تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۱۰ آذر

0

دلار نیز نسبت به روز گذشته روند نزولی گرفت و به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله شد و سکه به قیمت ۹۵۰ هزار تومان رسید.

شاخص کل بورس ۶۸ واحد نزول کرد و به رقم ۷۲،۱۲۰ واحد رسید . نمادهای فارس با ۲۰۷ واحد و فولاد با ۷۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای مپنا با ۵۲ واحد و ومعادن با ۲ ۸واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۸۷٫۴ میلیارد تومان رسید که نماد بترانس با ۲۰٫۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس شاخص ایفکس یک واحد صعود کرد و به رقم ۸۱۳ واحد رسید . نمادهای میدکو و پترول بیشترین تاثیر منفی و نمادهای جم و وگردش بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص فرابورس گذاشتند .

ارزش معاملات در این بازار به رقم ۹۷٫۶ میلیارد تومان رسید که وگردش با ۱۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

بازار امروز با توجه به اخباری که روز گذشته توسط وزیر اقتصاد و بانک مرکزی زده شد نسبت به روز گذشته شرایط بهتری داشت ولی در کل بازار با فشار فروش همراه بود . برای فردا انتظار بازاری قرمز رنک دور از انتظار نیست .

مهم ترین اخبار اقتصادی

 بشنویم از توافقات جدید اقتصادی ایران و روسیه،علی طیب نیا در جریان دیدار با الکساندر اولیوکایف” که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، طی سخنانی بر اراده جمهوری اسلامی برای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور تاکید کرد . وی با اشاره به مذاکرات سازنده سران ایران و روسیه برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور همسایه اظهارداشت: قرار داشتن دو کشور ایران و روسیه تحت تحریم های یکجانبه غرب، زمینه بسیار مناسبی را برای برآورده کردن نیازهای مشترک دو کشور از طریق مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترک فراهم آورده است .

در مورد نوسانات نرخ ارز وزیر اقتصاد هشدار داد ، وزیر اقتصاد با توصیه به مردم درباره پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار ارز گفت: اگر مردم در شرایط نوسان بازار ارز خرید کنند، قطعا پشیمان خواهند شد . علی طیب نیا با اشاره به نوسان روزهای اخیر در بازار ارز گفت : در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمایه است . طیب نیا تصریح کرد: مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند. کسانی که در این شرایط متأثر از عوامل روانی، رفتار می کنند با زیان مواجه خواهند شد همانطور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم .

سیف تمرکز فعالیت‌های بانک مرکزی را در حال حاضر معطوف بر سال ۱۳۹۴ دانست و بیان کرد: ما بر اساس اهدافی که برای رشد داریم، خود را متعهد می‌دانیم تورم را با برنامه‌ای دقیق، به کمتر از سال ۱۳۹۳ برسانیم که البته یکی از مهمترین فاکتور‌ها در این زمینه، نرخ سود بانکی است . رییس کل بانک مرکزی با پیش بینی تورم کمتر از ۱۷ درصدی تا پایان سال جاری، به بانکها تاکید کرد که به گونه‌ای رفتار کنند تا بانک مرکزی مجبور به تحمیل نرخ های تکلیفی به بانک‌ها نشود . ، ولی الله سیف در نشست اخیر خود با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها با اشاره به روند صحیح تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر و تاکید بر اینکه پارامتر‌های اصلی اقتصاد در حال کنترل است، گفت : بانک‌ها باید خود را در این مسیر متعهد دانسته و با خارج شدن از چرخه ناسالم رقابت از اصول حرفه‌ای تبعیت کنند .
در مورد زمان قیمت گذاری استقلال و پرسپولیس در خبری شنیدیم ، قیمت گذاری استقلال و پرسپولیس تا پایان آذر تمام می شود و سپس تاریخ مزایده اعلام خواهد شد . رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: با حضور دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد قیمت گذاری دوباشگاه استقلال و پرسپولیس شنبه آینده در دستور جلسه هیات واگذاری قرار گرفت . پوری حسینی در موردقیمت پایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در این مورد هیات واگذاری است که تصمیم می گیرد، هنوز در این خصوص تصمیم گرفته نشده و پیش از تصویب هیات، هر گونه اظهار نظر، غیر موجه و غیر مستند است . رییس سازمان خصوصی سازی در مورد چگونگی شرکت درمزایده دو باشگاه بزرگ پایتخت گفت: مزایده در خود سازمان خصوصی سازی برگزار می شود، پیش از برگزاری هم ضمن اعلام زمان مزایده، قیمت پایه را هم می زنیم؛ واجدین شراط می توانند در آن شرکت کنند .

در مورد قیمت نان ، دکتر نوبخت با اشاره به موضوع افزایش قیمت نان در کشور گفت:دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد . محمد باقر نوبخت ، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور شامگاه یکشنبه و در پایان جلسه هیات دولت با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نان تصریح کرد: دولت برای اینکه نان با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد هر سال به این محصول یارانه اختصاص می دهد. بطوریکه امسال بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان برای خرید نان یارانه اختصاص یافته است .


مهم ترین اخبار سیاسی

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) قرار است سفری رسمی را به ترکیه داشته باشد و با همتای خود در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کند . به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه امروز قرار است در سفر خود به ترکیه با رجب طیب اردوغان، همتای خود در این کشور دیدار کرده و درباره مسائل پیرامون سوریه و همکاری‌های نظامی میان آنکارا و مسکو به گفت‌وگو بپردازد . یوری اوشاکف”، معاون رئیس جمهوری روسیه درباره این سفر گفت: اردوغان و پوتین درباره پنجمین نشست شورای همکاری عالی میان دوکشور به گفت‌وگو می‌پردازند و این نشستی است که هر سال میان دو کشور برگزار می‌شود.

فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با اندکی نوسان کاهش یافت ، بر این اساس مس به قیمت ۶۵۱۵ دلار، آلومنیوم ۲۰۷۱ دلار ، روی ۲۲۲۷ دلار و سرب ۲۰۲۷ دلار برای هر تن داد و ستد شدند . دلار نیز نسبت به روز گذشته روند نزولی گرفت و به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله شد و سکه به قیمت ۹۵۰ هزار تومان رسید.

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

در گروه بانکی در ابتدا اکثر نمادها معاملات منفی را تجربه کردند ولی در ادامه با توجه به بازگشایی وگردش و صحبت هایی که آقای سیف در مورد بانک ها زدند شاهد جو مثبتی در این گروه بودیم . وگردش امروز در قیمت ۲۳۵ تومان بازگشایی شد ولی در نهایت به قیمت ۲۲۴ تومان رسید .

نخستین واکنش رسمی به تحولات اخیر بازارهای ارز و بورس از سوی رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت. روز گذشته ولی‌الله سیف با اشاره به روند هیجانی و پرنوسان بازارها در روزهای گذشته، از «بازگشت آرامش و تعادل» به این بازارها خبر داد .
سیف نوسان‌های اخیر در قیمت دلار و شاخص بورس را تحت تاثیر «برخی اخبار منتشرشده در روزهای اخیر» دانست و اثرگذاری این اخبار را به‌صورت «موقت » عنوان کرد. این مقام رسمی کشور در اظهارات خود در جمع مدیران بانکی، با بیان اینکه «پیش‌بینی نتایج مذاکرات هسته‌ای مثبت است»، خطاب به بانک‌ها گفت: «علائم مذاکرات هسته‌ای مثبت است و بانک‌ها خود را باید برای این دوره آماده کنند». به گفته رئیس کل بانک مرکزی، «عزم جدی در دو طرف مذاکره‌کننده برای به نتیجه رساندن مذاکرات وجود دارد و این مذاکرات می‌توانست بیشتر از این به تاخیر بیفتد، اما براساس تاکیدات انجام شده، دستیابی به مذاکرات دور از دسترس نیست و در دامنه هفت ماهه اتفاق خواهد افتاد ».

در گروه فولادی و فلزی ، اکثر نمادها جز فایرا معاملات منفی را تجربه کردند . فایرا با توجه به آنکه نرخ فروش مواد خود را در بودجه پایین در نظر گرفته از این محل می تواند تعدیل شناسی کند .در مورد فولاد نیز لازم است که در ابتدای ساعات معاملات شاهد بوک ۱۱٫۲ میلیونی روی این سهم بودیم .

تهاتر شمش و آلومینا، عامل کاهش عرضه آلومینیوم در بورس کالا می باشد .بحثی که بر سر تقاضای آلومینیوم و عرضه آن در بورس مطرح است مربوط می‌شود به عرضه پایین، اختلاف بر سر سقف رقابت مشخص یا آزاد کردن قیمت در بورس و افزایش تقاضای این روزهای آلومینیوم که این موضوع‌ها را برسر زبان‌ها انداخته است .همچنین ابطال برخی معاملات انجام گرفته در هفته‌های گذشته از سوی بورس به دلیل آنچه که سقف آزاد رقابت می‌نامند باعث شد عرضه آلومینیوم در بورس افزایش پیدا کند .از این رو برخی کارشناسان معتقدند تقسیم میزان آلومینیوم عرضه شده به بورس منجر به غیرواقعی شدن آن شده و خریداران به دنبال ثبت تقاضای بیشتر خواهان سهم بیشتر هستند، درحالی که میزان مصرف آنها کمتر است در مقابل تولیدکنندگان معتقدند تهاتر شمش و آلومینا مانع افزایش عرضه آلومینیوم است .

در خبری دیگر ، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: درجلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیرعامل شرکت مس آذربایجان و اعضای هیات مدیره این شرکت، تقویم زمانی اجرای طرح‌های توسعه کارخانه‌های مس در ورزقان تصویب شد. الله‌وردی دهقانی گفت : تا نیمه نخست سال ۹۶ کارخانه‌های تولید مس کاتد در این شهرستان راه‌اندازی شده و برای شتاب بخشیدن به روند فعالیت این شرکت برای تولید مس کاتد دو واحد ۵۰ تنی تولید مس کاتد با سیستم E.M.P.G که یک مکانیزم به‌روز با فناوری جدید زیست محیطی است، احداث می‌شود.

در گروه پتروشیمی و شیمیایی ، در ابتدای ساعات معاملات روی نماد فارس بلوک ۵٫۷ میلونی نیز معامله شد که توانست بیشترین تاثیر را در شاخص بورس بگذارد . سایر نمادها معاملات کم حجمی داشتن و در محدوده صفر تابلو معامله شدند . لازم به ذکر است که خبر افزایش نرخ اوره داخلی توانست تاثیر مثبتی بر نمادهای خراسان ، کرمنشاه و شپدیس بگذارد .

سایت پتروشیمی «مکران» در چابهار نخستین ‌هاب بزرگ پتروشیمی‌ کشور است که بدون سرمایه‌گذاری دولت و با ۱۲ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی در ایران در حال اجرا است. ، این طرح بزرگ پتروشیمی‌ به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه چابهار نه تنها می‌تواند تحول بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کند، بلکه مسیر عبور دو کریدور فوق‌العاده استراتژیک و مهم بین‌المللی شمال و جنوب جهان است و این موضوع نقش بسزایی در معاملات و مبادلات اقتصادی خواهد داشت . پس از پایان فاز سوم شهرک پتروشیمی ‌مکران این منطقه پتروشیمی‌۱۴ میلیارد دلار تولید سالانه خواهد داشت. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز اول ۳۸ ماه به طول می‌انجامد. اقدامات زیرساختی و آماده‌سازی منطقه پتروشیمی‌مکران از سوی شرکت توسعه نگین مکران در حال انجام است. این طرح در سه فاز و با سرمایه ۱۲ میلیارد دلار و در مدت ۹ سال اجرایی و بهره‌برداری می‌شود. این پروژه دارای ۹ سرمایه‌گذار کاملا خصوصی، دو بانک و سه‌صندوق بازنشستگی کشور است .

امروز در خبری شنیدیم که ، بهای خوراک با گشایش ال‌سی پرداخت خواهد شد ، جعفر قادری اظهار داشت: اگر وزارت نفت بهای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها را به حساب خزانه واریز نکند، خزانه می‌تواند این بها را از حساب وزارت نفت و شرکت‌های تابعه برداشت کند، اما مکانیزمی برای برخورد وزارت نفت با بدهی شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی وجود ندارد . وی افزود: در طرح اصلاح مقررات مالی دولت پیش‌بینی کرده‌ایم که وزارت نفت خوراک را در قالب LC و گشایش اسناد اعتباری به شرکت‌ها بفروشد . عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: اگر این کار صورت گیرد، مشکل حل می‌شود و هریک از این شرکت‌ها نزد بانک به میزان بهای خوراک مورد نیاز خود اعتبار اسنادی باز می‌کند، وزارت نفت پول را از بانک مربوطه می‌گیرد و پتروشیمی و پالایشگاه هم اگر تأخیری در واریز پول داشته باشد، مانند دریافت وام وادار به پرداخت سود به بانک خواهند شد .

 در گروه خودوریی و قطعه ساز شاهد معاملات هیجانی بودیم . برخی سهم ها از درصد کامل منفی نا درصد کامل مثبت خود معاملاتی را تجربه کردند . در هر صورت شاهد فشار فروش زیادی در معاملات این گروه بودیم . این گروه طی چند وقت اخیر بازدهی مناسبی به سهامدارانش داده است . ولی بعد از خبر تمدید مذاکرات روی خوشی به سهامدارانش نشان نداده است . در جو منفی این گروه ، خبهمن امروز با صف خرید به کار خود خاتمه داد .

در شرایطی که ایران خودرویی‌ها چندین بار از پیشرفت ۹۵ درصدی مذاکره با شرکت پژو خبر داده‌اند، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تحلیل این مذاکرات پرداخته و تاکید کرده ایران خودرو همچنان بر شروط خود برای شراکت دوباره با پژو اصرار دارد .
نکات مهمی در رابطه با این قرار داد وجود دارد،  نکاتی که نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها برای همکاری دوباره با پژو، به‌نوعی شرایط سختی را پیش پای این خودروساز فرانسوی قرار داده‌اند تا اتفاقات دو سال پیش (خروج ناگهانی پژو از ایران) تکرار نشود.بر این اساس، ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو در گزارش مذکور تاکید کرده که این شرکت می‌خواهد تولید امسال خود را به ۶۰۰ هزار دستگاه برساند و این هدف را تقریبا بدون همکاری خارجی‌ها پیش خواهد برد. به‌نظر می‌رسد هدف یکه‌زارع از بیان این جمله، نشان دادن توان ایران خودرو در تولید محصول بوده است؛ به عبارت بهتر، مدیرعامل ایران خودرو به‌نوعی به طرف فرانسوی گوشزد کرده که چه به ایران بیاید و چه نیاید، این شرکت روند تولید خود را ادامه خواهد داد و حضور در ایران، فرصتی برای خودروساز فرانسوی است و عدم حضورش نمی‌تواند تولید ایران خودرو را مختل کند.

در خبری دیگر شنیدیم که ، مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان و قطعه سازان خارجی در تهران آغاز شده، ضمن اینکه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از انتخاب یک شریک غیرآسیایی برای صنعت خودرو ایران خبرداده است . هاشم یکه‌زارع در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با بیان اینکه با نهایی شدن قیمت خودروی رنو، این خودرو به زودی به بازار عرضه خواهد شد، گفت: پیکاب ال۹۰ به زودی به بازار عرضه می شود، ضمن اینکه ۱۲ بدنه جدید نیز در سال‌های آتی توسط مهندسان ایرانی تولید خواهد شد .

در گروه معدنی شاهد معاملات منفی بودیم . ومعادن امروز به قیمت ۲۳۰ تومان رسید . شنیدیم که خبر رانت در چادرملو تکذیب شده است ،نماینده مردم اردکان در واکنش به موضوع وجود رانت در معدن چادرملو گفت: طبق پیگیری‌های من متاسفانه در این مورد فضاسازی رسانه‌ای صورت گرفته است. محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در گفت‌وگویی در مورد برخی اخبار مبنی بر وجود رانت در شرکت معدنی صنعتی چادرملو در استان یزد شهرستان اردکان توضیحاتی ارائه داد . وی افزود: معدن سنگ‌آهن چادرملو در حوزه انتخابیه من واقع شده و اگر قرار است کسی توضیحاتی در این مورد بدهد، من هستم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره تصریح کرد: موضوع بدهی چادرملو در رابطه با حق بهره‌برداری بزرگنمایی شده و اکثر آن براساس محاسبات شرکت به مبلغ ۵۱۳ میلیارد تومان به موقع پرداخت شده و مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد اختلاف محاسباتی در مورد کنسانتره مصرفی در گندله‌سازی وجود دارد که شرکت معتقد است طبق قانون نباید به آن عوارض تعلق گیرد که این موضوع درحال بررسی است تا در صورتی‌که بر عهده شرکت قرار گیرد، پرداخت شود؛ این بدهی مربوط به مالیات نیست و شرکت تمامی مالیات‌های قطعی شده و تشخیصی را طبق گفته خودشان و مدیرکل دارایی استان پرداخت کرده‌اند.

همچنین شنیدیم که قیمت سنگ آهن به طور بی سابقه ای کاهش یافته است، ، قدیر قیافه در دومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران با اشاره به چالش‌های معدن‌کاران و سنگ‌آهنی‌ها در این حوزه گفت: قیمت تمام شده باید به نحوی باشد که سنگ آهنی‌ها بتوانند در بازار حضور پیدا کنند . وی با بیان این‌که شرایط سیاست‌گذاری در کشور تا حد زیادی متاثر از فعالیت‌های بخش خصوصی است، گفت: تشکل‌های بخش خصوصی باید نقش پررنگ‌تری را نسبت به قبل داشته باشند اما تاکنون بخش خصوصی ایران در سیاست‌های پایه‌ای به خصوص سیاست‌های بخش معدن حضور چندانی نداشته است. هرچند که خانه معدن در برخی سیاست‌گذاری‌ها حضور پررنگ داشته اما این حضور کافی نبوده است . قیافه در خصوص حقوق بخش معادن گفت: زمانی که قیمت جهانی سنگ آهن کاهش پیدا می‌کند حقوق دولتی معادن نیز باید در همین راستا تبیین شود و اگر لازم است مدتی حقوقی از سوی دولت برای بهبود شرایط دریافت نکند .

در گروه پالایشی ، اکثر نمادهای این گروه در محدوده صفر تابلو بودند . شنفت با صف فروش به کار خود خاتمه داد . ونفت که چند بار صف فروشش جمع شد نتوانست در برابر فشار فروش دوام بیاورد و با صف فروش به کار خود خاتمه داد .

در این گروه ، وزیر نفت «شوک درمانی» اوپک برای دفاع از سهم خود در بازار نفت را موثر ندانست و گفت با وجود افت شدید قیمت ها نمی توان انتظار داشت تا ۵ ماه دیگر تولید نفت شیل آمریکا ۱ تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد . وی که در مصاحبه با بیزینس ویک سخن می گفت، افزود: «قیمت بالا برای نفت به ضرر سهم اوپک از بازار است…اگر شما می خواهید سهم خودتان را افزایش دهید، باید قیمت ها را کاهش دهید، اما اگر می خواهید همه چیز را تغییر دهید، شما نمی توانید این کار را از طریق شوک درمانی و در طی یک دوره ۳ ماهه انجام بدهید بر اساس ارزیابی زنگنه از نشست اخیر اوپک، اکثر ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت خواهان کاهش ۱٫۵ میلیون بشکه ای یا ۵ درصدی تولید نفت بودند و خواهان این بودند که تولید کنندگان غیر عضو اوپک نیز ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند. وزیر نفت ایران افزود، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان تهدید ناشی از نفت شیل آمریکا را به عنوان توجیه اصلی حفظ سطح تولید (در رقم ۳۰ میلیون بشکه) عنوان کرد .


در گروه تجهیزاتی، مپنا معاملات منفی در محدوده قرمز رنگ را تجربه کرد . فاذر دارای صف فروش بود . فاراک که از صبح جز پر استقبال کننده ترین نماد بود با صف خرید همراه شد و فقط به اندازه حجم مبنا معامله شد .

وزارت نیرو پیشنهاد خود را برای افزایش قیمت آب و برق متناسب با نرخ تورم به دولت ارائه کرده اما اینکه افزایش قیمت آب و برق از ابتدای سال آتی در دولت و بعد از آن در مجلس تصویب شود مشخص نیست . وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو پیشنهاد خود را برای افزایش قیمت آب و برق متناسب با نرخ تورم به دولت ارائه کرده اما اینکه افزایش قیمت آب و برق از ابتدای سال آتی در دولت و بعد از آن در مجلس تصویب شود مشخص نیست .

در گروه ساختمانی ، نمادهای ثنوسا و ثرود با اقبال خوبی از طرف سهامدارانش همراه شد . سایر نمادها معاملات منفی را تجربه کردند .

شرکت سخت آژند در جدیدترین گزارش ( اصلاحیه ) خود سود هر سهم شرکت را برای سال مالی منتهی به ۹۴/۰۶/۳۱ مبلغ ۷۷۶ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت با افزایش ۲۸ درصدی همراه بوده است . در این گزارش فروش شرکت با افزایش ۴۳ درصدی همراه بوده است .  همچنین شرکت در نظر دارد در سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۳۹۴ از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به مبلغ ۳۰۰،۰۰۰ میلیون ریال ،‌ نسبت به افزایش سرمایه به منظور تامین هزینه های اجرای دو پروژه چابکسر و مشهد اقدام نماید . بنابراین افزایش سرمایه ۱۰۰،۰۰۰ میلیون ریال به ۴۰۰،۰۰۰ میلیون ریال در پیش بینی سود و زیان سال مورد نظر اعمال گردیده است .

در گروه برقی،  بکام تعدیل منفی سنگین داد .شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با نماد بکام که سه شنبه هفته گذشته جهت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده بود در جدید ترین گزارش ارائه داده برای سال مالی ۹۳ سود هر سهم خود را ۳۰۴ ریال کاهش داده است و از ۹۲ ریال سود به ۲۱۲ ریال زیان رسانده است . همچنین شرکت در ۶ ماهه نخست سال مالی برای هر سهم مبلغ ۱۳۸ ریال زیان شناسایی کرده است . در نماد بترانس نیز شاهد معامله بلوکی بودیم. سه شنبه هفته بعد نیز قرار است جلسه تغییر هیئت مدیره برگزار شود .

 

سایر نمادها :

 

گروه سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان طی اطلاعیه ای اعلام نموده است که موسسه بنیاد برکت مالک ۴۵ درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی کانسرام از شرکت های فرعی گروه سرمایه گذاری فلات ایرانیان تصمیم به خروج از شرکت مذکور گرفته است که مذاکرات و تفاهم اولیه جهت خرید ۴۵ درصد سهام شرکت مذکور در جریان است و به محض قطعی شدن معامله درصد مالکیت سرمایه گذاری فلات ایرانیان از شرکت کانسرام بصورت مستقیم حدود ۸۶ درصد خواهد شد .

شرکت سرمایه گذاری پارس توشه قصد دارد سرمایه خود را مبلغ ۳۷۰ میلیاردریال افزایش دهد یعنی سرمایه خود را از مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته می باشد . موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام‌شده عنوان شده است .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ