چین میزبان یک چهارم اعدام های جهان

0

چین یک چهارم کل اعدام های جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش  خبرگزاری فرانسه، در سال ۲۰۱۲ میلادی، چهار هزار نفر در جهان اعدام شده اند که از این رقم، سه هزار اعدام مربوط به کشور چین است.

در سال ۲۰۱۱ نیز ۵ هزار و ۴ نفر در جهان اعدام شدند که نسبت به سال بعد از آن (۲۰۱۲)، تعداد ۳۹۶۷ نفر اعدام شدند که این موضوع، نشان دهنده کاهش یک پنجمی تعداد اعدام ها در سطح جهان است.

این آمار از سوی” نیسونو توتشی کاینو” سازمان غیردولتی ایتالیایی فعال در بخش اعدام ها در سطح جهان مطرح شده است.

بعد از چین، در جایگاه دوم ایران قرار دارد که شاهد ۵۸۰ مورد اعدام  در سال گذشته میلادی بود.  عراق با ۱۲۹ اعدام و عربستان سعودی با ۸۴ اعدام در رتبه های بعدی قرار دارند.

خانم ایما بونیو وزیر خارجه ایتالیا در این باره گفت: آنچه در درجه نخست، نگران کننده است این است که شماری از کشورها که قبلا، اجرای احکام اعدام را به حال تعلیق درآورده بودند هم اکنون اعدام را از سرگرفته اند. برخی از این کشورها شامل گامبیا و ژاپن هستند. این موضوع ثابت می کند که حقوق تا ابد کسب نمی شود.

این سازمان حقوق بشری توضیح داد: ۸ کشور، اجرای حکم اعدام را ازسرگرفته اند که شامل بوتسوانا، ژاپن، گامبیا، هندوستان و پاکستان ( از سال ۲۰۱۰ ) و اندونزی، کویت و نیجریه ( از سال ۲۰۱۳ ) هستند.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین از پیشرفت چین در زمین شفاف سازی اعدام ها ابراز خرسندی کرد گرچه این کشور میزبان بالاترین تعداد اعدام ها در جهان است.

چین در سال گذشته میلادی شاهد کاهش تعداد اعدام ها از ۸ تا ۹ هزار اعدام در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی به سه هزار نفر در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

در اروپا نیز تنها یک کشور، مجازات اعدام را همچنان اجرا می کند که بلاروس نام دارد و در سال ۲۰۱۲ میلادی سه نفر در این کشور اعدام شدند.
هم اکنون در جهان ۱۵۸ کشور حکم اعدام را لغو کرده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ