مثبت و منفی های وضعیت “مارون”

0
رشد نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی مصرف کننده گاز طبیعی همچون پتروشیمی مارون از جمله عوامل اثرگذار بر وضعیت سودآوری آنهاست که به نظر می رسد مشخص شدن میزان و جزییات افزایش قیمت آن به شفافیت وضعیت فعالان این حوزه کمک کند.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نرخ خوراک گاز مصرفی “مارون” در حالی ۱۴۵ دلار به ازای هر تن در بودجه برآوردی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ در نظر گرفته شده که این نرخ در صورت تصویب و نهایی شدن براساس اعلام کار گروه ویژه دولت به ۲۴۰ دلار به ازای هر تن افزایش خواهد یافت.

مصطفی احمدزاده افزود: این در حالی است که شرکت های هم گروه و نیز انجمن صنفی کارفرمایان صنایع پتروشیمی در حال رایزنی و انجام مذاکراتی با دولت جهت تعدیل میزان این افزایش قیمت هستند. در صورتی که شرکت های مصرف کننده، خوراک مورد نیاز خود را با قیمت های جدید فراهم کنند، به طور قطع بهای تمام شده محصولات تولیدی آنها با افزایش همراه خواهد شد. بدین ترتیب این امر به صورت زنجیره وار آثار منفی بر وضعیت و عملکرد سودآوری شرکت های متقاضی محصولات تولید شده در این صنعت نیز خواهد داشت.

وی با اشاره به حساسیت صنعت پتروشیمی و صادرات محور بودن آن ابراز داشت: با همه این اوصاف و با عنایت به نتایج مثبتی که تاکنون از مذاکرات نمایندگان شرکت های پتروشیمی با دولت حاصل شده، امیدواریم موضوع افزایش نرخ خوراک مصرفی به صورت منطقی برطرف شود، به گونه ای که در صورت رشد قیمت آن آثار با اهمیتی بر وضعیت سودآوری شرکت های مصرف کننده در پی نداشته باشد.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با اظهار امیدواری نسبت به آینده صنعت پتروشیمی، بیان کرد: اگرچه سودآوری فعالان این گروه روند رو به رشدی را در پیش گرفته و به نظر می رسد این شرکت ها اعم از تولیدکنندگان محصولات پایین دستی و بالا دستی از پتانسیل رشد تولید و نیز سودآوری برخوردار باشند، اما نکته ای که حائز اهمیت است، نیاز این صنعت به ورود نقدینگی به آن و نیز جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت اجرای طرح های توسعه ای آنهاست.

احمدزاده در ارتباط با روند تولید محصولات “مارون” طی دوره عملکردی سه ماهه نخست سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۲ نیز گفت: این شرکت طی دوره عملکرد مذکور در زمینه تأمین خوراک مصرفی خود از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با مشکلاتی مواجه شد که به موجب آن تولید محصول اصلی یعنی اتان در این دوره عملکردی نسبت به دوره مشابه سال قبل تا حدودی کاهش یافته است؛ البته این امر طی عملکرد میان دوره ای آتی جبران خواهد شد.

وی با اشاره به عدم انجام فرآیند اورهال شرکت پتروشیمی مارون طی سال جاری اظهار داشت: عدم انجام فرآیند اورهال شرکت در سال جاری و همچنین کاهش بهای تمام شده محصول پلی پروپیلن به دلیل فراهم آمدن امکان تأمین ماده اولیه آن از منابع داخلی یعنی شرکت پالایشگاه شازند اراک، از جمله نکات مثبت در روند سودآوری “مارون” به شمار می آید.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این طی دوره عملکرد مذکور، حدود ۵۰۰۰ تن محصول پلیمری با درجه های خاص و نیز ارزش افزوده بالا به صورت آزمایشی در واحد تولید پلی پروپیلن تولید و به بازار عرضه شده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نرخ فروش این نوع محصول حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیش از پلی پروپیلن بوده، از این رو “مارون” در نظر دارد ظرفیت تولید این محصول را با توجه به بالا بودن حاشیه سود آن، افزایش دهد.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در خصوص تعدیل مثبت ۲۰ درصدی سود برآوردی این شرکت نیز گفت: درآمدهای حاصل از فروش صادراتی ۴۱ درصدی محصولات تولیدی “مارون” در حالی با نرخ ارز سه هزار و ۲۰۰ تومان در حساب ها و صورت های مالی دوره سه ماهه سال ۹۲ تسعیر شد که در بودجه سال جاری ارز مبادله ای مبنای تسعیر این درآمدها قرار گرفته است. از این رو افزایش نرخ ارز را می توان به عنوان عامل عمده تعدیل مثبت ۲۰ درصد سود طی دوره سه ماهه اول امسال نام برد.

احمدزاده در پایان پیرامون طرح های در دست اجرای شرکت تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت در زمینه تولید محصولات پایین دستی فعالیت می کند، در نظر دارد تا با اجرای پروژه ای که عملیات آن از دو سال گذشته آغاز شده، از محصولات تولیدی خود در فرآیند تولید محصولات بالادستی استفاده نماید تا این امر موجب قوت بخشیدن به روند سودآوری شرکت شود. که طبق پیش بینی های انجام شده این طرح حداکثر تا اواخر سال ۹۳ به بهره برداری خواهند رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ