر تن پایین آمده و به ۴٧۵ تا ۴٨٠‌دلار هر تن با ١٧درصد مالیات بر ارزش‌افزوده رسیده است. فعالان بازار امیدی ندارند قیمت ورق‌گرم در بازار داخلی چین در ماه نوامبر بهبود یابد چرا که فصل زمستان تاثیری منفی بر جو بازار دارد. هزینه حمل‌ونقل جاده‌یی در زمستان بالا می‌رود و حمل‌ونقل آبی دشوار می‌شود از این‌رو بازار ورق راکد‌تر خواهد شد. آخرین موجودی ورق‌گرم بازار داخلی چین ٧٧٣٠٠تن پایین آمده به دو‌میلیون‌و٨٠٠هزار تن رسیده است.

افت نرخ ورق

قیمت ورق گرم در بازار نقدی امریکا این هفته کمی افت داشت در حالی‌که هنوز در بازار صحبت از افزایش قیمت‌های جزیی کارخانه‌هاست. متوسط قیمت بازار ورق‌گرم از ۶۴٠ تا ۶۵٠‌دلار به ۶٣۵ تا ۶۴۵‌دلار هر تن درب کارخانه رسیده و قیمت رایج بازار ۶۴٠‌دلار هر تن است. ورق‌سرد نیز ٧۶٠ تا ٧٧٠‌دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده است. ورق‌گرم در تناژ کم در ۶٣٠ یا ۶۴٠‌دلار هر تن درب کارخانه معامله شده و معاملاتی در تناژ بالا در ۶٠۵ تا ۶١٠‌دلار هر تن درب کارخانه نهایی شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ