افزایش ۲۲ درصدی درآمد ارزی صادرات پتروشیمی در ۶ ماهه اول ۹۳

0

صادرات محصولات پتروشیمی ایران طی نیمه نخست سال جاری با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶ میلیارد و ۷۲۱ میلیون دلار رسید.

بر اساس آمار رسمی صادرات کشور، در نیمه نخست امسال در مجموع ۸ میلیون و ۵۵۳ هزار تن محصول تولیدی واحدهای پتروشیمی ایران به دیگر کشورها صادر شد. ارزش این حجم از صادرات برابر ۶ میلیارد و ۷۲۱ میلیون دلار است که معادل ۱۷۳ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال می شود.

در نیمه نخست سال گذشته مجموع صادرات محصولات پتروشیمی ایران ۷ میلیون و ۷۰۳ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بود که مقایسه این رقم با میزان صادرات در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در نیمه نخست سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر حجمی ۱۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

در شش ماه نخست امسال صادرات غیر نفتی کشور در مجموع از نظر وزنی ۴۷ میلیون و ۸۹۶ هزار تن و از نظر ارزشی ۲۳ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار بود که سهم صادرات پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور در این مدت، از نظر وزنی ۱۷٫۸۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۸٫۹۷ درصد بود.

ابتدای آذرماه سال ۹۲ بود که ایران و گروه ۱+۵ در ژنو توافقنامه ای امضا کردند تا طبق آن دو طرف، اقدامات داوطلبانه ای را در بازه زمانی ۶ ماهه اجرایی کنند. بر این اساس، آمریکا و اتحادیه اروپا موظف به لغو تحریم های صادرات پتروشیمی ایران و تعلیق تحریم خدمات مرتبط شده بودند.

خزانه داری آمریکا که مرجع رسمی اعلام لغو این تحریم ها شناخته می شود با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که ۱۴ شرکت پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی قائد بصیر، بازرگانی پتروشیمی ایران، پتروشیمی جم، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی مبین، ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی صدف عسلویه، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز پیرو توافقنامه ژنو به صورت برگشت پذیر لغو تحریم می شوند اما لغو تحریم های آنها به شرط عدم معامله این شرکت های پتروشیمی با افرادی است که در لیست تحریم های آمریکا قرار دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ