خانه / بورس و سهام / تحلیل رسمی از آینده بازار مسکن

تحلیل رسمی از آینده بازار مسکن

وزیر راه‌وشهرسازی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، در غرفه «دنیای‌اقتصاد» حضور یافت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مهم‌ترین موضوع روز بازار مسکن – آینده قیمت‌ها- اعلام کرد: در حوزه خرید و فروش آپارتمان رکود وجود دارد؛ اما در مقابل، ساخت‌وساز در جریان است و روند عرضه متوقف نشده است؛ بنابراین با احتساب وضعیت موجود، نشانه‌ای از افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آتی مشاهده نمی‌شود. عباس آخوندی درباره تصحیح طرح تفصیلی پایتخت در آخرین نشست مشترک با شهردار تهران نیز گفت: مطبوعات با نظارت بر مدیریت‌شهری، بهترین بازو برای تضمین‌ اجرای اصلاحات هستند.

گروه مسکن- فرید قدیری: وزیر راه‌‌وشهرسازی روز گذشته در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در غرفه «دنیای‌اقتصاد» حضور پیدا کرد و ضمن بحث و بررسی درباره کمکی که رسانه‌های تخصصی می‌توانند به حسن‌اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع قانون‌گذار داشته‌ باشند، به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ داد.

عباس آخوندی ابتدا به مهم‌ترین موضوع روز بازار مسکن؛ یعنی آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت قیمت‌ها پرداخت و در پاسخ به «دنیای‌‌اقتصاد» درخصوص «صحت و سقم اظهارنظرهای برخی افراد معدود که اخیرا پیشگویی‌هایی درباره جهش قیمت مسکن(!) انجام داده‌اند» اعلام کرد: در حال حاضر از یک‌سو معاملات حوزه خرید و فروش آپارتمان با رکود مواجه است و از سوی دیگر عملیات تکمیل ساختمان‌های مسکن‌مهر و تحویل آنها به بازار مصرف و همچنین ساخت‌وسازهای بخش خصوصی در درون شهرها نیز جاری است و ادامه دارد. بنابراین روند عرضه مسکن متوقف نشده است و نشانه‌ای از افزایش قیمت مسکن در مسیر آتی بازار دیده نمی‌شود و قابل انتظار هم نیست.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مطابق آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که اخیرا در این صفحه منتشر شد، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران طی ۷ ماه اول امسال نه‌تنها رشد نکرد که در پایان ماه مهر، نسبت به ابتدای سال، معادل ۶/۲ درصد کاهش یافت و به سطح مترمربعی ۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید.
همچنین متوسط قیمت مسکن در این ۷ ماه نیز حدود ۵/۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است.
این کاهش قیمت مسکن و همچنین تاثیری که روند کاهشی نرخ تورم بر آن دارد، باعث شده وزیر راه‌وشهرسازی همسو با چشم‌اندازهای کارشناسی، ادامه وضع موجود را برای ماه‌های آینده پیش‌‌بینی کند.
وزیر راه‌وشهرسازی در غرفه «دنیای‌اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات، همچنین درباره جلسه دوشنبه گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور که با حضور شهردار تهران برگزار شد، به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درخصوص اینکه «چه تضمینی برای رعایت و اجرای تمام و کمال اصلاحات اعمال شده بر طرح تفصیلی تهران از طرف مدیریت شهری پایتخت وجود دارد؟» اینطور پاسخ داد: مهم‌ترین تضمین برای اجرای آنچه در ماه‌های اخیر در جلسات مشترک شورای عالی شهرسازی درخصوص تهران و سایر شهرها به تصویب رسیده، «پیگیری مصوبات از سوی مطبوعات و افکار عمومی» است.
آخوندی گفت:  مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی در مطالبه خواسته‌های اجتماعی از دستگاه‌ها و مسوولان، نقش بی‌بدیل دارند. در حوزه شهرسازی و رعایت مقررات و مصوبات شورای عالی شهرسازی ازسوی شهرداری‌ها نیز، مطبوعات می‌توانند با نظارت بر کار شهرداران و نحوه اجرای مقررات شهرسازی، این اصول را پیگیری و مطالبه کنند. البته ما نیز به‌عنوان مسوول و سیاست‌گذار مرتب به لحاظ اداری این موضوعات را رصد و کنترل خواهیم کرد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، صبح دوشنبه گذشته، آخرین اصلاحات روی طرح تفصیلی شهر تهران در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به ریاست عباس آخوندی و با حضور محمدباقر قالیباف به‌عنوان عضو میهمان و سایر اعضای شورای عالی، برگزار شد. در این جلسه، ماحصل ۷ ماه بازنگری و انطباق طرح تفصیلی با سند بالادست –طرح جامع تهران- به‌عنوان نتیجه کار مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مسوولان شورای عالی و مدیریت شهری تهران متفق‌القول شدند که نهاد مدیریت یکپارچه شهر تهران باید دوباره احیا شده و بر اجرای طرح تفصیلی نظارت کند.
شورای عالی شهرسازی ۸ نوع اصلاح کلیدی در ماه‌های اخیر در متن طرح تفصیلی تهران انجام داد و تغییراتی که در سال‌های اخیر در محتوای این طرح از طریق «افزایش تراکم، تغییر پهنه‌ها، بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌‌ضابطه، بارگذاری جمعیتی بیش ‌از اندازه در مناطقی همچون منطقه۲۲ و …» به‌وجود آمده بود را حذف کرد. این تغییرات چون در مغایرت با طرح جامع مسکن بود، توسط شورای عالی اصلاح شد و نسخه اصلاح‌شده طرح تفصیلی در جلسه اخیر شورای عالی، مورد توافق اعضا قرار گرفت.
با تصمیم مشترک شهردار تهران و وزیر راه‌وشهرسازی، نهادی که در سال‌‌های دور با ترکیب نمایندگانی از این دو نهاد، وجود داشت، دوباره احیا می‌شود.
آخوندی روز گذشته در غرفه «دنیای‌اقتصاد» درباره آینده شهرسازی تهران و نحوه رعایت و اجرای اصلاحات طرح تفصیلی گفت: انضباط شهری یکی از استراتژی‌هایی است که ما داریم آن را به جد ترغیب می‌کنیم و این به نظر من برای کیفیت زندگی بسیار مهم است. در هر صورت اگر ما انضباط شهری را ترغیب نکنیم چطور می‌توان انتظار داشت، شهری بدون آلودگی هوا داشته باشیم یا اینکه ترافیک را کاهش دهیم یا رضایت مردم از محیط‌زندگی‌شان را به بالاترین سطح برسانیم. قطعا بی‌توجهی به انضباط شهری، غفلت از توسعه فضای‌سبز و خدمات شهری و افت سطح کیفیت زندگی در شهرها را به همراه خواهد داشت.
آخوندی با بیان اینکه، اصلی‌ترین بحث، انضباط شهری است، تصریح کرد: متاسفانه مقررات شهرسازی در سنوات گذشته دستخوش خرید و فروش بوده و به این موضوع کلیدی بی‌توجهی شده است. اما الان خوشبختانه هم دولت نسبت به این موضوع عزم راسخی دارد و هم شوراهای شهرها. شوراها به این نتیجه رسیده‌اند که با «فروش‌شهر» اگر چه ممکن است در کوتاه‌مدت مشکل مالی و تامین منابع لازم برای اداره‌ شهرها حل شود اما شهر در آینده نزدیک‌ دچار معضلات پیچیده‌تری خواهد شد. همچنین شهرداری‌ها نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید از «درآمدهای تصادفی و مقطعی» دست بردارند و با فاصله گرفتن از وابستگی صرف به عوارض ساخت‌وساز -که با رونق مسکن، درآمد را زیاد و با رکود به کاهش درآمد ناپایدار شهرداری منجر می‌شود- منابع پایدار جایگزین را برای خود ایجاد کنند.

پیشنهاد وام خرید به شورای پول‌ و اعتبار رفت
وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت طرح وزارتخانه برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، گفت: پیشنهادی که بانک‌ مسکن در این خصوص تهیه کرده است را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده و در حال طی کردن مسیر تصویب است.
آخوندی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: به دنبال اجرای این موضوع هستیم و این موضوع و تصویب آن در حیطه اختیار شورای پول و اعتبار است؛ هر رقمی که شورای پول و اعتبار مصوب کرد ما استقبال می‌کنیم. حدودا سالی یک میلیون تقاضا در بخش مسکن وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.
وزیر به خبرنگار  خبرگزاری‌مهر نیز گفت: در مجموع سالانه یک میلیون نیاز مسکن در کشور وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا این نیاز بالقوه به تقاضای موثر و فعال تبدیل شود. برای این منظور باید به سمت توانمندسازی اقتصاد خانوار حرکت کنیم و قدرت خانوار را افزایش دهیم تا توانمندی برای خرید مسکن پیدا کنند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اظهارات روز گذشته وزیر درباره ارسال پیشنهاد جدید وام خرید مسکن به شورای پول‌واعتبار، گزارشی که روز شنبه در این صفحه به چاپ رسید را تایید می‌کند. در این گزارش، عنوان شده بود پیشنهاد بانک مسکن برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز و پرداخت ۴۰ تا ۸۰ میلیون تسهیلات خرید از این محل، اخیرا در جلسه مشترک بانک‌مرکزی، بانک مسکن و وزارت راه‌‌وشهرسازی، نهایی شده و برای بررسی بیشتر به شورای پول‌ و اعتبار رفته است.
بانک مسکن در پیشنهاد خود، دو سوم منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی صندوق‌ و پرداخت تسهیلات را بر عهده دولت گذاشته و در نظر دارد این رقم را که شامل «کسری منابع و مابه‌التفاوت سود یارانه‌ای وام تا سود رایج بانکی» است، برای یک دوره ۵ساله، به صورت یکجا از دولت دریافت کند.
همچنین یک سوم منابع صندوق نیز قرار است از طریق سپرده‌گذاری متقاضیان مسکن، تامین شود.

«دنیای‌اقتصاد» به حمل‌ونقل بیشتر بپردازد
وزیر راه‌ و شهرسازی روز گذشته با تاکید براینکه «دنیای‌اقتصاد» در بخش مسکن، بانک و سایر بخش‌های اقتصادی، با مبانی نظری قوی، اخبار و گزارش‌های تحلیلی تهیه و منتشر می‌کند، درخواست کرد: بخش حمل‌ونقل نیز در این روزنامه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
آخوندی تاکید کرد: بخش حمل‌‌ونقل ۱۲درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد و از برخی جهات، اثرگذاری بیشتری در اقتصاد کشور نسبت به بخش مسکن دارد.
وزیر افزود: در حال حاضر در دنیا، خیلی از کشورها توسعه شهری را مبتنی بر توسعه حمل‌‌ونقل دیده‌اند؛ اما در ایران به این موضوع کمتر توجه شده است. مثلا در شهرهای جدید اطراف تهران همچون هشتگرد یا پردیس، اول باید سیستم حمل‌ونقل ایجاد می‌شد بعد این شهرها به وجود می‌آمد؛ اما الان بعد از ۲۵ سال که از تاسیس این شهرهای جدید می‌گذرد، هنوز مترو در این مناطق راه نیفتاده است؛ پس یک جای کار اشکال دارد. متاسفانه هیچ وقت هم مطبوعات به این موضوع نپرداخته‌اند که فرآیند توسعه شهرهای جدید اشکال داشته و اول باید سیستم حمل‌ونقل احداث و ایجاد شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*